הצרות של גיבוי נמשכות: מעילות בהיקף של 6 מיליון שקל, גם המנכ"ל לשעבר מעורב

חברת האשראי החוץ בנקאי טוענת כי המעילות, שבוצעו שוב בסניף הצפון של החברה, ככל הנראה נעשו באמצעות זיוף חתימות - כשבאחת מהן שותף תאגיד בבעלות המנכ"ל לשעבר רן קאירי • בגיבוי אחזקות פועלים מול הבנקים כדי להשתמש באשראי הבנקאי לתשלום למחזיקי האג"ח

אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה
אייל רוזן, מנהל הסניף הצפוני של גיבוי אחזקות / צילום: אתר החברה

חברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי אחזקות  דיווחה אמש (ב') כי הגיע לידה מידע מאת שני לקוחות שונים המעלה חשד ממשי למעילות שבוצעו בחברה בהיקף 4 מיליון שקל באירוע אחד וכ-2 מיליון שקל נוספים באירוע אחר, שוב בסניף הצפון של החברה. על פי הדיווח, החשד הוא שהכספים הוצאו מקופת החברה במרמה, בין השאר בדרך של זיוף חתימות על צ'קים.

שתי חברות אשראי חוץ בנקאי, שתי נפילות ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת
חברת גיבוי הודיעה שלא תעמוד בפדיון האג"ח והמניה צללה
חופשה בדובאי ועשרות מיליוני שקלים שנעלמו: הבלגן בגיבוי נחשף 

"החברה החלה בבדיקות המידע שהתקבל בידה ובכוונתה למצות בדיקות אלו ועם מיצוי הבדיקות ובהתאם לתוצאותיהן למצות את הדין עם האחראים למעילות אלו (אם בוצעו)", מסרה בדיווח. "על פי המידע שנמסר לחברה, המעילות האמורות בוצעו על ידי חבר הנהלת סניף הצפון של החברה לשעבר (אייל רוזן, שהיה מנהל האשראי בסניף שבקיבוץ מזרע, ר"ו) ולאחת מהמעילות (היקף של 4 מיליון שקל) היה שותף גם תאגיד בבעלות מנכ"ל החברה לשעבר", שהוא כאמור רן קאירי.

בעל השליטה יהונתן כהן וקאירי החליטו בדצמבר שעבר על סיום תפקידו של קאירי כמנכ"ל, לאחר שמתחת לפני השטח כבר החלו לצוץ בעיות בהתנהלות החברה בסניף הצפוני. לפי הממצאים של החברה האירועים קרו במהלך כהונתו ועתה עולה, ככל הנראה, שגם הוא נטל בחלק מהן תפקיד משמעותי. במקומו מונה למנכ"ל דוד טל.

רוזן, על פי ממצאי החברה והבודק החיצוני שמינתה, רו"ח עופר אלקלעי, עומד במרכז אי הסדרים הכספיים בגיבוי אחזקות, שלפי שעה היקף החובות האבודים שלה עומד על 40 עד 50 מיליון שקל. בשבועות האחרונים כבר חשפה גיבוי טפח מפעולות "בעייתיות" המיוחסות לו. תחילה דיווחה כי נודע לה שרוזן נטל בעצמו הלוואות מהחברה, בסכום של 2.5 מיליון שקל, באמצעות עסקה סיבובית עם לקוחות, ללא ידיעת ההנהלה ומבלי שהתקבלו האישורים הנדרשים. כשבועיים לאחר מכן היא דיווחה על שתי הלוואות, בהיקף של 2.2 מיליון שקל, שניתנו למקורביו של רוזן, ובהם אביו, מבלי שניתנו לכך האישורים המתאימים.

בגיבוי מכחישים שכהן אמר שלא תעמוד בפדיון האג"ח

בחברה התייחסו אמש גם לסוגיית יכולת התשלום למחזיקי האג"ח שלה, שמועד פרעון אחת משתי הסדרות של החברה, סדרה א' , יחול בדצמבר הקרוב. בניגוד לדיווח מתוך אספת מחזיקי האג"ח של גיבוי שנערכה ביום שני, בגיבוי אחזקות טוענים כי בעל השליטה ויו"ר החברה, יהונתן כהן, לא אמר כי החברה לא תעמוד בתשלומי החוב למחזיקי אגרות החוב בחודש דצמבר, כקבוע בתנאי פירעון התשלום הקרוב, אלא כי התשלום במועד זה מותנה ביכולתה של החברה להגיע להבנות מול הבנקים שהעמידו אשראי לחברה.

מדובר על תשלום של כ-10 מיליון שקל בגין סדרה א' אליו מצטרפת גם סדרה ב'  שמועדה הוא דצמבר 2025, אך לאור מצבה של גיבוי עולה שאלה אם החברה תוכל להשיבו גם במועד מאוחר זה. היקף האשראי נכון להיום של התאגידים הבנקאיים לחברה מסתכם בכ-130 מיליון שקל ולהבטחת אשראי זה משועבדות לטובת הבנקים המחאות בהיקף כולל של כ-224 מיליון שקל, מתוכן המחאות בעלות מועד פירעון קצר שמועד פירעונן חל עד ל-30 בנובמבר 2022 בסך של כ-115 מיליון שקל. בגיבוי ציינו כי ההמחאות הקצרות המשועבדות לבנקים הינן רובן המוחלט של סך ההמחאות עד נובמבר 2022 שבידי החברה וזאת בשל הסדרים עם לקוחות ופריסת תשלומים לתקופות ארוכות יותר.

"החברה פועלת מול התאגידים הבנקאיים הנ"ל על מנת שאלו יאפשרו לחברה לחזור למהלך עסקים וכן לאפשר לחברה לפרוע את אגרות החוב במועדם. עם זאת, החברה מבקשת להדגיש כי נכון למועד זה לא ידוע לחברה מה יהיה שיעור הגבייה בפועל בגין ההמחאות הקצרות או מה יהיו ההסדרים שאליהם תגיע החברה עם מי מבין מושכי ההמחאות אלו או לקוחות החברה שהסבו המחאות אלו לחברה.

המשמעות היא שבשל סדר העדיפויות של החזר התשלומים, לבנקים יהיה ככל הנראה קשה לגבות את תשלומי האשראי, כיוון שהראשונים לקבל את ההחזרים הם מחזיקי האג"ח של החברה, ולכן פועלים בגיבוי להגיע להסדרים אל מול הבנקים.

עצם כינוס מחזיקי האג"ח וההבנה כי אין ודאות שהחברה תוכל לעמוד בפירעונן, הובילו לקריסה במחיריהן, שהזניקה את התשואה לפדיון שלהן לרמת זבל המשקפת אי אמון ביכולתה של החברה לפרוע את התחייבויותיה.

מסדרה א' שהונפקה באפריל 2019 ומועד פירעונה הוא בתחילת דצמבר הקרוב, נותר סכום לא גדול של 10 מיליון שקל לפירעון, אך מחיר האגרת צלל אתמול ב-36%, מגלם תשואה לפדיון של מעל 1,190%. מאוחר יותר נרגעו קצת הרוחות והתשואה לפדיון עמדה על 585% "בלבד". זאת כאשר בתחילת יולי האחרון, לפני התפוצצות הפרשה, נסחרה האג"ח בתשואה סולידית לפדיון של 3.8%.

מסדרה ב' נותר סכום משמעותי יותר לפירעון של 127 מיליון שקל. מחיר האגרת צלל בבורסה ב-25% בעקבות ההודעה, והזניק את התשואה זינקה לשיעור של 56% שבהמשך עלה ל-109%. בתחילת יולי נסחרה עדיין האג"ח בתשואה של 4.7% בלבד.

בשני המקרים התשואות הגבוהות חוסמות את יכולת החברה למחזר חובות בשוק החוב. עם זאת, באספה של מחזיקי האג"ח, גילו המחזיקים סבלנות, ומסרו כי הם אינם מתכוונים לפי שעה לפעול כדי לגבות את החובות לכשיגיע מועד פירעונם.