הורחב הריקול על כל מוצרי השעועית של סנפרוסט; אייל מליס: "מתנצלים בפני הלקוחות"

אייל מליס, מנכ"ל תנובה בעלת חברת סנפרוסט: "אנו מתנצלים בפני הלקוחות והצרכנים ולוקחים אחריות מלאה" • במקביל, סנפרוסט מרחיבה את הריקול, עוצרת את שיווק מוצרי השעועית לחנויות ותאסוף אותם מידי הלקוחות ליתר ביטחון

אייל מליס מנכל תנובה / צילום: איל יצהר
אייל מליס מנכל תנובה / צילום: איל יצהר

בהמשך לריקול שהוכרז במוצאי שבת בעקבות גופים זרים, ביניהם ראש עכבר ופיסת נחש שנמצאו במספר שקיות של שעועית ירוקה של חברת סנפרוסט שבבעלות תנובה, החברה הודיעה כי היא עוצרת את שיווק כל מוצרי השעועית לחנויות בשבוע הקרוב. בנוסף, תאסוף מהחנויות את כל מוצרי השעועית הירוקה והצהובה, גם אלה שלא נכללו בריקול שהחל אתמול (א').

מהחברה נמסר כי היא מתנצלת על אי הנעימות שנגרמה ללקוחות, ומדגישה כי "איסוף כלל מוצרי השעועית נעשה מתוך אחריות ומחויבות כלפי הלקוחות, ולא בשל חשש מסיכון בריאותי".

עוד מסרה סנפרוסט כי היא רואה חשיבות עליונה בבטיחות המוצר, ומשקיעה רבות הן בתהליכי הייצור והן בתהליכי בקרת האיכות. החברה הודיעה על שורת צעדים לשיפור בקרת האיכות של המפעל בטווח המיידי ובטווח הרחוק: החברה תכפיל את כח האדם בקווי השעועית, ותבצע מיון מחדש של מלאי השעועית אשר נמצא במפעל, באופן ידני ובאופן אוטומטי. בנוסף ימונה גורם חיצוני בכיר לבדיקת תהליכי האיכות ולליווי ביצוע האיסוף והמיון מחדש. החברה הודיעה גם על הבאת מומחים חיצוניים מחו"ל בתחום אבטחת האיכות, כאשר הראשון בהם יגיע השבוע. בנוסף, החברה תתגבר גם את מערכות המיון האוטומטי האופטיות, אשר יגיעו למפעל בתוך מספר חודשים, בהשקעה של כ-2 מיליון שקל.

"אנו מתנצלים בפני הלקוחות והצרכנים ולוקחים אחריות מלאה", אמר אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה. "אנו בוחנים ביסודיות את בקרות איכות המיון במפעל, בסיוע מומחים מחו"ל. על סמך חוות דעת מקצועית סברנו שאין סיכון בריאותי לציבור. קיבלנו את הוראת משרד הבריאות לבצע ריקול ביום שישי האחרון, הודענו עליו כבר בשבת, והתחלנו בביצועו אתמול, בבוקר יום ראשון.

"אנו מזמינים צרכנים המחזיקים מוצרי שעועית של סנפרוסט, לפנות אלינו ולקבל זיכוי כפול, לרכישת מוצרי סנפרוסט. הלקוחות מוזמנים לפנות למוקד שירות הצרכנים של סנפרוסט בטלפון 1-800-282-844 לקבלת שוברי הזיכוי".

מפעל סנפרוסט שמתמחה בתחום הירקות הקפואים הוקם בשנת 1970 וממוקם במגדל העמק. המפעל מבוסס על חקלאות מקומית ועובדים בו כיום 270 עובדים, כולם תושבי הפריפריה. מדי שנה עוברים במפעל כ-7,000 טון שעועית טרייה מחקלאות ישראלית, המהווה 5 מיליון שקיות שעועית בשנה.

משרד הבריאות ערך היום בקרת פתע במפעל סנפרוסט ע"י מפקחי שירות המזון מחוז הצפון של משרד הבריאות בהשתתפות רופאת המחוז. ביקורת דומה נערכה בתחילת אוגוסט, לאחר שהתגלה ממצא העכבר בשקית שעועית קפואה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "במהלך הבקרה שהתקיימה היום נבחנו ונבדקו תהליכי הייצור והאריזה במפעל לרבות תיעוד ומסמכים ובדגש על האמצעים האמורים להפחית ולטפל בהמצאות ונוכחות גופים זרים מן החי במוצרים. במהלך הבקרה עלו ממצאים ונקודות לשיפור לכל אורך שרשרת התהליך אשר יועברו למפעל בכתב להתייחסות ולטיפול. נציין כי האירוע עדיין בתחקור והמפעל נעזר במספר מומחים לבחינה מחודשת של תהליכי הייצור, הבקרה ואבטחת האיכות".

"כדאי שסנפרוסט יבדקו את בקרת האיכות שלהם"

"נחשים מעבירים מחלות אבל הן נדירות, בטח במוצר שהולך לעבור בישול, ואפילו ראש העכבר יותר מטריד מעצם המחלות, אם מישהו בטעות היה אוכל את זה", אומר פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת משפחה במחוז ירושלים של הכללית והאוניברסיטה העברית. "אבל זה אומר שבמערכת של סנפרוסט יש אפשרות שהדברים האלו ייכנסו, ואם הם נכנסו יש אפשרות שאותו עכבר הפריש גם הפרשות על המוצרים.

"כנראה החיות נאספו מהשדה, וזה אומר שיש שם מפעל גדול שלא דואג לבקרת היגיינה כמו שצריך. בריקול שהיה בשטראוס לפני כמה חודשים ההגעה של הסלמונלה הייתה כתוצאה מבעלי חיים שהצליחו להיכנס לתוך המפעל, וזה פותח אותנו לכל המחלות שמועברות ממגע, וצואה והפרשות של בעלי חיים. זה לא שאם הייתי אוכל בטעות את הנחש הייתי מפחד שחליתי, אבל הייתי מפחד שיש מוצר שבקרת האיכות שלו לא טובה. ונזכיר שיש מדינות בעולם שנחשים הם מאכל קיים לבני אדם".

ואם היה מדובר בנחש צפע, יש סיכון?
"לא בצורתו המתה. ארס צריך להגיע למחזור הדם. ההכשה של הנחש מחדירה את הארס לתוך רקמות, כך שאם היא נכנסת דרך מערכת העיכול היא לא מסוכנת, ונחש מת לא יודע להכיש. לגבי העכבר הוא יכול היה להיות גם במפעל, בנוגע לנחש באמת סביר יותר שהוא הגיע מהשדה.

"אפקט הגועל בלבד לא הצדיק ריקול. הריקול בוצע כי צריכים לדעת מה עוד נכנס לשם. אם היינו בטוחים שזה הגיע דרך השדה לרע מזלו של הנחש או העכבר ונכנס למוצרים - זה מצדיק ריקול אם זה מרמז לנו שמאחורי זה מסתתרת חוסר אחריות בשאר התחומים. אם הנחש עבר הרתחה והקפאה אין הצדקה בריאותית לריקול. ועדיין לא הייתי רוצה לפתוח את החבילה הזו. הסכנה לבריאות הציבור היא נמוכה, אבל כדאי שסנפרוסט יבדקו את בקרת האיכות שלהם".