איך לנהל יחסים עם קולגות גם כשמתחרים על אותו התפקיד

לא פעם העמיתים שלנו הם גם המתחרים שלנו, והמצבים הללו נעשים מורכבים יותר ויותר ככל שמתקרבים לשדרת הניהול • כמה כללים מפוכחים להתנהלות מול חברים ועמיתים לעבודה, במיוחד אם כולכם שואפים להתקדם

כך תנווטו בתבונה מערכות יחסים עם עמיתים / צילום: Unsplash, enrique vidal
כך תנווטו בתבונה מערכות יחסים עם עמיתים / צילום: Unsplash, enrique vidal

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

אמי ברנרד באהן היא אחת המנהלות שהיו ב-Fortune Global 50 ומשמשת כיועצת ונואמת המתמחה בהאצת ההצלחה של מנהיגים והצוותים שלהם.

מיד לאחר סיום בית הספר למשפטים התחלתי סטאז' במשרד גדול. היינו שבעה אנשים מרחבי המדינה, עבדנו שעות ארוכות והיינו חברים קרובים גם מחוץ לשעות העבודה. הדרגה הנמוכה שלנו בחברה והתקציב הצנוע חיברו בינינו, והיינו אוכלים ביחד ארוחת צהרים כל יום. לאחר שעות העבודה, היינו נוהגים לשתות באותו בר שכונתי.

אבל בבסיסן של מערכות היחסים האלה הייתה מציאות אפלה. ידענו שלאחר 10 שבועות, רק שלושה או ארבעה מאיתנו יקבלו הצעה למשרה. היינו עמיתים, וגם יריבים המתחרים זה בזה. מצבים מלחיצים כאלה נפוצים ביחסי עבודה בדרגה מקבילה, והופכים ליותר מסוכנים ומורכבים ככל שמתקרבים לשדרת הניהול.

העובדה עומדת בעינה: מקום העבודה הוא אחת הסביבות היחידות בהן יחסים עם אנשים אחרים נכפים עלינו. אנחנו חייבים לעבוד יחד בחברות וביעילות כדי להשיג את מטרות הארגון. ואם אנחנו שאפתנים או נישאר בארגון מספיק זמן, בסופו של דבר, רוב העמיתים המקבילים אלינו יהפכו או לבוסים שלנו או לכפופים לנו. אז איך לנווט במערכות היחסים האלה?

 
  

אל תצפו לחברויות

לפני כמה שנים, אני ועמיתה התחרנו על תפקידי סמנכ"ל שונים באותה מחלקה. התייחסתי אליה כחברה. במשך שנים היינו אוכלות יחד ארוחת צהריים, מדברות על החיים ועל קשיי ההורות. בשלב מסוים התחיל בארגון תהליך של ארגון מחדש, עם בוסית חדשה. אני לא מצאתי חן באופן מיידי בעיני הבוסית החדשה, אבל העמיתה שלי הפכה באופן מובהק לפייבוריטית. כשרציתי עזרה הודיתי בפניה שאני מתקשה לבנות מערכת יחסים עם הבוסית החדשה. היא חייכה חיוך רחב. "אני לא יודעת למה; אני חושבת שהיא מעולה!" אמרה, והבהירה שהשיחה בנושא הזה הסתיימה ולא תיפתח שוב. חילופי הדברים ואינטראקציות שקרו אחר כך הראו שאין לה כוונה לסכן את המעמד החדש שזכתה בו כדי לעזור לי. זה היה סופה של החברות הזו במקום העבודה, ואחרי כשנה, עזבתי לטובת תפקיד ניהולי בחברה אחרת.

חשוב אמנם לבסס יחסי עבודה נעימים, אבל יש גבול כמה בריא להיקשר רגשית כשמטפסים בסולם הדרגות. היו חבריים, אבל שמרו על גבולות. שיתוף יתר של מידע פרטי יכול להוביל למצבים לא נעימים. מקום העבודה אינו מקום בו אתם מגשימים את הצרכים הרגשיים שלכם; השקיעו במערכות יחסים ובארגונים שקרובים ללבכם מחוץ לעבודה.

כשמנהלי החברה שוקלים לקדם אתכם למשרות ניהול בכירות יותר, ילכו למקבילים לכם וישאלו את דעתם, והיא תשפיע, בין אם התפיסה שלהם הוגנת או לא. אבל כשאנחנו נמצאים מול המקבילים לנו, אנחנו לא תמיד במיטבנו, כפי שהיינו אולי עושים עם הבוס או הממונה הישיר. לכן המקבילים לנו הם האנשים שהכי סביר להניח שיכירו את החולשות שלנו.

שפרו את כישוריכם הפוליטיים

"למקבילים לנו יש את התמונה הטובה ביותר - והם המבקרים החריפים ביותר", אמר לי ג'ון הורטון, פסיכולוג ארגוני. בשנים בהן צבר ניסיון בביצוע הערכות במקום העבודה, גילה שאנו הכי צפויים להציג למקבילים אלינו התנהגויות שפוסלות אותנו מעמדות הנהגה. על מנת להבין איך אתם נתפסים על ידי המקבילים לכם, שאלו אותם. פנו זמן לדבר איתם על בסיס שגרתי וגלו איך אתם והצוות שלכם משפיעים על היעדים שלהם. מצאו מכנים משותפים לתמוך בהם וטפחו נורמה של הדדיות - הרעיון שאנשים עוזרים למי שעוזרים להם. בדיקה שגרתית מה המצב אצל המקבילים יכולה להציף הזדמנויות ובעיות בשלב מוקדם ולתת לכם אפשרות לבסס את מערכת יחסים ולעשות תיקוני מסלול אם צריך.

אחד הלקוחות שלי נאבק להתמודד עם עמית שבקושי הכיר בקיומו. בעבודה משותפת, הסכמנו שימצא משהו בעל ערך שהעמית הזה עשה ויזכיר את זה בכל פגישה, וכן שיביע את תמיכתו באופן נראה לעין. לאחר כמה חודשים, העמית הזמין אותו לקפה, וזו הייתה תחילתה של מערכת יחסים תקינה.

עמיתים מספקים לנו מקור חיוני למידע. אבל כפי אמר לי ג'פרי פפר, פרופסור באוניברסיטת סטנפורד ואחד האוטוריטות בתחום, יחסים בין מקבילים הם "משחק שיש בו מניעים מעורבים". במילים בוטות, "האנשים הכי טובים והכי יעילים פוליטית יצליחו להסתיר את סדר העדיפויות שלהם ואת פעילותם. כך שהדבר הראשון שצריך לעשות עם המקבילים לנו הוא לגלות במידת האפשר מה הם מתכננים", אמר.

על מנת לוודא שאתם לא נשארים מאחור, נסו להעריך נכונה אילו התנהגויות זוכות לשבח בארגון שלכם. בדקו מי מקבל קידום ולמה. חשבו אסטרטגית, ונהלו מערכות יחסים חיוביות עם עמיתים. מצאו מכנה משותף לקידום סדרי עדיפויות הדדיים. בתרבות של מרפקים, אתם צריכים ללמוד לשמור על עצמכם.

יש יתרון גדול בשליטה על הרגשות ושמירה על פאסון. לפי פפר, "להסתדר, שלא לדבר על להצליח בעולם, מצריך לעתים קרובות מידה רבה של זיוף ושליטה עצמית", במיוחד כשאתם מתקרבים לדרגות הבכירות בארגון. אנשי מקצוע שאפתניים ינהלו את מערכות היחסים המורכבות הללו בהתאם, בעיקר כשהם מטפסים בדרגות לעבר משרד ההנהלה.

© Harvard Business School Publishing Corp