האם הארכת חוק ההטבות לתושבי "העוטף" ב-4 שנים היא תקדימית?

חוק ההטבות לתושבי העוטף אכן הוארך עד 2025, אבל האם מדובר בתקדים? • המשרוקית של גלובס

שר האוצר אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו, חדשות סוף השבוע, חדשות 12, 6.8.22 / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו, חדשות סוף השבוע, חדשות 12, 6.8.22 / צילום: שלומי יוסף

עוד מבצע צבאי הסתיים לאחרונה בדרום וגם הפעם מי שנותרו להתמודד עם ההשלכות הכלכליות שלו הם בעיקר האזרחים שמתגוררים בסמוך לרצועה. בראיון לחדשות 12 נשאל שר האוצר, אביגדור ליברמן, בדיוק על הנקודה הזאת. "אני רוצה להתחיל איתך דווקא עם הפגיעה הכלכלית בתושבי העוטף", פנתה אליו המראיינת דנה ויס, "האם אתה יכול להבטיח להם שמי שייפגע כלכלית יפוצה - ומהר?". ליברמן הבטיח שכך אכן יהיה ולחיזוק דבריו ציין, בין היתר, ש"בניגוד לכל הפעמים (הקודמות), החוק של ההטבות של עוטף עזה - אישרנו אותו לארבע שנים עד שנת 2025". באיזה חוק מדובר? והאם האישור שלו לארבע שנים הוא תקדימי? בדקנו.

סעיף 5(ד) ל"חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי" קובע כי תושבי היישובים שבתיהם שוכנים עד 7 ק"מ מגבול הרצועה זכאים לזיכוי ממס בשיעור של 20% משכרם (המינוח המקצועי הוא הכנסה מ"יגיעה אישית"). כלומר, המדינה קבעה שתושבי היישובים הללו יהנו מהנחה במס הכנסה שעשויה להיות משמעותית. אלא שההטבה הזו, שקיימת בחוק מאז 2007, ניתנת בכל פעם לתקופה קצובה, כשבכל פעם אפשר להאריך אותה לתקופה נוספת. בסוף שנת 2021, במהלך כהונתו של ליברמן כשר אוצר, פג תוקף ההטבה, ובפברואר 2022 אושר בכנסת תיקון חקיקה שהאריך אותה עד 2025. כלומר, בהתאם לדבריו של שר האוצר ההטבה הזאת אושרה הפעם לארבע שנים (וללא קשר למבצע "עלות השחר", מדובר כאמור בתיקון מפברואר).

אבל האם מדובר בפעם הראשונה שההארכה ניתנת לתקופה כזאת? הלכנו אחורה ושיחזרנו את גלגולי החוק. זה נולד כאמור ב־2007, ואז הטבת המס ניתנה למשך שנה, עם מתן אפשרות לשר האוצר להאריך אותה גם ל־2008. ב־2008 חוקקה הכנסת חוק שאפשר את ההארכה גם ל־2009, וכך זה נמשך עד 2011. באותה שנה הוחלט לחסוך את הליך החקיקה מדי שנה, ונקבע כי לשר האוצר תהיה סמכות להאריך את ההטבה "לתקופות נוספות שלא יעלו על שנתיים כל אחת", בכפוף לאישור ועדת הכספים וכל עוד "הדבר מוצדק עקב המצב הביטחוני". מאז שוב חודש רצף של הארכות, הפעם בקפיצות של שנתיים. כך הגענו ל־2017. באותה שנה, לאחר ששר האוצר משה כחלון החליט להאריך את ההטבה לשנתיים נוספות כפי שהתיר לו החוק, נעשה שוב תיקון חקיקה.

הפעם החליטה הכנסת להאריך את החוק בארבע שנים. כך אכן נעשה, והחוק הוארך באותה שנה עד 2021. כלומר, מהלך מקביל לזה שבוצע השנה עם הארכת החוק עד 2025. עדות להחלטה ההיא מ־2017 מצאנו דווקא בהודעה לעיתונות שפרסמה ועדת הכספים השנה, לאחר התיקון הנוכחי לחוק. בהודעה נמסר כי ההוראה "מוארכת בפעם השנייה בתקופה ארוכה של ארבע שנים".

עם זאת, לפי פרוטוקול הדיון, נציג רשות המסים, גיא גולדמן, כן מצא ייחוד מסוים במהלך הנוכחי וציין כי זו "פעם ראשונה שהממשלה מציעה להאריך בארבע שנים" (בפעם שעברה היוזמה הייתה של הח"כים בוועדת הכספים).

בשורה התחתונה: דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם. בעבר אמנם נהגו להאריך את החוק לתקופות קצרות יותר (שנה או שנתיים), אך זו לא הפעם הראשונה שהארכת התוקף של הטבות המס לתושבי העוטף מתבצעת לארבע שנים. גם ב־2017, תחת ממשלת נתניהו, בוצעה הארכה של ארבע שנים עד 2021.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אביגדור ליברמן
מפלגה: ישראל ביתנו
תוכנית: חדשות סוף השבוע
ציטוט: "בניגוד לכל הפעמים, החוק של כל הנושא של הטבות של עוטף עזה - אישרנו אותו ל-4 שנים עד שנת 2025"
תאריך: 6.8
ציון: לא נכון ברובו

במהלך מבצע "עלות השחר", הגיע שר האוצר אביגדור ליברמן להתראיין בחדשות סוף השבוע בערוץ 12. המראיינת, דנה ויס, פתחה את הריאיון דווקא מנקודת מבט כלכלית. "אני רוצה להתחיל איתך דווקא עם הפגיעה הכלכלית בתושבי העוטף", פתחה ויס. "האם אתה יכול להבטיח להם שמי שייפגע כלכלית יפוצה - ומהר?". ליברמן הבטיח שכל מי שמגיע לו יקבל פיצוי, ומנה מספר פעולות שנעשות במשרד האוצר כדי להבטיח את יעילות מנגנון העברת הכספים לתושבים. כראיה למאמצים היתרים שעושה הממשלה במישור הסיוע הכספי לתושבי העוטף, ציין ליברמן כי "בניגוד לכל הפעמים, החוק של כל הנושא של הטבות של עוטף עזה - אישרנו אותו ל-4 שנים עד שנת 2025". האם ההארכה ב-4 שנים של החוק שמעניק הטבות מס לעוטף היא אכן תקדימית?

על פי סעיף 5(ד) ל"חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי", תושבי "קו עימות דרומי" - כלומר תושבי היישובים אשר בתיהם שוכנים עד 7 קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה (ויישובים נוספים בעוטף עזה שרשאי שר האוצר לקבוע בכפוף לאישור ועדת הכספים של הכנסת) - זכאים לזיכוי ממס בשיעור של 20% מהכנסתם החייבת מ"יגיעה אישית" (הכנסה בעבור עבודה, לדוגמה משכורת לשכירים או הכנסה מעסק לעצמאים), עד לתקרת שכר שנתית של 241,080 שקלים (צמוד למדד). במילים אחרות, תושבי עוטף עזה זכאים להטבה הניתנת באמצעות זיכוי במס הכנסה בשיעור 20% מההכנסה החייבת במס ועד לתקרת שכר שנתית של כ-241 אלף שקלים.

אלא שהטבה זו ניתנת לתקופה קצובה - ובסוף שנת 2021 פג תוקפה של הטבה זו. לכן, בפברואר השנה תוקן החוק, כך שההטבה תהיה בתוקף גם בשנים 2022-2025. כלומר, כפי שליברמן ציין, הטבת המס לעוטף עזה אכן הוארכה הפעם ב-4 שנים. כהערת אגב, נשים לב שהחוק תוקן חצי שנה לפני מבצע "עלות השחר" - ולכן הוא לא קשור אליו ישירות.

אז ליברמן צדק שהפעם ההטבה הוארכה ב-4 שנים, אבל האם זה נעשה "בניגוד לכל הפעמים" הקודמות? בניגוד לדברי ליברמן, ההארכה ב-4 שנים היא לא תקדימית ולמעשה גם בפעם הקודמת ההטבה הוארכה לתקופה של 4 שנים. ב-2017 תוקן החוק כך שהוא קובע שההטבה תהיה תקפה עד 2021. על כך ניתן ללמוד גם מהדיון השנה בוועדת הכספים (בה הוכנה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית). בהודעה של ועדת הכספים בעקבות הדיון, צוין כי ההוראה "מוארכת בפעם השנייה בתקופה ארוכה של 4 שנים". במהלך הדיון אף הוזכר שגם בפעם הקודמת הוארכה ההטבה לתקופה דומה. על פי פרוטוקול הדיון, היה זה גיא גולדמן, נציג הייעוץ המשפטי של רשות המסים, שהזכיר כי "הארכה האחרונה שהייתה בהצעה של חבר הכנסת גפני (יו"ר ועדת הכספים ב-2017, י"א) הייתה לארבע שנים". עם זאת, גולדמן כן הצביע על כך שלראשונה היוזמה היא של הממשלה ולא של הכנסת, באומרו כי זו "פעם ראשונה שהממשלה מציעה להאריך את זה בארבע שנים".

ומה היה לפני כן? נלך לפי סדר כרונולוגי. החוק שמזכה את יישובי העוטף בהטבה, "חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי", נחקק ב-2007. אז, הטבת המס הייתה תקפה לשנה זו, עם מתן אפשרות לשר האוצר להאריך אותה גם ל-2008 - ושר האוצר דאז (רוני בר-און) אכן האריך את ההטבה עד ל-2008. ב-2008 התקבל תיקון לחוק  שהאריך את תוקף ההטבה גם ל-2009, וב-2010 החוק תוקן שוב כך שההטבה תהיה תקפה גם ב-2010 - שוב, עם מתן אפשרות לשר האוצר להאריך אותה בשנה נוספת (עד 2011). גם כאן החליט שר האוצר דאז (הפעם היה זה יובל שטייניץ) להשתמש בסמכות שהחוק העניק לו ולהאריך את ההטבה גם ל-2011. אלא שב-2011 תוקן החוק פעם נוספת (תיקון שלישי במספר), כך שבמקום להעביר תיקוני חקיקה בכל פעם שתוקף ההטבה פג, מוענקת לשר האוצר הסמכות להאריך את ההטבה "לתקופות נוספות שלא יעלו על שנתיים כל אחת", בכפוף לאישור ועדת הכספים וכל עוד "הדבר מוצדק עקב המצב הביטחוני". ומאז שרי האוצר הקפידו להאריך את תוקף ההטבה: יובל שטייניץ האריך אותה ל-2012 ולאחר מכן ל-2013 ו-2014; ומשה כחלון האריך אותה ל-2015 ו-2016 ולאחר מכן ל-2017 ו-2018. אלא שמספר חודשים לארך החלטתו של כחלון להאריך את ההטבה ב-2017, עבר התיקון לחוק שמאריך אותה עד 2021.

אם נסכם את ממציאנו עד כה: החוק שמזכה את תושבי עוטף עזה בהטבת המס המדוברת נחקק ב-2007. במשך עשור הוא הוארך בפעימות קטנות - לתקופה של עד שנתיים. ב-2017 הוא לראשונה הוארך לתקופה ארוכה של 4 שנים והשנה הוא הוארך, בפעם השנייה, לפרק זמן זהה.

לסיכום, בניגוד לדברי ליברמן, ההארכה הנוכחית ב-4 שנים של הטבת המס לעוטף אינה תקדימית - וכבר ב-2017 היא הוארכה לתקופה זהה. לפני כן, ההארכות היו קצרות יותר וניתנו לפרק זמן של עד שנתיים. לכן דבריו של ליברמן לא נכונים ברובם.