הפרוטוקולים מאחורי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב נחשפו: "האינפלציה תחזור לרמה של 2%"

אמש פורסמו הפרוטוקולים מישיבת החלטת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי בארה"ב, והאינפלציה הייתה הנושא החם • השוק מתמחר העלאת ריבית מתונה יותר, של 50 נקודות, בפגישה הקרובה בספטמבר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Reuters, Graeme Jennings

הפרוטוקולים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפדרל ריזרב, שנערכה ב-26-27 ביולי, פורסמו אמש (ד'). הפגישה נערכה לפני נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה שפורסמו בשבוע שעבר, והיא כמובן הייתה נושא מהותי ביותר. המילה הוזכרה 108 פעמים במהלך ישיבת הוועדה.

"נראה שרוב הפעילים בשוק רואים התמתנות באינפלציה וצמיחה כלכלית איטית יותר, אך עדיין חיובית, כתרחיש הסביר ביותר", נכתב בפרוטוקול, "עם זאת, נראה היה שהמשקיעים קשובים יותר ויותר לסיכונים בשל הפוטנציאל לזעזועים מחו"ל והמשך ההפתעות כלפי מעלה לאינפלציה". 

"משקיעים תפסו את ירידת מחירי הסחורות - במיוחד של הנפט - ואת המחויבות של הוועדה להורדת האינפלציה כסימן לאינפלציה נמוכה יותר בהמשך" הם ציינו, והעריכו כי "האינפלציה תחזור עם הזמן ליעד של 2%".

"המשתתפים הסכימו שעד היום היו מעט עדויות לכך שלחצי האינפלציה הולכים ופוחתים", נאמר בישיבה, שכאמור התקיימה לפני שפורסם על ההקלה ברמות האינפלציה. מדד המחירים לצרכן במדינה ירד ביולי ל-8.5% בחישוב שנתי, לאחר שביוני האחרון האינפלציה בארה"ב שברה שיא של 40 שנה עם קצב שנתי של 9.1%.  

"למדיניות המוניטרית ייקח זמן להשפיע על הכלכלה"

"ככל שהמדיניות המוניטרית תתהדק עוד יותר, סביר להניח שיהיה מתאים בשלב מסוים להאט את קצב העלאות הריבית, תוך הערכת ההשפעות של התאמות מדיניות מצטברות על הפעילות הכלכלית והאינפלציה", על פי הפרוטוקול. 

בעת הפגישה כל חברי הוועדה הסכימו לעלייה של 75 נקודות בסיס והעריכו שזה יהיה השיעור גם בפגישה הבאה, אך לא סיפקו תחזיות ספציפיות ואמרו שיצפו בנתונים מקרוב לפני קבלת ההחלטה. השוק מתמחר העלאת ריבית של 50 נקודות בספטמבר, התמתנות לאחר שתי העלאות רצופות בשיעור של 75 נקודות בסיס. בהנחה שהעלאת הריבית אכן תסתכם בכך, המסלול מצביע על ריבית של עד 3.4%, נמוך משמעותית מאשר ההערכות בזמן הפגישה ביוני.

בכל מקרה ציינו חברי הוועדה שככל הנראה "ייקח קצת זמן" עד שהעלאות הריבית ישפיעו באמת על המחירים במשק האמריקאי. "רבים מהמשתתפים", כלשון הפרוטוקול, תמכו בהידוק המדיניות המוניטרית ביותר מהנדרש כדי להחזיר את יציבות המחירים, במיוחד בשל משך הזמן שלוקח לה לשנות את ההתנהגות הכלכלית.

תחזיות חברי הוועדה הן שאינפלציית מחירי הליבה (PCE ללא מזון ואנרגיה) צפויה לרדת ל-2.6% ב-2023 ול-2.0% ב-2024. ההאטה החזויה יוחסה לפתרון הצפוי של חוסר איזון היצע-ביקוש, שוק עבודה שצפוי להיות פחות הדוק וירידה במחירי היבוא. מדד PCE הכולל צפוי לרדת ל-2.2% ב-2023 ול-1.9% ב-2024, מה שמשקף האטה מהירה החזויה במחירי המזון והאנרגיה ברבעונים הקרובים.

בוועדה ציינו שצווארי הבקבוק בשרשרת האספקה, מלחמת רוסיה-אוקראינה, נתונים חלשים על הוצאות הצרכנים והידוק התנאים הפיננסיים עדיין מהווים סיכון ועשויים לגרום לתחזיות להיות, שוב, לא רלוונטית.