בלקרוק: "הפד יופתע מכמה שצעדי ההידוק שלו יפגעו בצמיחה בארה"ב"

אנליסטים בענקית ההשקעות מאמינים שהדרך היחידה להחזיר את האינפלציה ליעד היא "ריסוק הביקושים באמצעות מיתון" • לארי פינק, מנכ"ל בלקרוק, טען בראיון לפוקס ביזנס כי "רבות מהבעיות האינפלציוניות הן מוכוונות מדיניות"

לארי פינק, מנכ''ל בלקרוק / צילום: Reuters, Lucas Jackson
לארי פינק, מנכ''ל בלקרוק / צילום: Reuters, Lucas Jackson

מנכ"ל ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק , לארי פינק, ממשיך להפיץ מסרים פסימיים באשר לאינפלציה הגואה בעולם, ואף מפנה אצבע מאשימה למדיניות הפיסקלית שמובילה בעצמה בעיות אינפלציוניות, כך טען בראיון לתוכנית The Claman Countdown בפוקס ביזנס אמש (ג'). 

"כל-כך הרבה מהבעיות האינפלציוניות שאנו עדים להן היום הן מכוונות מדיניות", אמר פינק, שציין שיש תמריץ פיסקלי "גדול מאוד" מממשלת ארה"ב וממשלות באירופה וכי המדיניות הזו מקשה על הבנקים המרכזיים להילחם באינפלציה - ששוברת שיאים של עשרות שנים ברחבי העולם.  

מורגן סטנלי: אלה הגורמים שיתדלקו ירידה נוספת במחירי המניות
הריבית תזנק, צמצום המאזן יואץ: בשווקים נערכים לצעדי הפד בספטמבר 

כחלק מהמאמץ של הפדרל ריזרב להחזיר את האינפלציה ליעד של 2%, ביוני וביולי יו"ר הפד ג'רום פאוול העלה את הריבית ב-75 נקודות בסיס, ובנאומו בג'קסון הול הבהיר שזה ממש לא הסוף של הידוק התנאים האגרסיבי. השוק מתמחר כעת סיכוי של 75% להעלאת ריבית גבוהה גם בספטמבר. פינק עצמו חוזה שהריבית תגיע ל-3.5% או 3.75% (בהשוואה ל-2.25%-2.5% היום) עד סוף השנה.

"יש איזשהו נתק בין המדיניות המוצעת לבין האחריות של הבנקים המרכזיים", הוסיף פינק, והמשיך וטען שזה "מעבר לגירוי פיסקלי". פינק ציין את הברקזיט ב-2020 ואת שינוי מדיניות ההגירה בארה"ב, ואמר כי "יצרנו מדיניות מאוד אינפלציונית". בנוסף אמר שהפחתות הגירעון שהממשל העריך שיחולו בשל חקיקת החוק להפחתת האינפלציה קוזזו על ידי הוצאות רבות אחרות. רק לאחרונה, נזכיר, הודיע ביידן על מחיקת חובות סטודנטים בהיקף של 300 מיליארד דולר.

"טכנית, ארה"ב נמצאת במיתון אם מסתכלים על סטטיסטיקה יבשה", אמר פינק בראיון אמש, בעודו מתייחס להתכווצות הכלכלה האמריקאית בשני הרבעונים האחרונים (ירידה של 0.9% בחישוב שנתי ברבעון השני, לאחר שהתוצר ירד ב-1.6% ברבעון הראשון). עוד אמר שהוא "מוטרד ביותר" מהירידה שנרשמה בפריון העובדים בארה"ב ברבעון השני (4.6%-), לאחר ירידה של 7.4% ברבעון הראשון. הוא קשר את הירידה בפריון לאנשים שעדיין עובדים מרחוק והציע שיותר עובדים יחזרו למשרדים, יעלו את הפריון "ויסייעו להפחית את האינפלציה".

ההשפעה של המדיניות המוניטרית על שוק העבודה מאחרת אמנם להגיע, אבל פינק מזהיר שככל שהיא תמשיך להתהדק לצורך מיתון האינפלציה כך גובר הסיכון שכלכלת ארה"ב תעבור מהאטה קלה להתכווצות משמעותית. 

חדשות רעות לשוק המניות

במקביל, דוח של אנליסטים מבית ההשקעות שפינק מנהל מזהיר כי הפד יופתע עד כמה העלאות ריבית קשות פגעו בכלכלה. החזרת האינפלציה ליעד "פירושה ריסוק הביקושים עם מיתון", ציינו כלכלני זרוע המחקר של בלקרוק, שציינו שמגפת הקורונה הביאה לסביבת שוק תנודתית "שנושאת הדים של תחילת שנות ה-80".

בבלקרוק מזהירים שבסביבה שבה יש רמות שיא של חובות, גם לשינויים קטנים בריבית תהיה השפעה גדולה על ממשלות, משקי בית וחברות. "הבנקים המרכזיים התחילו להכיר במציאות הזו בוועידה האחרונה בג'קסון הול, אבל אנחנו חושבים שהם לא מתעדפים את ההשלכות הכלכליות במאבק שלהם לבלימת האינפלציה", ציינו האנליסטים. "נראה שהם לא מתכוונים, לעת עתה, לנהל את שקלול התמורות החד שבין אינפלציה לצמיחה - וזה עניין גדול. אנחנו חושבים שהחזרת האינפלציה ליעדי הבנק המרכזי פירושה ריסוק הביקוש עם מיתון", כתבו. "אלה חדשות רעות עבור נכסי סיכון בטווח הקרוב".

פאוול אמנם אותת שלפד אין כוונה לסגת מהעלאות ריבית, אך בבית ההשקעות מאמינים שההעלאות האלו לא יפתרו את הבעיה הגדולה ביותר, שהיא כושר הייצור הנמוך שמפניו הזהיר כאמור גם פינק. "הדרך היחידה שבה הפד יכול להוריד את האינפלציה במהירות היא על ידי העלאת ריבית בשיעורים גבוהים מספיק כדי לאלץ את הביקושים לרדת ב-2% למה שהכלכלה יכולה לייצר כעת בנוחות", הם מסבירים.

כלכלני בלקרוק מזהירים שהפד יופתע מהנזק לצמיחה שייגרם מהידוק התנאים שלו, בהם פיטורים של 3 מיליון עובדים ועובדות, להערכתם. "כשהפד יראה את הכאב הזה, אנו חושבים שהוא יפסיק להעלות את הריבית. זה יהיה מאוחר מדי למנוע התכווצות בפעילות הכלכלית, אבל הירידה לא תהיה עמוקה מספיק כדי להוריד את האינפלציה ליעד של 2%. במקום זאת, אנו צופים שהאינפלציה תיוותר ברמה של כ-3%", סיכמו האנליסטים.