התיקון לחוק שיאפשר לבעלי השליטה בבזק לממש רווח של מאות מיליוני שקלים

תיקון לצו התקשורת צפוי לאפשר לקרן סרצ'לייט ולדוד פורר למכור את מניות השליטה בבזק - השקעה הנושאת רווח על הנייר של מעל 800 מיליון שקל

דוד פורר / צילום: איל יצהר
דוד פורר / צילום: איל יצהר

בעקבות פנייה של חברת בי קומיונקיישנס  (ביקום), בעלת השליטה בענקית התקשורת בזק , פורסם להערות הציבור תיקון לצו התקשורת בעניין החזקת אמצעי שליטה בחברה. ביקום, שבשליטת קרן סרצ'לייט ואיש העסקים דוד פורר, מבקשת למכור חלק ממניות גרעין השליטה בבזק ולרדת בהדרגה בהחזקותיה, כך שבסופו של התהליך לא תהיה עוד בעלת שליטה. דבר התיקון המבוקש נחשף לראשונה בגלובס.

"בהמשך לכך מוצע, בין היתר, לתקן את צו התקשורת באופן שיאפשר לבעל שליטה, בכפוף לקבלת אישור ראש הממשלה ושר התקשורת לאחר שהתייעצו עם שר
הביטחון, להעביר אמצעי שליטה לגורם אחר אם כתוצאה מההעברה יחדל להיות בעל שליטה", נכתב בתיקון לצו שפורסם על-ידי משרד התקשורת בראשות השר יועז הנדל.

התיקון המדובר יאפשרו לשנות גם את הגדרת הישראליות מהחזקה של לפחות 5% בגרעין השליטה על-ידי גורם מקומי, להגדרה חדשה שתגדיר מערכת הביטחון, מה שיקל גם על פורר, שותפה של קרן סרצ'לייט לשליטה, למכור את החזקותיו.

טיוטת התיקון כוללת הצעות לתיקונים נוספים בצו התקשורת, ובכלל זה, בין היתר, אפשרות לגופים המוסדיים להגדיל את החזקותיהם בבזק מ-5% כיום ל-7.5% ובכך להגדיל את הסחירות במניה. תיקון נוסף אמור לצמצם את חובת הדיווח של משקיעים לגבי החזקותיהם בבזק באופן שמי שמחזיק 2.5% ומעלה לא תחול עליו חובת דיווח, כל עוד 75% ממניות החברה מוחזקות על-ידי הציבור.

תשואה של יותר מ-100% על ההשקעה

קרן סרצ'לייט ודוד פורר השלימו בדצמבר 2019 את רכישת השליטה בבזק במסגרת הסדר חוב של ביקום והחברה האם אינטרנט זהב. במסגרת ההסדר השקיעו סרצ'לייט ופורר יחד סכום של כ-630 מיליון שקל בהשתלטות על ביקום. נכון להיום נסחרת ביקום בשווי של 1.9 מיליארד שקל, לאחר זינוק של כ-400% במניה בשלוש שנים - כאשר סרצ'לייט מחזיקה 64% ממניותיה ומשפחת פורר ב-12%.

שווי השוק הנוכחי של מניות סרצ'לייט ופורר בביקום עומד על כ-1.4 מיליארד שקל, כך שהם מורווחים יותר מ-800 מיליון שקל (תשואה של מעל 100% על ההשקעה). בפועל גופים כמו סרצ'לייט מבצעים לרוב השקעה ממונפת, ולכן התשואה של הקרן על ההון אמורה להיות גבוהה הרבה יותר. מניית בזק עצמה עלתה בשנה האחרונה במעל 50% ומשקפת לחברה שווי של 15.6 מיליארד שקל.