מה לחתן פרס נובל ולחברת המכשור הרפואי שמנייתה קרסה לאחר ההנפקה

מניית יומן אקסטנשנס יותר מהכפילה את ערכה ביומיים על רקע הצעת השקעה לא מחייבת מצד קרן סינית, שעם יועציה נמנה הפרופסור אהרון צ'חנובר • שוויה עדיין נמוך ב-90% מהשיא בפברואר אשתקד • ואיזה בית השקעות ניצל את ההזדמנות לחתוך הפסדים ומימש חלק מהפוזיציה?

אהרון צ'חנובר / צילום: אביב חופי
אהרון צ'חנובר / צילום: אביב חופי

לאחר שמנייתה נמחקה כמעט לחלוטין, והיא כבר הוכרזה כהנפקה הגרועה ביותר בגל ההנפקות ששטף את הבורסה בתל אביב בשנים 2020-2021, בימים האחרונים מגלה חברת המכשור הרפואי יומן אקסטנשנס  ניצני התאוששות.

מאז יום חמישי האחרון נרשם זינוק של יותר מ-100% במניית החברה, לאחר שיומן הודיעה על הצעת השקעה לא מחייבת מצד קרן השקעות סינית, בפרמיה ניכרת על מחיר השוק. גם אחרי הזינוק במניה עומד שווי השוק של יומן אקסטנשנס על 100 מיליון שקל - עדיין נמוך בכ-90% מהשווי בו נסחרה בשיא ההייפ שסבב את הנפקות הטכנולוגיה הקטנות בתל אביב בפברואר שעבר, וב-83% מהמחיר שבו הונפקה לציבור מספר חודשים קודם לכן.

ביום חמישי האחרון הודיעה יומן כי קיבלה מכתב מקרן השקעות סינית בשם שנגחאי ראניאנג קפיטל מנג'מנט (Shanghai RunYoung Capital Management), ובו הצעה לא מחייבת לבצע השקעה הונית בסכום של לפחות 30 מיליון דולר, כנגד הקצאת 40% מהונה של החברה, וזאת לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר.

שווי זה היה גבוה פי 3.5 ביחס לשווי שבו נסחרה יומן אקסטנשנס בעת הדיווח, מה שהוביל לנסיקת המניה. אם מכתב ההצעה אכן יתורגם להשקעה, ייחתם הסכם עם הקרן הסינית למתן רישיון בלעדי שיקנה לקרן זכויות שיווק והפצה של מוצרי החברה באזור אסיה-פסיפיק.

בית ההשקעות מור מימש חלק מהפוזיציה

נראה כי הזינוק החד במחיר המניה היה אחד הגורמים שהובילו את הגוף המוסדי האחרון שהיה בה בעל עניין (החזקה של מעל ל-5%), בית ההשקעות מור , לחתוך הפסדים ולממש חלק מהפוזיציה שלו. מור מכר מניות בסכום של 736 אלף שקל וירד לשיעור החזקה של 4.4% ביומן אקסטנשנס. לפני כחודש ביצע גוף מוסדי אחר צעד דומה, כשאלטשולר שחם מכר מניות ב-256 אלף שקל והפסיק לשמש כבעל עניין עם החזקה של 4.9% בחברה.

מבדיקת גלובס עולה כי אין זו הפעם הראשונה שבה הקרן הסינית בוחנת השקעה ביומן אקסטנשנס, וכבר בחנה זאת ערב ההנפקה בשלהי 2020. אלא שאז לא תורגמה הבדיקה להשקעה בפועל, לאחר שיומן אקסטנשנס החליטה לבסוף לבצע את ההנפקה שלה בבורסה בתל אביב.

הקרן הסינית (ראניאנג) אלמונית יחסית. היא נוסדה במהלך שנת 2020 ומנוהלת על-ידי רוג'ר לו, משקיע פיננסי עם קשרים בישראל ובצפון אמריקה. לקרן התמחות בהשקעות בתחום מדעי החיים ויש לה שותף ישראלי, ד"ר בני זאבי. זאבי, בעברו מנהל יחידת הצנתור בביה"ח לילדים שניידר, הוא בעל רקע בהשקעות בתחום מדעי החיים, ובעבר מונה כשותף בקרן ההון סיכון של בית ההשקעות תמיר פישמן. עם הגורמים המייעצים לקרן נמצא הכימאי, פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל, וחתן פרס ישראל בחקר מדעי החיים, פרופ' אלי קשת.

ביוני מחקה 95% מערכה מאז ההנפקה

יומן אקסטנשנס פיתחה מערכות רובוטיות המאפשרות ניתוחים זעיר-פולשניים (כלומר ניתוחים המבוצעים מבלי לפתוח חתך גדול בגוף המטופל). נוסף על עלייה בצורך בניתוחים שחוסכים אשפוזים בבתי חולים, בוודאי לאחר התפרצות הקורונה, נראה היה כי למשקיעים בתל אביב קסמה בזמנו העובדה שלמוצר החברה יש כבר אישורי שיווק בחו"ל והסכם הפצה עם חברת המכשור הרפואי האירופית ב.בראון, שהניב לה הכנסות נאות  של 20.7 מיליון שקל בשנת 2020.

המוצר של יומן אקסטנשנס / צילום: באדיבות החברה
 המוצר של יומן אקסטנשנס / צילום: באדיבות החברה

על בסיס הכנסות אלה ביצעה החברה את הנפקתה בנובמבר אותה שנה, שבה גייסה כ-160 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-600 מיליון שקל. לנוכח הצלחת ההנפקה טענה אז המנכ"לית והמייסדת ד"ר תמר פרנקל, כי "זו חברת צמיחה אבל כזו שחושבת מאוד רחוק... אני לא יודעת מה יבוא קודם - הנפקה בנאסד"ק או מכירה".

אלא שמיד לאחר ההנפקה הפסיקה יומן לספק את הסחורה והכנסותיה אשתקד צנחו ב-86% ל-2.8 מיליון שקל בלבד, בעוד ההפסד בשנת 2021 העמיד ל-53.6 מיליון שקל, כמעט כפול מב-2020. האכזבה נמשכה גם לתוך הרבעון הראשון של 2022: ההכנסות עמדו על 400 אלף שקל בלבד, קרי קצב שנתי של פחות מ-2 מיליון שקל, וההפסד על 12.8 מיליון שקל. ההרעה המתמשכת בביצועים העסקיים של החברה ריסקה את המניה והובילה לכך שלקראת סוף יוני האחרון היא מחקה 95% מערכה מאז ההנפקה.

רה-ארגון - החלפת מנכ"ל ויו"ר

יומן נמצאת בחודשים האחרונים בהליך של רה-ארגון, לאחר שהפסיקה את ההתקשרות עם חברת ההפצה האירופאית ב.בראון. בנוסף נכנס בחודש שעבר מנכ"ל חדש לתפקיד, רונן קסטרו, שהחליף בתפקיד את המייסדת פרנקל.

עם בעלי המניות ביומן אקסטנשס נמנית משפחת שמלצר, בעלת השליטה בקבוצת שלמה שעסקיה הנרחבים מתפרסים על תחומי רכב, נדל"ן, ביטוח, תיירות, פרויקטים וטכנולוגיה. אם המשפחה, עתליה שמלצר, מחזיקה ב-13.2% מהון המניות של יומן, בעוד שבנה אסי שמלצר כיהן בתפקיד יו"ר החברה עד לשבוע שעבר, אז הוחלף על-ידי צבי בן עמי סלובין. עם בעלי המניות נמנים גם משקיעים מסין וחברת פליינג קרגו של האחים דניאל ואבי רייק.