פדרל ריזרב | ניתוח

למשקיעים יש סיבה טובה לחשוש? מה צפוי בוועידה הכלכלית החשובה של השנה

מפגש הפד בג'קסון הול בוויומינג נחשב לאחד החשובים בכלכלה • לפני שנתיים הכריז בו יו"ר הפד ג’רום פאוול על המתנה לפני העלאת הריבית, ובשנה שעברה הוא התעקש לטעון שהאינפלציה היא זמנית • סימפוזיון המדיניות הכלכלית הקרוב צפוי להיות שונה לגמרי

יו''ר הפדרל ריזרב ג’רום פאוול במפגש פסגה קודם בג'קסון הול / צילום: Reuters, Jonathan Crosby
יו''ר הפדרל ריזרב ג’רום פאוול במפגש פסגה קודם בג'קסון הול / צילום: Reuters, Jonathan Crosby

באווירה קיצית של סוף אוגוסט, באתר הנופש ג'קסון הול בוויומינג, הבנק הפדרלי של קנזס סיטי צפוי לפתוח ביום חמישי את סימפוזיון המדיניות הכלכלית השנתי של הפדרל ריזרב. והפעם, מקבלי ההחלטות החשובים בעולם הפיננסי צפויים להתכנס השנה תחת סימן אזהרה שלא נראה כמה עשורים בכלכלה העולמית: האינפלציה.

מדובר במפגש בן שלושה ימים שיארח כלכלנים בכירים ממשלתיים ואקדמאים וכמובן בנקאים מרכזיים מרחבי העולם. למפגש מיוחסת חשיבות ייחודית, משום שהוא מהווה פורום לקובעי מדיניות לדון בנושאים הכלכליים הדחופים שעל סדר היום העולמי, וייתכן שיימסרו בה הכרזות גדולות או הצפת רעיונות חדשים. כך היה לפני שנתיים, כאשר יו"ר הפד ג'רום פאוול הודיע על הכוונה לשנות את יעד האינפלציה של הבנק המרכזי מיעד קבוע לממוצע נע ארוך טווח, כלומר - סובלנות רבה יותר של הפד לרמות אינפלציה מעל היעד המוכר של 2% ודחייה מהותית של אופק העלאת הריבית בארה"ב.

ההנחה הייתה כי עלייה באינפלציה תפצה על שנים קודמות ללא אינפלציה, כך שאין מה למהר להעלות ריבית במקרה של חריגה. בינתיים כולם מחכים שהאינפלציה תתחיל להראות סימנים לכיוון התכנסות לממוצע, אך לשווא.

טען שהאינפלציה תתברר כתופעה זמנית

טעות נוספת אפשר לרשום לרעת הפד בשנה שעברה, כשפאוול הציג את הסיבות לכך שהאינפלציה באותה תקופה עשויה להתברר כתופעה זמנית (טרנזיטורית) הנובעת בעיקר מהפתיחה מחדש של הכלכלה העולמית לאחר המגפה. 

הפד החזיק במנטרה שהאינפלציה נובעת משיבושים שנוצרו כתוצאה ממשבר הקורונה עד נובמבר האחרון, וכבר בפברואר המלחמה באוקראינה טרפה את הקלפים כשמחירי הסחורות עלו בחדות ותדלקו בתורם את האינפלציה שמשפיעה על מרבית כלכלות העולם. בארה"ב קצב האינפלציה עלה ל-8.5% - שיא של 40 שנה, בבריטניה האינפלציה הגיעה ל-10% וגוש האירו רשם קצב עליות מחירים דומה כאשר האירו בשפל של 20 שנה מול הדולר בצל משבר האנרגיה מול רוסיה.

השנה, הסימפוזיון יהיה מעניין במיוחד שכן על הטעויות של הפד הכלכלות משלמות היום באינפלציה חריגה והעלאות הריבית כמו ביתר הבנקים המרכזיים בעולם, צפויות להימשך. גולת הכותרת במפגש תהיה נאום יו"ר הפד פאוול, מה שצפוי להתקיים ביום שישי בשעה 17:00, שעון ישראל.

לקראת מפגש הפסגה המשקיעים חוששים שהפד יגדיל את מחויבותו לריסוק האינפלציה, ומצפים כי פאוול ינצל את הכנס בוויומינג כדי להעביר מסר ניצי בדבר הידוק התנאים הפיננסים, ובכך תתפוגג לה התקווה להורדת הריבית בשנה הבאה. אפשר לקרוא לירידות בשווקים בימים האחרונים "אפקט ג'קסון הול", שכן הקונים לא נוהרים לשוק לפחות עד שיראו מה יעלה מהמפגש פסגה.

החששות לא הופיעו ללא סיבה שכן פרוטוקל הפד מישיבתו האחרונה שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו כי מקבלי ההחלטות בפד נחושים להחזיר את אינפלציית הליבה לרמות של 2%. הליך העלאת ריבית מהיר של הבנקים המרכזיים, Front Loading - העלאה מהירה כעת והקלה אחר כך, די תואם את ציפיות האינפלציה. ציפיות האינפלציה לטווחים בינוניים וארוכים אמנם גבוה אך סיכוני האינפלציה לטווח ארוך יותר פחתו ומקבלי ההחלטות בוועדת השווקים הפתוחים טענו כי כנראה "יהיה מתאים בשלב מסוים להאט את קצב העלאות הריבית". מעבר לכך, חלק לא קטן מחברי ועדת השוק הפתוח הצביעו על הסיכון במידה שהמדיניות המוניטרית תוהדק ביותר מהנדרש.

"הוכחות מועטות" לכך שהלחצים נרגעו

מבחינת מאזן הסיכונים, הפד ממשיך להעריך בתרחיש המרכזי כי הפעילות הכלכלית הריאלית מוטה כלפי מטה, זאת עקב סיכונים להחמרה מחודשת של צווארי בקבוק בשרשרת האספקה, מלחמת רוסיה נגד אוקראינה, וההידוק בתנאים הפיננסיים מתחילת השנה. מפרוטוקול הפגישה של יולי עולה כי הפד ראה "הוכחות מועטות" לכך שלחצי האינפלציה נרגעו, אך הכיר בסיכון שהוא עלול להדק יותר מדי ולבלום את הפעילות הכלכלית.

אף שזה ייקח זמן מה, פאוול צפוי להמשיך להביע נחישות להחזיר את האינפלציה ליעד, אף שהמלחמה באוקראינה שנמשכת כבר חצי שנה עלולה להביא לחידוש השיבושים בשרשרת האספקה, מה שהופך את מלאכת המדיניות של הבנקים המרכזיים למורכבת יותר. הידוק המדיניות המוניטרית עלול להאט את קצב הצמיחה, אבל החזרת האינפלציה ליעד היא המטרה העיקרית מבחינת כל הבנקים המרכזיים בעולם המערבי המפותח.

נגזר מכך לאור האינפלציה החריגה, כי העלאות הריבית לא צפויות להיעצר בקרוב, למרות שבהודעת הריבית האחרונה, פאוול אמר שייתכן שהפד עשוי למתן את קצב העלאות כדי לבחון את ההשפעה על האינפלציה.