לא רק אנרגיה ירוקה: הסקטורים שייהנו מהטיפול במשבר האקלים בארה"ב

חבילת התמיכה לטיפול במשבר האקלים, תחת החוק לצמצום האינפלציה, שעליה חתם הנשיא ג'ו ביידן, תעניק תרומה משמעותית לחברות האנרגיה הירוקה בארה"ב • אולם לא רק הן ייהנו מהתמיכה - החוק עשוי לשנות את המציאות בענפים נוספים שאחראים לפליטות המזהמות

כלי רכב חשמליים. החברות יצטרכו להתמקד בדגמים פחות מפוארים / צילום: Shutterstock, guteksk7
כלי רכב חשמליים. החברות יצטרכו להתמקד בדגמים פחות מפוארים / צילום: Shutterstock, guteksk7

הכותב הוא אחראי תחום ESG במגדל שוקי הון

שוק האנרגיות המתחדשות בארה"ב נמצא כבר כמה שבועות בלב תשומת־הלב של המשקיעים, לאחר גיבוש חבילת תמיכה ענקית על־ידי הממשל האמריקאי לקידום ותמיכה בשוק פעילות זה. לקראת סוף אוגוסט חתם הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, על אישור החוק בו נכללת חבילת התמיכה המדוברת, זמן קצר לאחר אישורו בסנאט ובבית הנבחרים האמריקאי.

הפרסומים אודות ההסכמות שהושגו לגבי חבילת התמיכה וההתקדמות המהירה בנושא מאז, שלחו חלק גדול ממניות ענף האנרגיה הירוקה לזינוקים בשיעורים חדים, חלקם דו־ספרתיים. הזינוקים היו רוחביים ונגעו למניות חברות בתחומי ייצור חשמל באמצעים סולאריים, רוח, אגירת אנרגיה, הרכבת ותפעול מתקני ייצור, אספקת חלקים ועוד.

 
  

חבילת התמיכה, שהיקפה בתחום האנרגיה הירוקה עצום ונאמד בכ־370 מיליארד דולר, משתמשת בעיקר בזיכויי והטבות מס (Tax credit). החוק שבו היא נכללת מציע הרחבה של זיכויי מס בפעילות האנרגיה הירוקה - מצרכני הקצה, דרך יזמיות הפרויקטים ועד לספקי חומרי הגלם הנדרשים להקמתם. מטרת החוק (בשמו הרשמי - החוק לצמצום האינפלציה) היא לייצר מאמץ ארוך ומתמשך של ארה"ב לטיפול בשינויי האקלים. על־פי ההערכות, הצעת החוק תסייע לקרב את ארה"ב ליעד הממשל בראשות הנשיא ביידן לצמצם בכמחצית את פליטות ה־CO2 (פחמן דו־חמצני) עד שנת 2030. חוק זה נחשב לחוק האקלים החשוב ביותר בארה"ב מאז ומעולם.

כפי שהגדירו זאת בג'י.פי מורגן, מדובר בשינוי מדיניות הגדול בהיסטוריה האמריקאית בתחום האנרגיות המתחדשות והוא צפוי להאיץ את השינוי הבלתי נמנע של מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, כך לפי השקפת בנק ההשקעות.

בשלב הנוכחי, החיבור הישיר והמיידי של המשקיעים בבחינתם את המשמעויות העתידיות של החוק, נעשה בעיקר בנוגע לחברות האנרגיה הירוקות, כפי שמראים ביצועי המניות. מדובר בחברות, אמריקאיות או זרות, המחזיקות בפעילות בארה"ב, שם צפויה השפעת החוק לבוא לידי ביטוי. עם זאת, בחינת החוק מראה גם כי זהו רק קצה הקרחון. בזכות היקפו העצום של החוק, מלבד תעשיית האנרגיה הירוקה, הוא עשוי לשנות את פני המציאות בענפי פעילות נוספים, קרובים ומשיקים, אשר להם השפעה משמעותית על פליטות ה־CO2. אלה שלושה מהבולטים בהם:

מכוניות חשמליות: דחיפה לביקושים

הביקושים בשוק המכוניות החשמליות בארה"ב אינם מושפעים כיום כלל מזיכויי מס, אולם דרך הסתכלות זו עשויה לעבור מהפך בעקבות החוק.

במציאות הנוכחית בארה"ב קיימת מכסה של כ־200 אלף מכוניות לכל יצרן שיכולות ליהנות מזיכוי מס לצרכן הרוכש אותן.

מדובר בהיקף זניח וסמלי בלבד (אשר נחצה מזמן על־ידי כל יצרניות הרכבים החשמליים הבולטות) ביחס לשוק המכוניות הענק בארה"ב, שלפי האתר statista נמכרו בו בשנה שעברה (2021) כ־15 מיליון מכוניות חדשות (ללא רכבי שטח, משאיות ועוד).

החוק צפוי לבטל את המכסה ובכך להרחיב באופן דרמטי את הטבת המס ממנה יוכלו ליהנות רוכשי מכוניות חשמליות.

מדובר בסכום המוערך בכ־7,500 דולר למכונית ואשר לפי הגדרות החוק מיועד בעיקר לדגמים הזולים יותר בשוק הרכב החשמלי, כך שבפועל הטבה זו עשויה לקזז עשרות אחוזים מעלות הרכישה של רכב חשמלי חדש.

להערכתנו, בהנחה שאותו חוק יאושר בהתאם למתוכנן, הוא עשוי לספק דחיפה אדירה בביקושים למכוניות חשמליות בארה"ב, לאותם דגמים שייהנו מהטבת המס, ובכך לתמוך באופן רוחבי בפעילות יצרניות הרכב החשמלי האמריקאיות.

לקראת כניסת החוק לתוקף, חברות הרכב החשמלי תידרשנה לבצע התאמות בפעילות ולהתמקד בייצור הדגמים הפחות מפוארים שהן מציעות, בהתאם להגדרות החוק המכוון לפלח השוק המוזל. הרחבת הייצור בפלחי השוק הרלוונטיים תוכל לסייע ליצרניות הרכב לבסס דומיננטיות בתחום הרכבים החשמליים, לעודד אותן לפתח דגמים חדשים ולהרחיב את ההיצע.

כורים גרעיניים: הכרה וצמיחה

תעשייה נוספת שהצעת החוק המדוברת צפויה להיטיב עימה היא תעשיית הכורים הגרעיניים. תעשייה זו חזרה בתקופה האחרונה לכותרות בעיקר נוכח משבר האנרגיה באירופה, בהשפעת המלחמה באוקראינה, ורצונן של לא מעט מדינות לייצר לעצמן עצמאות אנרגטית - כמו גם לסייע במאבק במשבר האקלים.

בארה"ב קיימת רשת רחבת היקף של יותר מ־90 כורים גרעיניים הפועלת כחלק מתעשיית החשמל שם. בעקבות הצעת החוק, אותם כורים צפויים ליהנות מרשת ביטחון בדמות הטבת מס, העשויה להגיע לסכום שנתי של עשרות מיליוני דולרים. כל זאת תוך תלות בהיקף ההכנסות שמייצר כל כור ובמחיר בו נמכר כל מגוואט חשמל המיוצר בכור.

כך, מלבד העובדה שאנרגיית הגרעין, המספקת כיום כ־20% מאנרגיית החשמל בארה"ב, תהנה מהכרה רשמית בתכונות האקלים החיוביות המגולמת בה, היא צפויה ליהנות גם מצמיחה משמעותית בהכנסות, בהשפעת הטבות המס.

"מימן ירוק": עידוד החברות המסורתיות

תעשייה נוספת העשויה ליהנות מצמיחה דרמטית בפעילות בעקבות החוק היא תעשיית המימן הירוק.

"מימן ירוק" מוגדר ככזה שמופק מאנרגיות מתחדשות. המימן משמש כחומר גלם בתעשיית זיקוק הנפט, אולם ניתן לייצר אותו גם מאנרגיה מתחדשת וכך להפחית זיהום ולהגדיר אותו כירוק.

הצעת החוק מציעה לפרויקטים המייצרים מימן ירוק, זיכוי של עד 3 דולר לכל קילו, בהנחה שפליטת ה־CO2 במהלך הייצור שלו נמוכה (בהתאם לרף שייקבע). מתווה שכזה צפוי לעודד גם את חברות הנפט והגז המסורתיות לקדם מהלכים של ייצור מימן ירוק. מלבדן, מי שעוד צפויות ליהנות מתרומת פעילותן להפחתת פליטות ה־CO2 הן אותן חברות רבות מתחום ייצור הגנרטורים והבטריות, אשר מייצרות חשמל בין היתר על בסיס מימן, מה שעשוי לעודד את הרחבת הפעילות הזו ולייצר להן הטבות מס רחבות היקף. 

אין באמור משום התחייבות להשגת תשואה/רווח כלשהם ו/או למניעת הפסדים. האמור אינו מהווה המלצת השקעה כלשהי ואינו תחליף לייעוץ/שיווק השקעות, המתחשב בצרכים המיוחדים לכל אדם. לקבוצת מגדל שוקי הון ו/או למי מטעמה עשוי להיות עניין אישי בנושא ו/או אחזקות בנכסים ו/או בסקטורים ו/או באפיקים המוזכרים, והם מנהלים ו/או עשויים לנהל מכשירי השקעה בסקטורים/אפיקים אלה ו/או שהשקעותיהם עשויים לכלול נכסים המשתייכים לסקטורים/אפיקים אלה. ההערכות בטקסט, מהוות מידע צופה פני עתיד ולכן התממשותן אינה וודאית, ואינה בשליטת קבוצת מגדל שוקי הון ו/או מי מטעמה.