ניתוח טכני: מדד S&P 500 מאבד גובה? עכשיו מגיעות ההזדמנויות

אחרי 10 שבועות ללא כל תיקון, שבשיאם הגיע המדד המוביל בשוק האמריקאי לשיא של 4,325 נקודות, נראה שהוא הולך קצת לנוח • בזמן הזה מומלץ למשקיעים, במקום להילחץ ולחפש סיבות לירידות, להתבונן בהתנהגות השוק ולסמן את המניות לגל הבא

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני בקבוצת קו מנחה

אי אפשר לעבור את השבוע הזה בלי להתייחס למה שקורה בשוק האמריקאי. אחרי שבועות ארוכים של עליות וניפוץ רמת התנגדות משמעותית, אזל האוויר מריאותיו של ה- S&P 500  והוא החל להתגלגל מטה. ההכנה לכך החלה לפני שבוע עם מספר מרכיבים ששימת לב אליהם תוכל לסייע לכם כמעט בכל תיקון שיבוא.

לאחר מספר שבועות של נרות ירוקים, שבכל אחד מהם שער הסגירה גבוה מהשער הגבוה של השבוע הקודם, קרה משהו בשבוע שעבר. שימו לב לנר השני מהסוף על גבי הגרף השבועי - שנעל את השבוע באדום. זו הפעם הראשונה שידם של המוכרים הייתה על העליונה, ולא רק זאת אלא ששער הסגירה נמוך מהגבוה של השבוע שקדם לו. ואם לא די בכך, הדבר היחיד שבולט מעל לשער הגבוה של הנר הקודם הוא הצללית העליונה, השייכת למוכרים.

המסר השלילי המשיך בשבוע שעבר כשהרצף העולה נשבר (נכון לכתיבת שורות אלו). כלומר, כל המהלך שהחל באמצע יוני הגיע לסיומו, וכעת תיקון משמעותי החל ואמור להימשך מספר שבועות. הזדמנויות שהיו חסומות עד כה אמורות להיפתח, אז מומלץ לשמור על ריכוז.

איך יודעים שמגיע גל עליות חדש?

אם כך, למה רצוי לשים לב כדי לא לפספס את מהלך העליות הבא, אם כזה ייצא לדרך:

המרכיב החשוב ביותר אליו יש להתייחס הוא גל העליות שנשא את S&P 500 לאורך השבועות האחרונים מתחתית של 3,636 נקודות ועד לשיא של 4,325 נקודות - גל שנמשך 10 שבועות ללא כל תיקון.

כדי שייוצר גל עליות נוסף חייבים להתקיים מספר מרכיבים: ראשית, מהלך הירידות הנוכחי חייב להיבלם מעל לנקודת השפל הקודמת - 3,636. אם אכן יקרה הדבר יהיה בכך ביטוי לנכונותם של הקונים לרכוש את אותה סחורה במחיר גבוה יותר מזה שהיו מוכנים לשלם בעבר. כפי שאתם יודעים, נקודות השפל בשוק שייכות לקונים, ואחד הדברים הבודדים ששרדו את מבחן הזמן בכל הקשור להתנהגות שוק ולתנאי אי ודאות, הוא העובדה שבכל פעם שתיווצר נקודת שפל גבוהה מקודמתה, תיווצר גם נקודת שיא גבוהה מקודמתה.

המרכיב השני הוא משך זמן התיקון. במגמת עלייה, וזה נכון לגבי כל נכס, הרצפים העולים ארוכים יותר מהרצפים היורדים הן מבחינת מחיר והן מבחינת זמן. משך זמנו של הרצף העולה עמד על 10 שבועות, מה שאומר שהתיקון הנוכחי אמור לנוע סביב 5 שבועות לערך, ובכל מקרה פחות מ-10 שבועות.

המרכיב השלישי הוא עומק התיקון. מדובר במרכיב החשוב פחות. בדרך כלל נוטים תיקונים טכניים לחסל בין 33%-66% מהרצף העולה שקדם להם, כך שמרווח התיקון מצוי בטווח של 4,030-3,880 נקודות פחות או יותר.

איפה השוק ביחס לרצועה ומה היקף מחזורי המסחר

המרכיב הרביעי הוא היכולת של השוק להישאר מעל לרצועת הממוצעים התחתונה. הדבר יעיד שהמומנטום החיובי שהצטבר לא נפגם מהותית.

והפרמטר האחרון הוא מחזורי המסחר - אלו אמורים להתכווץ במהלך התיקון כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.

שני הפרמטרים הראשונים הם קריטיים. היתר הם תוספות שאם יתקיימו, יהוו ראיות נוספות לכוחו של השוק.

אם כך, אחרי תקופת רנסנס קיבלנו תזכורת שלכל דבר טוב יש סוף, גם אם זמני. לנוכח הירידות אפשר לתפוס את הראש ולרוץ אחרי הסיבות להן, רק כדי לחוש על קרקע בטוחה. או שאפשר פשוט לשים לב להתנהגות השוק ולהכין את רשימת המניות לגל הבא.

שולחן הניתוחים: מהי מניה במשבר ואיך זה מתלבש על מקרה Gap

מישהו אמר פעם שאופנה היא דבר מכוער עד כדי כך שצריך להחליפו מדי כמה חודשים. נכון הדבר שבעתיים לגבי מניות ולא רק מתחום ההלבשה והאופנה. אני לא מכיר במונחים "מניות בטוחות", "מניות דפנסיביות" או אחרים מהסגנון שמבטיח ודאות בשוק שמספק אי ודאות תמידית. מניות אפשר לרכוש בשני מצבים - או כשהן במגמת עלייה ברורה או כשהן מדממות על הרצפה אחרי שנשחטו בשוק חסר סנטימנטים.

לפני לא מעט שנים טבעתי את המונח "מניות במשבר", ועד כמה שהוא נשמע דכאוני הוא דווקא מייצג מניות שעומדות במספר פרמטרים שמעלים את הסבירות להתאוששות מרשימה, אך אלו דורשות סבלנות והבנה מקצועית לאן אתם נכנסים. בתקופה האחרונה היו לא מעט כאלה, ואחת מהן היא גאפ  (Gap).

 ההגדרה מסמנת שלושה פרמטרים:

● ירידה של יותר מ-50% ממחיר השיא 
● נסיגה מתחת לרצועת בולינגר התחתונה בברירת מחדל של 10/1 בגרף הרבעוני (בגרף כל נר מייצג רבעון, ורצועת בולינגר מודדת את סטיות התקן ומסמנת מצבי קיצון)
● קרבה לרמת תמיכה משמעותית 

בשיא נסחרה גאפ תמורת 35.7 דולר למניה. משם החלה צלילת בז שנמשכה ברציפות כמה רבעונים והסתיימה בשפל של 7.77 דולר למניה. את שלושת הפרמטרים שסימנתי אפשר לראות בבירור: הירידה מהשיא למחיר השפל גבוהה מ-50%; המניה מצויה מתחת לרצועת בולינגר התחתונה, שזהו מצב קיצון הנקרא בשפה הטכנית "מכירות יתר"; רמת התמיכה - אזור על הגרף שמתאפיין בריכוז גבוה של קונים - התייצבה באזור 7-8 דולר למניה.

אם תביטו ימינה בתחילת הגרף, תראו שאזור תמיכה זה נמצא איתנו יותר משני עשורים. תוכלו להבחין גם במספר הפעמים שהמניה הגיעה לאזור זה והתאוששה משם.

במאמר מוסגר אציין כי אני מקבל תגובות שונות לגבי רמות תמיכה ארוכות טווח, דוגמת "זו חברה שונה", "הכלכלה שונה", "ההנהלה שונה", "הסביבה הכלכלית העולמית שונה". כל אלו נכונות אבל הן לא לוקחות בחשבון את התנהגות המשקיעים. את הזיכרון. וההתנהגות היא זו שקובעת בסופו של דבר.

אז מה עושים עם המצב שנוצר במניה?
כאן ישנן שתי אפשרויות שהבחירה ביניהן תלויה באופי שלכם כמשקיעים. האפשרות הראשונה היא פשוט לרכוש את המניה מתוך הבנה והערכה שהמחיר הנוכחי משקף הזדמנות ארוכת טווח. זו חשיבה שמחייבת סבלנות וחוסן נפשי, אם כי ברובם המכריע של המקרים - שכרה בצידה, כאשר מדובר במניות בעלות מאפיינים התנהגותיים כמו גאפ.

האפשרות השנייה היא מסחר לטווחים קצרים, וגם כאן הדבר תלוי אופי. במקרה הזה יש להתמקד בגרף היומי ולבצע פעולה בכל פעם שהרצף היורד נשבר. כאן, התכונות שונות בתכלית השוני - מסחר קצר, זמן מסך גדול יותר, מידת הסבלנות לשינויים נמוכה יותר. כל אחד וגישתו.

לסיכום: העובדה ששוק המניות האמריקאי אינו במגמת עלייה עדיין, ושהאפשרות לגל ירידות משמעותי לא נשללה, מחייבות נקיטת זהירות. בכל הקשור למניות, אלו העונות להגדרה "מניות במשבר" יכולות לתת מענה, הן למשקיעים ארוכי הטווח והן לאלה המחפשים פתרונות מהירים מבחינת יחס הסיכוי-סיכון.