מושב קטן בלב השרון שמרגיש כמו עיירה ציורית בניו אינגלנד

יום של יופי וטוב טעם ביישוב עין ורד: קפה מצוין ומאפה אגדי אצל אופה הכפר, חנות עיצוב יפה כמו מוזיאון קטן, סטודיו ליצירת טקסטיל מעלים ובוסתן סודי • חגית אברון תופרת יום

ארגז הלחם / צילום: שני בריל
ארגז הלחם / צילום: שני בריל

"בין העיר לכפר אני בלרינה בקופסה ששרה, שרה שיר מסע" (קרן פלס)

בין הפרדסים הירוקים, לולי ההודים המקרקרים ומשתלות הפרחים של יישובי לב השרון, מסתתרות כמה הפתעות מענגות לבוקר רוגע. עשו לכם יום בנחת בעין ורד, יישוב המזכיר עיירות מתוקות דמויות סוכריות בניו אינגלנד. עצרו לקפה מצוין ולמאפה אגדי אצל אופה הכפר, המשיכו לסדנת הדפס מעלים, וגלו את המחסן הכמוס של המעצבים.

10:00 - אם יש לחם תאכלו גם עוגות 

לפני כמה שנים ביליתי שבוע יפהפה להפליא בכפר פעוט בעמק הלואר. בשל קוטנו של הכפר, לא שכנה בו מאפייה. ברם אולם, קרואסונים ובגטים טריים הם כמו אוויר ומים עבור הצרפתים, וכדי שחלילה לא ייגרעו אלה, נמצא לתושבי הכפר פתרון יעיל במיוחד. בכל בוקר הגיע לכפר ארגז עץ שנישא בחרדת קודש על גבי משאית הדואר. הארגז נפרק באשמורת הבוקר הראשונה, וממנו נפער מראם השחום של בגטים מתפצחים וקרואסונים טריים. תושבי הכפר מינו בכל בוקר חניך תורן שתפקידו היה לפקח על חלוקת השלל. ב-9:00 בבוקר לא נותר בארגז דבר, והמאחרים נאלצו להסתפק בפירורים לציפורים.

ארגז הלחם / צילום: שני בריל
 ארגז הלחם / צילום: שני בריל

ובחזרה לעין ורד, שם הזכיר לי הביקור בארגז לחם את חוויית האינטימיות והכבוד שחולקת קהילה מקומית לפחמימותיה. על חשאיותו של ארגז הלחם שומרים תושבי המושב בקפדנות. לא מטעמי קמצנות, אלה רק משום שאורן גבאי, האופה המקומי, פותח את הארגז רק מספר ימים מצומצם בשבוע. בימי שישי מציע הארגז ככרות לחם מחמצת, בגטים ומינים מסחררים של מאפים מתוקים ומלוחים.

בכל שבוע בורא אורן לחם ומאפה חדש, מטמין חלפיניו מוחמץ וטרי בין קפלי הבצק, יוצר מאפה של פיסטוק והל, שבלולי קינמון פריכים ועוד יצירות שבהחלט מצדיקות נסיעה מיוחדת. להמלצה מצטרפת אזהרת מסע: בימי שישי התורים ארוכים, ובכלל אין בארגז מקומות ישיבה. ניתן ורצוי ללקט כמה מאפים, חלת בריוש שמן זית, לאסוף קפה מצוין ולשבת בגינה הציבורית הסמוכה והמוצלת.

 פתוח בימים שלישי-שישי. 054-7757404 

11:00 ממלכת עיצוב יפהפייה

מכירים את הבתים מעוררי הקנאה הללו, שכבר במפתן הדלת מבינים שרוצים להעתיק את הבית על חפציו, רהיטיו ופרטיו אחד לאחד? גם להמלצה הזאת מצטרפת הערת אזהרה - בשנייה שתבלעו במאורת הקסמים של לי מור מורבר, תרצו לנכס לעצמכם הכול, כולל את בעלת הבית. אבל קודם כל יש להגיע לחצר הנסתרת של פיין לאב (Fine Lab) ששלט נייר זערורי מסמן לכיוונה, ורק חדי העין מבינים שהגיעו לאחת מממלכות העיצוב היפות שבנמצא.

הדבר הראשון שמרגישים כשנכנסים לחלל של פיין לאב הוא שקט וניקיון בעיניים. חרף שלל הפריטים הגודשים את החלל הפתוח, העין מיד נרגעת בשל שילוב מינימליסטי של שלושה צבעים בלבד (לבן, שחור ואפור) הנוסך במבקר מעין שלווה סקנדינבית. את העסק המצליח, המשמש כמקום עלייה לרגל למעצבים, אדריכלים ושועי טעם טוב, הקימה לי מור רק כי כל מי שנכנס לביתה מיד תבע לעצמו את הפריטים שמילאו אותו.

"התחלתי לאסוף עבור חברים כל מיני דברים יפים שאני בעצמי אוהבת ולובשת", היא מספרת תוך סידור נמרץ של כריות צחורות. את הפריטים מלקטת לי מור משלל מדינות ואת הטקסטיל המשובח ואת הנרות בעלי הריח המהפנט היא מייצרת בארץ. גם אם לא תרכשו דבר, וזוהי משימה קשה, אפשר לסייר בין המדפים והרהיטים כמו בביקור במוזיאון עיצוב.

 רחוב הצבר, עין ורד. 03-5738030 

14:00 - הלוחשות לעלים

לאיקה פלור ולגינת לוין יש סטודיו ליצירת טקסטיל מעלים ובוסתן סודי. שתיהן מעצבות מוכשרות שגילו את סודות העלים, הבדים ומה שביניהם. הן פיתחו שיטת צביעה והטבעה המכונה Eco Print שבה הן מלקטות עלים וענפים מהבוסתן, ובשיטה ייחודית מבצעות הטבעה של העלים על גבי בדים. התוצאה, ולא פחות חשוב מכך, התהליך עצמו, מרגיע ויפהפה. אפשר לבקר בסטודיו, לשמוע על התהליך ולרכוש צעיפים מבדי משי שעליהם מוטבעים נימים דקים של עלי פקאן, או ציפה לכרית צבועה בצהוב שהופק מחרציות, או להשתתף בסדנת מיחדוש, בה מחדשים המשתתפים פריט אהוב שמביאים. כל עונה ועלוותה, וצמד היוצרות המוכשרות, החמושות ברדאר עלים, יוצאות עם חבורה קטנה המשתתפת בסדנה ללקט מה שיש לטבע להציע באותה עונה. בשיא הקיץ יש יופי של עלי פקאן, עלים קטנים של עץ הדומים וגם גלעינים של אבוקדו שמקנים לבדים גוון ורוד עתיק. "אנחנו מכוונות את היצירה, אבל לבסוף הטבע מחליט", הן מודות בענווה.

יצירת טקסטיל מעלים מהבוסתן בגילתיקה - סטודיו לאקו פרינט / צילום: באדיבות גילתיקה
 יצירת טקסטיל מעלים מהבוסתן בגילתיקה - סטודיו לאקו פרינט / צילום: באדיבות גילתיקה

בסיום הסדנה או הביקור, כדאי לבקר במגדל המים ששוחזר, וממרום גובהו להתענג על בריזה נעימה המרפרפת בין הברושים.

גילתיקה - סטודיו לאקו פרינט. עין ורד. בתאריך 29/8 תתקיים בסטודיו סדנא פתוחה לקהל. לסדנאות ולביקורים, יש לתאם מראש - 052-3510293