לאחר החתימה על רכישת מקס: הפסד של כחצי מיליארד שקל לכלל ביטוח ברבעון השני

הירידות בשוקי ההון ובעיקר עדכון לוחות התמותה לקרנות הפנסיה, בגינו הפרישה החברה כ-627 מיליון שקל, העביר את חברת הביטוח להפסד • במחצית הראשונה עמד ההפסד על 289 מיליון שקל • הפרמיות במחצית הראשונה גדלו ב-17% לכ-14 מיליארד שקל

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

חברת הביטוח כלל מדווחת היום (א') על הפסד כולל ברבעון השני של 2022 של 510 מיליון שקל ועל הפסד בחצי הראשון של השנה בסך של 289 מיליון שקל. זאת בשל הפרשה בסך של כ-627 מיליון שקל (לפני מס) בשל שינוי בחישוב לוחות התמותה, וכן בשל הירידות בשוקי ההון, אשר קוזזו במקצת בשל עליית הריבית. לשם השוואה, ברבעון השני אשתקד עמדו רווחי כלל על כ-357 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של השנה שעברה על כ-760 מיליון שקל.

עדכון לוחות התמותה וההנחות הדמוגרפיות נעשה על ידי רשות שוק ההון בתחילת חודש יוני במטרה להתאים את המקדמים בקרנות הפנסיה לעליית בתוחלת החיים. ברשות שוק ההון העלו את תוחלת החיים מ-78 ליותר מ-80, והמשמעות היא שקרנות הפנסיה צריכות להפריש סכומים גדולים יותר על מנת לוודא שהן יעמדו בהתחייבויות שלהן לעמיתים. עיקר הפגיעה הוא בחברות בעלות תיק ביטוחי מנהלים גדול, וכלל שנייה בהיקף התיק רק למגדל.

נציין כי חמש חברות הביטוח הגדולות עדכנו עוד לפני פרסום הדוחות כי ההפסד המצרפי שלהן בשל עדכון לוחות התמותה צפוי להסתכם ביותר מ-1.5 מיליארד שקל ברבעון השני של 2022. בכלל חזו שהפרשה זו תביא להפסד של כ-400 מיליון שקל. במגדל, שתפרסם את דוחותיה בשבוע הבא, חזו הפסד של כ-600 מיליון שקל.

בכלל, שחתמה לפני כעשרה ימים על רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ותצטרך לשלם עם השלמת העסקה לקראת סוף השנה מיליון שקל, הסבירו כי בנטרול שינוי חישוב לוחות התמותה, רושמת החברה בחציון הראשון של 2022 רווח של 124 מיליון שקל וברבעון השני של 2022 הפסד של 97 מיליון שקל.

פרמטר נוסף שהשפיע על המעבר מרווח להפסד הוא המניעה מהחברה לגבות דמי ניהול משתנים, אותם דמי ניהול שגובות חברות הביטוח בפוליסות המשתתפות ברווחים, אך נאסר עליהן לגבות כאשר התשואות בגין אותן פוליסות שליליות. בסוף הרבעון השני של 2022 יתרת דמי הניהול המשתנים שהחברה תימנע מגבייתם עמדה על כ-550 מיליון שקל. עם זאת, בשל העליות בשוקי ההון בחודשים יולי ואוגוסט, בתקופה שלאחר תאריך המאזן, קוזזה יתרת דמי הניהול המשתנים שהחברה תימנע מגבייתם בסך של כ-160 מיליון שקל, כך שסמוך למועד אישור הדוח, צומצמה היתרה לכ-390 מיליון שקל לפני מס.

מבחינת הנקודות החיוביות עבור כלל , הפרמיות והתקבולים (פרמיות שהורווחו ברוטו, דמי גמולים ותקבולים בגין חוזי השקעה), שהורווחו בחציון הראשון של 2022, הסתכמו לסך של כ-14.2 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-12.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-17%. ברבעון השני עמדו הפרמיות והתקבולים שהורווחו ברוטו על כ-7 מיליארד שקל, לעומת כ-6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד .

סך ההון המיוחס לבעלי המניות של החברה הסתכם בכ-7.9 מיליארד שקל, גידול של כ-3% לעומת כ-7.7 מיליארד שקל בסוף 2021. התשואות השליליות בשוקי ההון הביאו לכל שהיקף הנכסים המנוהלים של החברה הצטמצם בכ-2 מיליארד שקל לעומת סוף שנת 2021 והסתכם לסך של כ-284 מיליארד שקל. נציין כי ההשפעה השלילית של התשואות על הנכסים קוזזה במרביתה על ידי שיפור בהיקפי הניוד הנכנס בפנסיה וגמל. בתקופה שלאחר תאריך המאזן הגיע היקף הנכסים המנוהלים לשיא של כ-297 מיליארד שקל.