ממשיכה לאכזב: מחסור באייפונים לצד ירידה בביקושים חתכו את רווחי איידיגיטל ב-44%

אייקון גרופ, יבואנית מוצרי אפל שבשליטת קרן סקיי, מציגה עלייה בהכנסות כתוצאה מרכישת פעילות הפצה, אך שחיקה ברווחיה, שעשויה אף להחמיר בעקבות יבוא מתחרה מצד הלקוח לשעבר KSP • מניית אייקון צנחה ב-50% כמעט מההנפקה בדצמבר

סניף iDigital / צילום: אמנון חורש
סניף iDigital / צילום: אמנון חורש

יבואנית מוצרי אפל לישראל, אייקון גרופ  (לשעבר איידיגיטל) שבשליטת קרן סקיי, ממשיכה לאכזב את המשקיעים. החברה, שהונפקה בדצמבר האחרון, הפתיעה לרעה חודשים ספורים לאחר מכן, כשעדכנה כי לקוחה מהותית שלה, רשת KSP, הפכה למתחרה.

כעת היא פרסמה תוצאות כספיות שמהן עולה כי הרווח הנקי שלה נחתך בחצי כמעט ברבעון השני, לטענתה בשל מחסור גלובלי באייפונים, ירידה בביקושים לאחר גל האומיקרון וכן עקב התחזקות שער הדולר מול השקל ברבעון.

רכישה שביצעה אייקון בינואר השנה, של יבואנית אחרת בשם ויז'ואל די.ג'י, הצליחה לשפר את שורת ההכנסות, אך גם להוריד את שיעורי הרווחיות הגולמית, משום שאותה חברה פועלת בעיקר בתחום ההפצה, הרווחי פחות.

אייקון השלימה במרץ השנה את רכישת השליטה בויז'ואל (85%), המייבאת ומפיצה מחשבים ומוצרי חומרה וגיבוי ובהם של מותגים מוכרים כגון לנובו ואסוס, תמורת 56.4 מיליון שקל ותשלומים נוספים, ששיקפו לויז'ואל שווי חברה של 80 מיליון שקל.

התוצאות הכספיות של ויז'ואל אוחדו לראשונה במרץ השנה, והאיחוד תרם לעלייה בהכנסות אייקון ברבעון ב-8.5% ל-369.5 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה עלו ההכנסות ב-16% והסתכמו ב-829 מיליון שקל. 

שחיקה בתחום הקמעוני, צמיחה בתחום ההפצה

אייקון גרופ, יבואנית ומפיצה רשמית של מוצרי אפל בישראל, מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - תחום הקמעונות, שבו היא מציעה את מוצרי אפל ויצרנים נוספים ללקוחות קצה (פרטיים ועסקיים), באמצעות רשת חנויות איידיגיטל (iDigital) ואתר סחר, ותחום ההפצה, שבמסגרתו היא מייבאת ומפיצה את מוצרי אפל לרשתות שיווק, לחנויות קצה ולמשווקי מוצרי אפל.

הכנסות החברה בתחום הקמעונות נשחקו ברבעון ב-22%, והסתכמו ב-100 מיליון שקל. הסיבה לכך לפי החברה הייתה כאמור מחסור עולמי במכשירי אייפון ברבעון השני וירידה בביקושים אחרי הקורונה. במחצית הראשונה נרשמה גם כן שחיקה בהכנסות, בשיעור של 9.7% בתחום הקמעונות, גם כתוצאה מגל האומיקרון בתחילת השנה, ואלה הסתכמו ב-226 מיליון שקל.

בו בזמן, ההכנסות בתחום ההפצה, שבו נכללות עיקר התוצאות של ויז'ואל, עלו ברבעון השני ב-12% ל-345 מיליון שקל, והכנסות התחום בסיכום המחצית הראשונה של השנה טיפסו ב-18% ל-775 מיליון שקל.

בתחום הקמעוני עמד שיעור הרווח הגולמי על 18.7% ברבעון שחלף, ירידה משיעור של 19.8% אשתקד, בזמן שהרווחיות הגולמית בתחום ההפצה עלתה מ-5% ברבעון השני אשתקד ל-6.9% ברבעון האחרון. בסיכומו של דבר שיעור הרווח הגולמי של החברה נשחק וירד מ-12% ל-11% ברבעון השני.

אייקון רשמה עלייה בהוצאות ההנהלה וגם בהוצאות המכירה והשיווק, בין היתר על רקע הוצאות רכישת ויז'ואל ואיחוד התוצאות הכספיות שלה. הרווח התפעולי של אייקון ירד ב-15% ברבעון ל-20 מיליון שקל.

בשורה התחתונה, נחתך הרווח הנקי ב-44% והסתכם ב-9.5 מיליון שקל בלבד, כשהוא מושפע לשלילה גם מהזינוק של שער הדולר ברבעון, שהקפיץ את הוצאות המימון פי 4 ל-8.2 מיליון שקל. בסיכום המחצית הראשונה נרשמה שחיקה: הרווח התפעולי ירד ב-5% והסתכם ב-48.5 מיליון שקל, והרווח הנקי ב-14% ל-30 מיליון שקל.

שווי החברה ירד ל-43% מתחת למחיר ההנפקה

אייקון גרופ הצטרפה לבורסה בדצמבר האחרון, לאחר שהשלימה הנפקה שבמסגרתה גייסה כ-150 מיליון שקל - מחצית הסכום לקופת החברה ומחציתו לידי בעלי המניות הקיימים, בראשות בעלת השליטה קרן סקיי (בראשות צבי יוכמן וניר דגן), שותפי קרן ההון סיכון פיטנגו ומנהליה הבכירים של אייקון.

מהלך ההנפקה הושלם לפי שווי חברה כ-850 מיליון שקל אחרי הכסף, לאחר שהחברה נאלצה להתפשר ולחתוך בשווי שאליו שאפה תחילה. בעקבות התוצאות החלשות לרבעון השני נפלו מניות אייקון ביום ג' בשיעור דו-ספרתי, ומחיר המניה הגיע לשפל של 8.5 שקלים - ירידה של 43% ביחס למחיר ההנפקה, שמשקף שווי חברה של 480 מיליון שקל בלבד.

כאמור, נדבך מרכזי בירידת השווי היה דיווח של החברה מחודש מרץ השנה שלפיו "לקוח קמעוני מהותי של החברה קיבל אישור יבואן רשמי מאת אפל, ליבוא מוצרי אפל לצורך מכירה בסניפי הלקוח בלבד". הלקוח שבו מדובר הוא רשת KSP, המונה יותר מ-50 חנויות בפריסה ארצית, אשר בהן מוצעים למכירה בעיקר מוצרי אלקטרוניקה שונים.

כעת תוכל KSP לייבא ולקבל את מוצרי אפל ישירות מענקית ההייטק כ"יבואן רשמי" ולא דרך אייקון, מה שמאפשר לה, בין השאר, להציע ללקוחות מחירים אטרקטיביים יותר ולהגביר את התחרות מולה.

פעילות היבוא העצמאית של KSP החלה בסוף יוני, ואייקון מציינת בדוחות כי "בהתאם לציפיות החברה, החל ממועד זה חלה ירידה מהותית בהיקף המכירות ללקוח זה. להערכת החברה, היקף הפעילות הנרכשת של ויז'ואל אמורה, בין היתר, לפצות על אובדן ההכנסות הצפוי מ-KSP.