פאגאיה | ניתוח

המניה שהסעירה את השוק רחוקה 70% מהשיא, אבל המייסדים כבר מרוויחים

לאחר זינוק לא מוסבר שהפך אותה לרגע לחברה הישראלית הגדולה בוול סטריט, תוסר בעוד כשבועיים החסימה על מחצית ממניות מייסדי חברת הפינטק, שעדיין שווים מיליארדי דולרים על הנייר • החסימה תוסר גם ממניות שמחזיקות קרן ויולה וכלל ביטוח

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

בעוד פחות משבועיים תשוחרר החסימה על מחצית ממניות חברת הפינטק פאגאיה, ומייסדי החברה ובעלי מניות בולטים בה, שעד כה היו מנועים מלמכור את החזקותיהם, יוכלו לממש מניות בהיקף משמעותי, כאשר שווי החברה כיום עומד על 6.3 מיליארד דולר. תקופת החסימה קוצרה משמעותית לאחר שמניית פאגאיה נסקה לפני מספר שבועות לשווי "משוגע" ששיקף שווי חברה של 20 מיליארד דולר. בדרך זו עקפה המניה רף שנקבע במסמכי ההנפקה, וכך במקום חסימה של 6-12 חודשים ממועד הפיכת החברה לציבורית, החסימה תוסר מוקדם משמעותית: מחצית מהמניות החסומות ישוחררו כבר ב־20 בספטמבר, והיתרה תשוחרר ב־19 בדצמבר.

פאגאיה  הגיעה לנאסד"ק בחודש יוני האחרון לאחר שהשלימה מיזוג לחברת SPAC אמריקאית, EJF Acquisition Corp, לפי שווי פעילות של 8.5 מיליארד דולר. למרות הירידות בשווקים בתקופה שבין חתימת הסכם המיזוג לפני שנה להשלמתו לפני שלושה חודשים, שוויה של פאגאיה לא הופחת, ורוב משקיעי ה־SPAC העדיפו לפדות את הכסף שהשקיעו ולא להשתתף במיזוג.

בימי המסחר הראשונים במניה המגמה הייתה שלילית, ותוך כשלושה שבועות היא צנחה למחיר המשקף לחברה שווי של פחות מ־2 מיליארד דולר. אולם אז המגמה השתנתה בפתאומיות וללא הסבר - המניה זינקה במחזורי מסחר גדולים מאוד במשך ימי מסחר רצופים, ותוך כשבועיים שווייה הוכפל ביותר מפי 10. לזמן קצר בתחילת אוגוסט הפכה פאגאיה, שעדיין רושמת הפסדים מפעילותה, לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט, כאמור בשווי של כ־20 מיליארד דולר.

ההערכה הרווחת בשוק הייתה שהעלייה החדה בשווי נובעת ממקרה קיצוני של "שורט סקוויז". כלומר, משקיעים שהעריכו שמניית פאגאיה תרד עשו עליה שורט - מכירת מניה בחסר שבה סוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו ומוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש להחזיר לבעלים, כך שאם כפי שצפה המחיר ירד - הוא מרוויח. אלא שבפאגאיה מספר המניות שניתן לסחור בהן (הסחורה הצפה) נמוך מאוד, וההערכה היא שהשורטיסטים לא הצליחו להשיג מניות כדי "להתכסות". וככל שגבר הלחץ שלהם לקנות, מחיר המניה עלה עוד ועוד.

עם זאת לאחרונה חזר המומנטום השלילי למניית פאגאיה, ולאחר שהתקרבה כבר ל־30 דולר היא ירדה אל מתחת ל־20 דולר, ובסוף השבוע שעבר נסחרה בכ־11 דולר. לאחר שפרסמה דיווח ובו התייחסות להסרה הצפויה על חסימת המניות, המניה איבדה ביום שלישי 14% למחיר של 9.6 דולר המשקף לפאגאיה שווי של כ־6.3 מיליארד דולר - הנמוך מזה שלפיו בוצע המיזוג שלה ל־SPAC וירידה של כמעט 70% מהשיא.

עם זאת, כאמור, הזינוק המוקדם יותר במחיר המניה הוביל לעמידה ברף הנדרש לשחרור המוקדם של חסימת המניות - המנגנון להסרת החסימה דרש שהמחיר הממוצע של מניית פאגאיה במסחר היומי (VWAP) יהיה גבוה מ־12.5 דולר למשך 20 ימי מסחר רצופים מתוך 30 ימי מסחר.

 
  

שווי החזקת המייסדים כיום 3.3 מיליארד דולר

המניות החסומות הן מניות שהיו בידי בעלי המניות של פאגאיה לפני שהפכה לחברה ציבורית, וכן מניות נוספות שהונפקו לחברת ה־SPAC במסגרת העסקה. מדובר בעיקר על שלושת מייסדי החברה: המנכ"ל גל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה הראשי אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי. בשיא הם החזיקו "על הנייר" מניות בשווי מעל 10 מיליארד דולר, אולם הירידה במחיר המניה הביאה את שווי ההחזקות הנוכחי של השלושה ל־3.3 מיליארד דולר בסך הכול, בחלוקה כזאת: כ־1.4 מיליארד דולר לפרדו וכ־940 מיליון דולר לכל אחד מהשניים האחרים (נציין שהשלושה מחזיקים במניות מסוג B, שנותנות העדפה בזכויות ההצבעה בחברה).

מעבר למייסדים, בעלי מניות נוספים הם גופי השקעה: הקרן הישראלית ויולה היא בעלת המניות הבולטת בחברה, ומחזיקה במניות פאגאיה ששווין הנוכחי מגיע לכ־940 מיליון דולר; טייגר גלובל, קרן השקעות אמריקאית גדולה שפעילה מאוד בהייטק הישראלי, מחזיקה במניות בשווי 670 מיליון דולר; קרן Oak HC/FT Partners עם מניות בשווי 630 מיליון דולר; וכלל ביטוח - במניות בשווי 413 מיליון דולר. גוף בשם Saro מארה"ב מחזיק במניות בשווי של 390 מיליון דולר.

 
  

הכפילה הכנסות במחצית, אך עדיין הפסדית

יש לציין שהעובדה שהחסימה מוסרת בחלקה בעוד כשבועיים, מן הסתם לא אומרת שכל בעלי המניות מיד ימכרו את ההחזקותיהם. עם זאת ייתכן שהמניה תמשיך לרדת עד שיתברר אם יהיו מימושים ומה יהיו היקפיהם.

פאגאיה היא כאמור חברת פינטק המספקת לגופים פיננסיים טכנולוגיה שפיתחה, המבוססת על למידת מכונה וביג דאטה, ומאפשרת לדבריה הקצאה מדויקת יותר של האשראי שהם מקצים. החברה פרסמה לאחרונה את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2022, דוחות ראשונים שלה כחברה ציבורית.

במחצית הראשונה הכנסות פאגאיה הגיעו ל־352 מיליון דולר, צמיחה של 92% ביחס לתקופה המקבילה ב־2021. מתוך זה, ההכנסות ברבעון השני תרמו כ־182 מיליון דולר והן צמחו ב־83% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד רבעוני של כ־146 מיליון דולר, שנבע בעיקרו מרישום של תגמול לעובדים בסכום שמתקרב לסכום ההפסד, וזאת לעומת הפסד נקי של 5.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה.