ועדת הריכוזיות ממליצה ששיכון ובינוי לא תתמודד על תחנת הכוח אשכול: "זכייתה עלולה לפגוע בתעריפי החשמל שישלם הציבור"

הוועדה ממליצה לרשות החשמל לא לאפשר לשיכון ובינוי לזכות במכרז על תחנת הכוח אשכול השלישית בגודלה בישראל, כיוון שהיא מהווה גורם ריכוזי ושולטת בשתי תחנות כוח נוספות • הוועדה המליצה לאפשר לשפיר המתמודדת יחד עם קרן נוי להשתתף במכרז

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

ועדת הריכוזיות המליצה היום (ג') לפסול את התמודדותה של שיכון ובינוי  במכרז על תחנת הכוח אשכול, השלישית בגודלה בישראל. זאת משיקולי ריכוזיות כלל-משקית מאחר ושיכון ובינוי מחזיקה בשתי תחנות כוח נוספות. לצד זאת, המליצה הוועדה לאפשר לחברת שפיר להתמודד.

הוועדה - שעם חבריה נמנים מיכל כהן, הממונה על התחרות; ליאור חיימוביץ, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה; ורם בלניקוב, מנכ"ל משרד האוצר - קבעה כי "זכייה של שיכון ובינוי בהקצאה, תהפוך אותה לאחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות ביותר ותגדיל מאוד את הריכוזיות הכלל-משקית שלה. אך מעבר לכך, זכייתה עלולה לפגוע בתחרות בשוק ייצור החשמל. פגיעה שתתבטא בתעריפי החשמל שישלם הציבור".

אשכול היא תחנת הכוח הרביעית שמוצעת למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל והשלישית בגודלה בישראל והתחנה הגדולה ביותר המופעלת בגז טבעי עם יכולת של כ-1,683 מגה וואט. היא ממוקמת מצפון לנמל אשדוד ומחזיקה בעתודות קרקע גדולות לשטחי מסחר ולוגיסטיקה שהופכים אותה להקצאה בעלת פוטנציאל רב.

לדברי רשות התחרות, "מדובר באחת ההקצאות הגדולות והחשובות שיוענקו במשק החשמל לגורם פרטי, הן מפאת היקפה ומרכזיותה במערך ייצור החשמל הארצי, והן מפאת הפוטנציאל הרב שטמון בה, ויכולת המדינה לנווט באמצעותה את מפת ייצור החשמל שנים קדימה בצורה מיטבית וליצור לראשונה תחרות של ממש במקטע ייצור החשמל".

לפי הוועדה, מתן אפשרות לשיכון ובינוי להתמודד עלול להוביל לכוח מיקוח והשפעה רבים שיגדילו את ריכוזיותה הכלל-משקית. עוד צוין כי בחינת הריכוזיות של החברה מלמדת על "קבוצה ריכוזית מאוד, שמחזיקה בזכויות משמעותיות ביותר בתשתיות חיוניות ובעיקר בתחומי התפלת המים וייצור החשמל". בנוסף מחזיקה החברה בתשתיות תחבורה ופעילות נוספת בעלת עניין ציבורי, המעניקות לה כוח מיקוח והשפעה מול קובעי המדיניות.

שפיר לא נפסלה: לא מחזיקה בהחזקות בתחום ייצור החשמל

כאמור שפיר לא נפסלה מלהשתתף במכרז. בלניקוב מנכ"ל האוצר נמנע מלהביע עמדה ביחס לשפיר. גם שפיר נכללת ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק בשל לפעילויותיה הרבות בתחומי תשתית חיוניים. השתתפותה עשויה לתרום "תרומה לתחרות בהליך התחרותי למכירת התחנה והתחרות העתידית בשוק אספקת החשמל ללקוחות" ציינה הוועדה. נכתב כי "זכייה בהקצאה זו תאפשר לשפיר לחדור לתחום תשתית חיונית נוסף ותגדיל את ריכוזיותה הכלל-משקית. אולם, בשונה משיכון ובינוי, לשפיר אין כיום החזקות בתחום ייצור החשמל. בהשתתפותה בהקצאה - כשחקנית חדשה וכבעלת חלק משמעותי במסגרת הקבוצה שבה היא משתתפת - טמונות תועלות צרכניות ממשיות" לכן לא מנעו את השתתפותה במכרז.

הרפורמה במשק החשמל יצאה לדרך בשנת 2018 ונועדה לעודד את פתיחת השוק לתחרות והורדת תעריפי החשמל. לשם כך חויבה חברת החשמל למכור חמש תחנות כוח: רמת חובב, אלון תבור, אשכול, רדינג וחגית מזרח ולהקטין את חלקה במגזר הייצור. שתיים מהן נמכרו לשיכון ובינוי יחד עם אדלטק.

כעת רשות החשמל תידרש להכריע מי מהקבוצות תשתתף במכרז, אך עד היום ועדות המכרזים התחשבו בהמלצות ועדת הריכוזיות. יתר המתמודדות במכרז על תחנת אשכול הן OPC, דליה אנרגיות ותעבורה, קרן נוי ושפיר ורפק אנרגיה ומבטח שמיר.

תגובת רשות החשמל: "כחלק מההליך המכרזי למכירת תחנת הכוח אשכול המנוהל על ידי חברת החשמל, בוחנת בימים אלו ברשות החשמל את הקבוצות שעברו את שלב המיון המקדים, בין היתר בהתאם לתקנות משק החשמל לקידום התחרות במקטע הייצור ובהתאם לחוות הדעת של וועדת הריכוזיות בכל הנוגע לריכוזיות כלל-משקית. טרם קבלת החלטה סופית בעניין תפרסם הרשות את הצעתה לשימוע ציבורי, כמקובל".