גוגל בדרך לפיטורים? המנכ"ל רוצה להפוך אותה ל-"20% יותר יעילה"

מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי כי אומר כי החברה הפכה "איטית", וכי הוא רוצה להפוך אותה ל"20% יעילה יותר" - מה שעשוי להתפרש גם כרמז לפיטורים • זאת כחלק מההתמודדות של ענקית החיפוש עם ההאטה הכלכלית ועם הירידה הצפויה ברכישת פרסומות

מנכ''ל גוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press, LM Otero
מנכ''ל גוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press, LM Otero

אין ספק כי גוגל, ענקית החיפוש העולמית המתפרנסת בעיקר מפרסום, יכולה להתייעל. הענקית ממאונטן וויו ידועה כמי שמגייסת את העובדים המוכשרים ביותר - רק כדי לשים עליהם יד, בהנחה שיחכה להם בצד השני פרויקט רלוונטי. לאחר מכן היא מקצה אותם לצוותים שונים, אך עובד שגויס למטרה אחת יכול למצוא עצמו בקלות עובר לאחרת, וכך הלאה במשך שנים. בגוגל מתמקדים קודם כל בלהביא "אנשים טובים", אחר-כך נראה. 

עובדי גוגל לא עומדים בסטנדרט היעילות של המנכ"ל. זאת השיטה שלו לשיפור 
■ המשבר בהייטק: גוגל מפסיקה לגייס ומיקרוסופט חותכת בחצי את המשרות הפתוחות

הוותק הממוצע בגוגל עומד על 3.3 שנים, אחד הגבוהים בענף: מקבילו במטא עובד 1.3 שנים בממוצע, בחטיבת הענן של אמזון 1.5 שנים בממוצע, ואילו באפל הוותק הממוצע אינו עולה על חצי שנה, כך על-פי לינקדאין. הסדרה "עמק הסיליקון" רמזה על כך לא מעט, באמצעות משפט אותו הגה עובד בהולי, ההתגלמות הבדיונית של גוגל: "Rest and vest" - תנוח ותן למניות החסומות להבשיל.

אולי זו הסיבה בגללה אמר בשבוע שעבר המנכ"ל סונדר פיצ'אי כי גוגל הפכה "איטית", וכי הוא רוצה להפוך אותה ל"20% יעילה יותר" - מה שעשוי להתפרש גם כרמז לפיטורים, כחלק מההתמודדות של ענקית החיפוש עם ההאטה הכלכלית ועם הירידה הצפויה ברכישת פרסומות. "ככל שאנחנו מנסים להבין את התופעות המאקרו כלכליות, כך גדלה תחושת אי-הוודאות", אמר פיצ'אי לעיתונאית הטכנולוגיה הבכירה קארה סווישר בכנס Code שהתקיים בפעם האחרונה בלוס אנג'לס, "ולרכישת פרסומות יש קשר הדוק לכך".

"אנחנו רוצים לוודא שגם עם פחות משאבים משהיו לנו בעבר, נוכל לשים בעדיפות גבוהה את כל המשימות החשובות לנו, ובו בזמן גם לוודא שהעובדים שלנו פרודוקטיביים ומרגישים שיש להם יכולת השפעה", אמר מנכ"ל גוגל. אחת הדוגמאות שנתן לכך היא הכוונה לאחד בין שני מוצרי המוזיקה של החברה, המתחרים יחד בספוטיפיי ובאפל מיוזיק: גוגל פליי מיוזיק ויוטיוב מיוזיק. אמירה אחת רמזה על קיצוץ מספר מקבלי ההחלטות בצוותים שונים: "ישנם אזורים בהם שלושה מקבלי החלטות, וניתן להוריד זאת לשניים או אף לאחד". 

לא פעם ראשונה 

זו לא פעם ראשונה שבה מתבטא פיצ'אי בנוגע לדרך בה מתמודדת גוגל עם המשבר הכלכלי העולמי. בחודש יולי, למשל, גזרה על עצמה גוגל הקפאת גיוסי עובדים למשך שבועיים. בהמשך אישרה גוגל כי גם בשאר השנה תאט החברה את הגיוסים, וכי היא תתמקד בגיוס מהנדסים ומומחים טכנולוגיים בתחומים קריטיים. ברבעון השני של השנה גייסה החברה עשרת אלפים מהנדסים, כך שללא ספק גוגל - כמו חברות רבות אחרות - צמחה יותר מדי בעקבות גלי הקורונה.

מה שפיצ'אי אומר במרומז - על כך שגוגל רחוקה מלהתנהל ביעילות - כתב בשבילו מנכ"ל ווייז לשעבר נועם ברדין, עם עזיבתו את החברה. ברדין ביקר את התרבות הארגונית המפנקת של גוגל שהפרה, מבחינתו, את האיזון הנכון בין חיים פרטיים לעבודה. "זה לא איזון," כתב כאשר תיאר סיטואציה בה ניסה לקבוע פגישה עם עובד בשעות העבודה וקיבל סירוב בגלל ש"שיעור יוגה שאי-אפשר להחמיץ", או בגלל עובדים שלקחו "יום אישי" לעתים קרובות. בניגוד לעובדי סטארט-אפים, כך רמז ברדין, לעובדים בגוגל אין תמריץ ותשוקה לקדם את המוצר, כיוון שהמשכורת וחבילת המניות בלאו הכי ברף העליון של השוק. עוד התלונן ברדין על חוסר היכולת לפטר עובדים בגוגל .

ביקורת זו יכולה להסביר את "סימפליסטי ספרינט", הכלי החדש שהשיק לאחרונה פיצ'אי בתוך גוגל, שנועד "ליצור תרבות ממוקדת יותר במשימה, במוצרים שלנו ובלקוחות", לדבריו. "עלינו לחשוב כיצד נוכל למזער הסחות דעת ובאמת להעלות את הרף - הן לגבי מצוינות המוצר והן לגבי הפורדוקטיביות". הכלי הניהולי מאפשר לעובדים לשתף את הרעיונות שלהם באמצעות סקר פנימי ואפשרות מצד ההנהלה לפנות בחזרה במקרה של שאלות. 

האם זה מה שיהפוך את גוגל ליעילה יותר? מאז החלו הירידות בשוק ההון בשנה שעברה, וביתר שאת מאז תחילת גל הפיטורים בהייטק באפריל האחרון, מרבה המנכ"ל לדבר על התייעלות, אבל הוא נראה כמי שמתחנן אל עובדיו להיות ממוקדים יותר במשימה, ומהלכים משמעותיים אינם ננקטים בה. 

הרבה מקום להתייעלות 

גוגל לא היחידה, כמובן. גם אפל או אמזון לא ביצעו מהלכים משמעותיים, למרות ביצועים לא רעים בדיווחי החברות בסך-הכול. ועם זאת, אפל היא חברה רזה יותר מגוגל - מספר העובדים בשתי החברות דומה. גוגל מעסיקה 150,000 עובדים, ואילו אפל מעסיקה 154 אלף איש. אבל ביחס לשווי החברה, עובד אפל מייצר שווי כמעט כפול מזה של עובד גוגל. אם נוסיף את הנדל"ן שרכשה גוגל בשנות הקורונה - כמו למשל בניין משרדים בסך 2.1 מיליארד דולר בניו יורק - הרי שיש לחברה הרבה לאן להתייעל, גם בעידן הפוסט-קורונה.

בישראל מעסיקה גוגל כאלף עובדים ושוכרת 9 קומות במגדל אלקטרה, הנמצא בבעלות חברת אמפא. למרות תפוסה חלקית בקורונה, החברה לא רק שלא ויתרה על נדל"ן - היא משתעשעת מדי פעם ברעיון לשכור שטחים נוספים באזור.

לגוגל יש הרבה מקום להתייעלות. גם אם היא תעשה זאת בשקט, ללא הכרזות, היא חייבת זאת קודם כל עבור עצמה, למען תרבות עבודה תקינה, ובעד התעשייה כולה - מהלך מנהיגותי מצדו של פיצ'אי יכול לייצר תקן חדש לעובדי חברות הטכנולוגיה, כזה שיחליף את המצב הנוכחי שבו קיימת הפרה של האיזון בין חיים פרטיים לחובות למקום העבודה.