בעקבות שיפור תנאי השכר לעובדי התכנון ברשויות המקומיות, עובדי מינהל התכנון זועמים: "נשכחנו מאחור"

העובדים כתבו לראשי משרד הפנים ומינהל התכנון: "הופתענו מההסכם ברשויות המקומיות; משרד הפנים לא נתן דעתו לצורכי עובדי המשרד עצמו" • השרה שקד: "עובדים על תוכנית לשיפור שכר העובדים"

רפי אלמליח, ראש מינהל התכנון החדש / צילום: דוברות רמ״י
רפי אלמליח, ראש מינהל התכנון החדש / צילום: דוברות רמ״י

לפני כשבועיים בישרנו כאן בפרסום ראשון כי בתום מאמצים שהובילה שרת הפנים איילת שקד, נחתם הסכם מול משרד האוצר לשיפור תנאי השכר של עובדי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה ברשויות המקומיות. השרה הגדירה את המהלך "הישג יפה מאוד", ונדמה שכולם יצאו מרוצים מהסיכום. אלא שקבוצה שלמה של עובדים מרגישה, כך מתברר, כי נזנחה בצד: עובדי לשכות התכנון המחוזיות ומטה מינהל התכנון.

עובדים אלו, המאיישים את משרות התכנון בוועדות המחוזיות ובמטה המנהל עצמו, לא נכללו בהסכם החדש שעליו חתמו משרדי האוצר והפנים, אשר כולל בין היתר מענק שנתי של עד 18 אלף שקל ל־40% מהעובדים, ומענק של עד 12 אלף שקל בשנה למנהלי המחלקות. "נשכחנו מאחור", טוענים העובדים.

לאחרונה שלחו עובדי לשכות התכנון והמטה מכתב אל שרת הפנים שרד, אל ראש מינהל התכנון החדש, רפי אלמליח, ואל יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר. במכתב הם טוענים כי למרות שהם נושאים בעיקר הנטל לקידום תוכניות עבור יחידות דיור, ועל אף שבין השנים 2017 ל־2021 אושרו תחת ידם כמעט 405 אלף יחידות דיור - שכרם נותר כפי שהיה, כבר שנים. במכתב הם מציינים: "הופתענו מהפרסום לפיו משרד הפנים קידם מהלך לשיפור תנאי ההעסקה של עובדי התכנון בוועדות המקומיות, ולא נתן את דעתו לצורכי עובדי המשרד עצמו".

"עובדות סוציאליות ומורות מרוויחות יותר"

לעובדים, שביקשו באופן טבעי להישאר בעילום שם, בטן מלאה על המצב שנוצר. "ביום שפורסם ההסכם מול עובדי הוועדות המקומיות, הידיעה עברה כמו אש בשדה קוצים בין כל העובדים", מספרת אחת מהם לגלובס. "איך יכול להיות שאלינו לא התייחסו? כנראה דברים לא קורים בלי לזעזע, בלי לעשות רעש.

"אנחנו אנשי מקצוע, אנשים משכילים; אדריכלים, מהנדסים, בעלי תואר ראשון ותואר שני, ותחת ידינו עוברות כל התוכניות החשובות במשק: התשתיות, יחידות דיור, תעסוקה, כבישים, גם תמ"א 70 לתכנון סביב המטרו עוברת תחת ידינו. מכיוון שאנחנו כל כך חשובים, גם השכר שלנו צריך להיות בהתאם. גם לנו מגיע. אנחנו חלק חשוב במערך הזה".

"יש לי שתי חברות בנות גילי, שהחלו לעבוד פחות או יותר באותו זמן שבו אני התחלתי לעבוד. אחת עובדת סוציאלית ואחת מורה - ושתיהן מרוויחות יותר ממני", אומרת עובדת אחרת. "את המאבק שלהן שומעים, ואת שלנו אני לא חושבת ששמעו מעולם. כשהתחלתי לעבוד אמרו לי שהשכר לא גבוה, אבל לא הבנתי עד כמה הוא נמוך. רק היום אני מבינה שזה פשוט כלום".

עזיבה המונית - ועיכוב של עשרות אלפי יח"ד

במכתב ששלחו העובדים הם טוענים כי לאחרונה הם מתמודדים בלשכות התכנון ומטה התכנון עם עזיבה הולכת וגוברת של עובדים, אשר במקומם נשכרים שירותיהם של יועצים חיצוניים, במיקור חוץ, שזוכים לתשלום גבוה פי שניים ויותר מהשכר שהם עצמם מקבלים. התוצאה היא פגיעה ברצף הארגוני ובהכשרת העובדים לטווח הארוך, ומכאן - לפגיעה בתוכניות עצמן ובקידומן המיטבי.

"אצלנו עזבו רק בתקופה האחרונה שמונה עובדים, מתוך כ־20 עובדים בלשכה כולה", מספר אחד ממובילי הצעד שנקטו העובדים. "אנשים עם ניסיון וידע, שיכולים להתקדם הלאה לתפקידים ניהוליים, עזבו גם כן. עובדים חדשים מחזיקים מעמד לזמן קצר, או לכל היותר 3-4 שנים ואז עוזבים. במקום זה מביאים עוד ועוד יועצים חיצוניים. זה פוגע באיכות העבודה, וגם גורם להרבה מרמור. לא מעט מעדיפים אפילו לעבור מאיתנו לוועדות המקומיות.

"חשוב להבין: המצב הקיים גורם לעיכובים של עשרות ומאות אלפי יחידות דיור. אי־אפשר להתכחש לזה. העבודה הפכה בשנים האחרונות להיות יותר ויותר קשה מבחינת ההיקף והעומסים, בגלל הלחץ לייצר עוד ועוד יחידות דיור. הדרישות עולות וכל הזמן ישנם שינויים שדורשים למידה והסתגלות, אבל תנאי ההעסקה, ובעיקר השכר, לא הולמים את כל זה".

אותו עובד טוען כי עובדים בלשכות התכנון המחוזיות ובמטה התכנון, עם ארבע שנות ותק, "מגרדים את רף ה־8,000 שקל מלמטה, וגם זה רק בזכות שעות נוספות". לדבריו, מתכננים עם ותק של 15 ו־20 שנים, עובדים בשנות ה־50 לחייהם, מקבלים לכל היותר עוד 1,500 שקל.

המכתב ששלחו העובדים נחתם בציפייה, שלא לומר בדרישה, להעלאת שכרם, "כולל יצירת שכר מתכננים שיהלום את הכישורים המקצועיים, את האחריות הציבורית ואת החשיבות של עובדי מינהל התכנון כמנוע כלכלי במשק של מדינת ישראל, לרבות במסגרת המאמצים לפתרון משבר הדיור".

השרה שקד: "שכר מביש"

מלשכת שרת הפנים נמסר בתגובה: "מאז ששרת הפנים שקד נכנסה לתפקיד, היא נחשפה לשכר המביש שמרוויחים עובדי ועדות התכנון השונות. יושבי ראש המחוזות העלו בפני השרה את הקושי שבגיוס ובשימור עובדים חדשים, ואת ההשלכות הישירות שיש לכך על שוק הדיור. השרה שמה בראש מעיינה את הנושא, ולאחרונה נחתם ההסכם עם האוצר ומרכז השלטון המקומי, שנוגע לעובדי הוועדות המקומיות והמרחביות.

"ההסכם של עובדי מנהל תכנון הוא הסכם אחר, מכיוון שעובדי הוועדות המחוזיות ועובדי מינהל התכנון אינם עובדי השלטון המקומי, אלא נמצאים תחת מטה ומינהל התכנון, ולכן לא ניתן היה לכרוך את הדברים. עם זאת, הורינו למנהל החדש של מינהל התכנון, רפי אלמליח, שנכנס לתפקידו בימים אלה, לבדוק את האפשרויות השונות לתמרוץ עובדי המינהל התכנון, ואנו עובדים עם יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, ועם ראש מינהל התכנון החדש על תוכנית לשיפור שכר עובדי לשכות התכנון המחוזיות והמטה".

ממינהל התכנון נמסר: "מנכ"ל מינהל התכנון, בתמיכת שרת הפנים, מוביל בימים אלה מהלך מול נציבות שירות המדינה ומשרד האוצר, לקידום מעמד עובדי לשכות התכנון. מדובר בהון אנושי מקצועי מובחר שעוסק בכל תחומי החיים של האזרחים במדינה, והוא חלק בלתי נפרד בהתמודדות עם האתגרים שעומדים לפנינו, עם הכפלת האוכלוסייה. חשוב לשמר ולקדם דור המשך מקצועי, בין היתר באמצעות שיפור תנאי ההעסקה של עובדי מינהל התכנון".

ממשרד האוצר נמסר: "במסגרת הדיונים על הסכם המסגרת אגף השכר מגבש תוכנית לטובת שיפור השירות הציבורי, זאת על ידי יצירת מבנה שכר התומך בשיפור הפריון. תהליך המשא ומתן רק החל, והפרטים יפורסמו כמקובל בסיומו".