תוכנית פינוי-בינוי חדשה תאושר מחר בקריית שמונה, והמדינה תידרש להכניס את היד עמוק לכיס

עפ"י התוכנית המסתמנת, במתחם ייבנו 180 יח"ד חדשות במבנים של 7-8 קומות, בשיטת "בינוי-פינוי-בינוי", במקום 60 יח"ד ב-5 בנייני מגורים קיימים • בקומות הקרקע ייבנו מרחבים קהילתיים פנויים ושטחי תעסוקה, ובחלק מהדירות התכנון מאפשר חלוקת יחידת דיור ע"י הפרשת חלק ממנה ל"דיורית" לשימוש סטודנט, קשיש או לצורכיתיירות • כדי להגיע לכדאיות כלכלית, נדרש סיוע של עד 500 אלף שקל לכל דירה בפרויקט

תוכנית מתחם הפינוי-בינוי יעקב מלול בקריית שמונה / הדמיה: משרד גור אדריכלים
תוכנית מתחם הפינוי-בינוי יעקב מלול בקריית שמונה / הדמיה: משרד גור אדריכלים

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית צפויה לאשר מחר (ה') תוכנית פינוי-בינוי ראשונה בקריית שמונה, במתחם יעקב מלול, וזאת לאחר שתעבור דיון בוועדה המחוזית צפון. אולם כפי שפורסם לאחרונה בגלובס, יישום התוכנית מצריך השקעה ממשלתית מאסיבית שעשויה להגיע לכ-500 אלף שקל לכל יחידת דיור. 

רבע מיליון שקל, לפחות: תג המחיר להתחדשות עירונית בפריפריה נחשף 
הוועדה המחוזית צפון אישרה, לראשונה, תוכניות התחדשות עירונית בקריית שמונה

תחום התוכנית משתרע על פני 41 דונם וכולל כיום מבני מגורים ישנים, בית ספר, ממ"ד, גני ילדים לחינוך מיוחד, שטחי מסחר שכונתי, מבנה טיפת חלב ובית כנסת. התוכנית מציעה במתחם זה בנייה של 180 יחידות דיור חדשות, במבנים של 7-8 קומות, בשיטת "בינוי-פינוי-בינוי", במקום 60 יחידות דיור ב-5 בנייני מגורים קיימים.

על-פי התוכנית המסתמנת, בקומות הקרקע ייבנו מרחבים קהילתיים פנויים ושטחי תעסוקה, ובחלק מהדירות התכנון מאפשר חלוקת יחידת דיור על-ידי הפרשת חלק ממנה ל"דיורית" לשימוש סטודנט, קשיש או לצורכי תיירות.

כמו כן, התוכנית מציעה חידוש וייעול שטח מבני ציבור תוך הריסת חלק ממבני החינוך הישנים של בית הספר ותוספת אגף חדש, הקצאת שטח לאולם ספורט ומבנים חדשים נוספים לשימוש משותף של בית הספר והקהילה.

"דוגמה ליוזמת תכנון ממשלתית של מתחם פינוי-בינוי באזור בעל סיכון גבוהה"

ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית מציינים כי "תכנון מתחם יעקב מלול הוא דוגמה ליוזמת תכנון ממשלתית של מתחם פינוי-בינוי המצוי באזור בעל סיכון סיסמי גבוה וקרבה לגבול, שלא קיימת בו כדאיות כלכלית להתחדשות עירונית. ככל שהמתחם יזכה למענק מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ניתן יהיה לגשר בתקציבי הממשלה על הפער הכלכלי שמקשה על יישומו בכוחות שוק בלבד".

אולם מטיוטת דוח הוועדה הבין-משרדית לעידוד התחדשות עירונית שפורסמה בגלובס עולה כי הפערים בין העלויות להכנסות במיזמי פינוי-בינוי בפריפריה מגיעים למאות מיליוני שקלים לפרויקט.

מהמסמך, שפורסם לראשונה בגלובס, עולה כי הוועדה העלתה את האפשרות שהמדינה תציע מימון וליווי פיננסי לפרויקטים אלה, אך ציינה כי כדי להגיע למצב של כדאיות כלכלית, נדרש סיוע של עד 500 אלף שקל לכל דירה בפרויקט. עוד קבעה הוועדה כי גם לאחר מתן הטבות מס, יידרש סיוע כספי לרבים מהפרויקטים.

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר: "אנו עוברים מתאוריה למעשה עם אישור תוכנית ההתחדשות העירונית הראשונה בעיר קריית שמונה, השוכנת על הגבול הצפוני והיא בעלת חשיבות אסטרטגית ביטחונית. מתחם יעקב מלול יזכה להיבנות כשכונה חדשה ויספק לתושבים ולעיר ביטחון ואיכות חיים. תוכנית זו היא חלון לעתיד הקרוב מאוד, על-פי החזון אותו מקדמת כיום הרשות להתחדשות עירונית - מציאות בה מתבצעת פעילות התחדשות עירונית רחבה בכל רחבי הפריפריה. אני מאמין כי המלצות הוועדה להתחדשות עירונית בפריפריה שהוצגו לאחרונה, יאומצו על-ידי ממשלת ישראל ויאפשרו את המציאות הזו כבר בשנה הקרובה". 

אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, מסר: "אנחנו משקיעים בבניית שכונות חדשות, אך לרגע לא מזניחים גם את השכונות הוותיקות. אנחנו מחויבים לשכונות הוותיקות בעיר. שינוי אמיתי בשכונות אלה יכול להתקיים רק בהליכי התחדשות עירונית משמעותית. מדובר בתהליך מורכב ומאתגר מאוד. אנו שמחים לצאת לדרך בפיילוט ראשון במתחם רחוב יעקב מלול, ומודים לתושבים על השותפות. אני שמח שעברנו משלב הדיבורים לשלב המעשים".