שכר רופאי המשפחה בקופות החולים זינק. היכן מרוויחים יותר?

דוח הכלכלנית הראשית באוצר מראה קפיצה של 66% בשכר הרופאים העצמאים בקופות החולים בין השנים 2010-2018, שכרם של השכירים עלה אף יותר - ב-74% באותה התקופה • הנתונים ישפיעו על המו"מ להסכם הקיבוצי עם ההסתדרות הרפואית

מסדרון בית חולים / צילום: Shutterstock, Spotmatik Ltd
מסדרון בית חולים / צילום: Shutterstock, Spotmatik Ltd

חלק ניכר מעלויות הבריאות בישראל, בייחוד בקהילה, נובע משכר הרופאים. דוח של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שהתפרסם היום (ד') מראה ששכר רופאי המשפחה בקופות החולים זינק, מה שישפיע על המו"מ להסכם הקיבוצי עם ההסתדרות הרפואית - ובהתאם על כמות המשאבים שיהיו זמינים למערכת הבריאות.

קופות החולים מעסיקות רופאי משפחה בשתי דרכים שונות: האחת, כשכירים בהסכם קיבוצי מול ההסתדרות הרפואית. השניה, כעצמאים במודל גמיש יותר. שכר הרופאים העצמאים עלה ב-66% בין 2010 ל-2018 (השנה האחרונה עליה יש תיעוד בדוח), בעוד שכר הרופאים השכירים עלה עוד יותר - 74% באותה תקופה. הרופאים הצעירים העצמאים זכו לתוספת שכר עצומה של 211% בין 2010 ל-2018. על פי הכלכלנית הראשית זה "עשוי לרמז בין היתר על תחרות גדולה יותר של קופות החולים על רופאים אלו שהינם בעלי אופק תעסוקתי ארוך יחסית".

למרות העליה בתגמול השכירים, שכרם של רופאים עצמאים גבוה הרבה יותר: החל מפער של 13% לטובת העצמאים בקופת חולים כללית עד לפער של 32% בקופת חולים מכבי. רופאים עצמאים נדרשים להפריש לעצמם שכר לפנסיה, אך על פי הכלכלנית הראשית הפער גבוה מכדי להיות מוסבר בהפרשות לפנסיה בלבד (11.5% מהשכר). אז ממה נובע פער השכר? בעוד שכר הרופאים השכירים קשיח יחסית ומוגבל בהסכם הקיבוצי, הגמישות בשכר העצמאים מאפשרת לקופות החולים להגדיל את שכר המצטיינים: בקופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית, בשני חמישוני השכר העליונים הפער בין העצמאים לשכירים מגיע ל-54% עד 57%.

 
  

האוצר רומז: שכר העובדים כבר גבוה למדי

יש שוני ניכר בין הקופות גם באופי ההעסקה: בעוד כללית (קופת החולים הגדולה בישראל) מעסיקה בעיקר רופאים שכירים, והעצמאים מהווים 16% ממצבת הרופאים בלבד. בקופת חולים מכבי, שיעור העצמאים מגיע עד כדי 70%.

האוצר, כדרכם לפני מו"מ על הסכם קיבוצי חדש (הפעם, עם ההסתדרות הרפואית), רומזים ששכר העובדים כבר גבוה למדי. נראה שהם חוששים מהעסקת העצמאים בקופות החולים, בשל סכנת סחרור שכר כלפי מעלה כתוצאה מתחרות קשה על מספר מוגבל של רופאים מוכשרים. על פי דוח הכלכלנית הראשית, שכר רופאי המשפחה בישראל גבוה ב-21% מהמקובל בבריטניה, כאשר השכר הממוצע במשק (ב-2018) היה נמוך ב-40% מהשכר הממוצע בבריטניה. לכן, מסבירים בדוח הכלכלנית "היחס בין השכר הממוצע של רופאים עצמאים בישראל לבין השכר הממוצע במשק עמד בשנת 2018 על פי 1.5 ,זאת לעומת פער שכר של פי 1.3 בהשוואה זו בבריטניה". זה מביא לחשש ניכר של האוצר לקראת ההסכם הקיבוצי הקרוב עם הרופאים. בהסכם האחרון מ-2011 שכר הרופאים עלה דרמטית, כך שתקציב הבריאות עלה דרמטית בלי שיפור ניכר באיכות הטיפול. ייתכן ובאוצר חוששים מ"שידור חוזר" של תסריט זה גם בהסכם הקרוב.

הרופאים העצמאים עצמם רואים את זה אחרת, כמובן. יו"ר ארגון הרופאים העצמאים (ארצ"י), ד"ר אייל שפירא מסר לגלובס כי "באמצעות המחקר שכתב משרד האוצר מוצגת שוב תמונה מעוותת במטרה להסית את הציבור הישראלי כנגד הרופאות והרופאים שעובדים מבוקר עד ערב. הרופא העצמאי נדרש לשלם שכר דירה, לדאוג לזימון תורים, להעסיק עובדים ולהוצאות נלוות רבות נוספות. במקביל משרד האוצר משאיר אותו נטול זכויות ומתיימר להשוות אותו לרופא שכיר, שאינו נדרש להתמודד עם המשמעותיות הכלכליות של ניהול עסק עצמאי. האם משרד האוצר מבקש להפוך את כל הרופאים העצמאים לשכירים? האם משרד האוצר נערך תקציבית לכך?".

בכיר במשרד הבריאות: הפתרון הוא הגדלה מסיבית של בוגרי רפואה

על פי גורם בכיר במשרד הבריאות "יש היבטים חיוביים מאוד להעסקה כעצמאי. בעיקר - הלימה בין השקעת הרופא לבין התגמול. לרופא שכיר פחות אכפת אם המטופל מרוצה או לא או באיזה רופא או בוחר. לרופא עצמאי מאוד אכפת. לעיתים, עצמאי מקבל תשלום על כל העברת כרטיס, בעוד השכיר מקבל שכר על פי כמות מטופלים שהקופה קובעת עבורו. חשוב מאוד להכיר בזה ולא לשפוך תינוק עם המים באמצעות רגולציה. פיקוח על שכר העצמאים יעשה יותר נזק מתועלת. יש כנראה סלקציה של מי שהולך לעבוד כעצמאי (יותר חרוץ , צעיר ולא מפחד מסיכון) למי שהולך להיות שכיר (מעדיף עבודה ללא סיכון ומינימום השקעה)".

 
  

אז מה הפתרון? בעיניו "הפתרון היחידי והברור מאליו הוא הגדלה מאסיבית של בוגרי רפואה". ואכן, ישראל סובלת ממחסור ברופאים, וחמור מכך - שיעור נמוך במיוחד של בוגרי רפואה. בישראל, מוכשרים כל שנה 7.2 רופאים לכל 100,000 איש, לעומת 13.1 בממוצע ה-OECD ו-16 בהולנד. לדברי הגורם הבכיר במשרד הבריאות "האוצר חושבים שהגדלת סטודנטים לרפואה לא בהכרח יתורגם לירידה בשכר רופאים, כי בבתי חולים מדובר בהסכמים קיבוציים. הם מתעלמים מכך שבקופות, ההכנסה של רופא משפחה נקבעת לפי היצע מועמדים בשוק. שם ההשפעה של הגדלת מספר בוגרים תהיה מיידית. לזה יהיו השלכות רוחב, כי בתי החולים מסתנכרנים עם שכר רופאי הקהילה. אם השכר של רופאי משפחה מזנק אז נוצרים לחצי שכר גם בבתי חולים".