בניגוד לדיווחי בכירים ישראלים: אין דחייה בהפקת הגז מכריש

מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן, בעלת הזיכיון להפקת הגז למערכת, הודיע לבורסה בת"א כי החברה "תתחיל להפיק מהמאגר ככל הנראה ב-20 בספטמבר" • לפי דיווחים, ככל הנראה נמצא פתרון לחלוקת שטח השדה בתוך משולש המחלוקת

אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

בכמה דיווחים בולטים בכלי תקשורת מרכזיים בישראל בשבועות האחרונים נמסר מפי גורמי ביטחון וגורמים מדיניים על דחיית הפקת ממאגר "כריש" לחודש אוקטובר, כדי להימנע מאפשרות של עימות עם חיזבאללה במהלך המשא ומתן עם לבנון על גבול המים הכלכליים.

כאן בגלובס שבנו ודיווחנו כי בחברת אנרג'יאן, בעלת הזיכיון להפקת הגז בכריש, עומדים על הודעתם מהאביב כי ההפקה תחל ברבעון השלישי, קרי עד סוף ספטמבר. כך פרסמנו גם השבוע בגלובס, לצד הדיווח על ההתקדמות במו"מ.

הבוקר (ה') פרסמה חברת האנרגיה היוונית-אמריקאית אנרג'יאן הודעה לבורסה ובה מצוטט מתיוס ריגאס, מנכ"ל ובעלי החברה, "פרויקט כריש מתקדם על פי לוח הזמנים לתחילת הפקה בתוך מספר שבועות". בשיחה עם המשקיעים ריגאס היה נחרץ אף יותר: "משמעות הניסוח היא שנעשית עבודה רבה באסדה כדי לקדם את ההפקה והיא צפויה להתחיל ברבעון הנוכחי. הפרויקט מתקדם כמתוכנן. התאריך המסתמן להתחלת גז למערכת הוא 20 בספטמבר, ואחריו נתחיל מיידית למכור גז מסחרי". אין הצהרה ברורה מזו. בשיחה הוסיף ריגאס כי החברה מודעת למו"מ המתנהל בין ישראל ללבנון בתיווך האמריקאי וכי "יש לנו ביטחון מלא בישראל בממשלתה וביכולתה להגן על האינטרסים שלה".

הדיווחים שציטטו גורמים מדיניים וביטחוניים התעלמו מהאינטרסים של אנרג'יאן המחוייבת להתחיל אספקת גז ללקוחות לפי חוזים שנחתמו מראש. מחוייבות נוספת של החברה היא למשקיעים שעימם דיבר היום ריגאס והבטיח כי ההפקה תחל בזמן כפי שהובטח עד סוף החודש.

יש פתרון לחלוקת שטח השדה במשולש המחלוקת

עמוס הוכשטיין, יועצו לענייני אנרגיה של נשיא ארצות הברית ביידן, אמור להגיע מחר (ו') לאזור לאחר פגישות בפריז עם ראשי חברת "טוטאל" הצרפתית, האמורה לפתח את שדה הגז "קאנה/צידון" המצוי בחלקו בשטח המחלוקת. לפי דיווחים בלבנון, הוא יגיע ראשית לביירות ויפגש עם הנשיא היוצא עאון וראש הממשלה מיקאטי.

בגלובס פרסמנו כי לפי ההסכם המתגבש, טוטאל תקבל את הזיכיון המלא להפקת גז משדה קאנה/צידון, וישראל תקבל את חלקה ברווחים אם יהיו. לפי הדיווחים והמקורות, יש כנראה פתרון לחלוקה גם של שטח השדה בתוך משולש המחלוקת. חברה אחת שתעסוק בגילוי וההפקה וחלוקת רווחים מוסכמת. לגבי שאר שטח משולש המחלוקת, יש מתווה אחד שכנראה בדרך לסגירה והוא אינו קו ישר, אלא סוג של "זיגזג".

סעיפים נוספים עוסקים בהבטחה לשמירה על ביטחון אסדות הגז ובקביעת מרחקי המיקום של האסדות מקו גבול המים הכלכליים שיקבע. במסגרת ההסכם ישראל ולבנון אמורות להגיש לאו"ם את הסכמתן לקו הזה והוא יקבע באופן רשמי.

אנרג'יאן מחלקת דיבידנד ראשון

אנרג'יאן, הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, מדווחת על הכנסות בהיקף של 339 מיליון דולר ורווח לפני מס בהיקף של 198.2 מיליון דולר, עליה של 65% ו-165% בהתאמה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לאור התוצאות החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד ראשון.

המנכ"ל והבעלים מתיוס ריגאס קרא לממשלות אירופה והאיזור לקדם במהירות פתרונות של הולכת גז ממזרח הים התיכון כדי לענות על הביקוש האירופי הגובר לגז, לאור הפסקת אספקת הגז מרוסיה. אנרג'יאן מעדכנת גם לגבי ההתפתחויות בפעילות הקידוחים המתבצעת בתקופה זו, ובמסגרתה נמשכים החיפושים והבדיקות לגבי מאגרי גז טבעי נוספים. תוצאות מהקידוח המתבצע בימים אלו בבאר "הרמס" שבבלוק 31, דרומית למאגרי כריש ותמר, צפויות בהמשך השנה. לאחר מכן תקדח החברה באר נוספת בבלוק 12. כמו כן, בהתאם לתוצאות בהרמס תחליט החברה האם לקדוח באר נוספת, שישית.