האינפלציה רותחת והכלכלנים בטוחים: העלאות ריבית חדות לפנינו. ואיך יפעל בנק ישראל?

נתוני האינפלציה בארה"ב ממשיכים לדהור, מדד המחירים לצרכן לאוגוסט עלה ב-0.1% והמדד השנתי עומד על 8.3% • הכלכלנים מסכימים: מדובר בבשורה רעה עבור השווקים והיא מסמנת שעליות ריבית נוספות לפנינו • כעת, מתמחרים השווקים ריבית של 4.25% בארה"ב בתחילת 2023

יו''ר הפד ג’רום פאוול במפגש פסגה קודם בג'קסון הול / צילום: Reuters, Jonathan Crosby
יו''ר הפד ג’רום פאוול במפגש פסגה קודם בג'קסון הול / צילום: Reuters, Jonathan Crosby

נתוני האינפלציה בארה"ב אכזבו את המשקיעים והובילו לחששות כבדים בשווקים. הנתונים שפורסמו כשעה לפני פתיחת המסחר בארה"ב הצביעו על אינפלציה גבוהה יותר לעומת התחזיות המוקדמות, כאשר מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט בארה"ב רשם עלייה של 0.1% והמדד השנתי עומד על 8.3%. מדד הליבה רשם עלייה של 0.6% לרמה שנתית של 6.3%. על פי ההערכות המוקדמות, הצפי היה לירידה של 0.1% באוגוסט, כך שהקצב השנתי יתמתן ל-8.1% באוגוסט, בהשוואה ל-8.5% ביולי. לצד זאת, אנליסטים העריכו שמדד מחירי הליבה יטפס ב-0.3%, וכי שיעור אינפלציית הליבה יעלה מ-5.9% ב-12 החודשים האחרונים ל-6.1%.

לקריאה נוספת:
● אפקט האינפלציה: הנאסד"ק צולל ב-4%, הדולר בזינוק חריג מול השקל | סיקור שוטף
● מחירי הבתים בארה"ב צונחים בגלל הריבית, ולא רק שם. ישראל היא כבר סיפור אחר

התורמים העיקריים לנתונים הגבוהים היו מחירי השכירות, כלי הרכב והטיסות. מדובר בנתון המשמעותי האחרון לפני החלטת הריבית של הפד ביום רביעי הבא, וכעת נראה שלא נותרה לקברניטי הבנק המרכזי אלא להמשיך בהעלאות ריבית אגרסיביות במטרה להוריד את קצב האינפלציה.

הכלכלנים מסכימים על כך שמדובר בבשורה רעה עבור השווקים והיא מסמנת שעליות ריבית נוספות וחדות לפנינו. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, סבור כי "העלייה החדה מהציפיות בליבת האינפלציה, בשילוב עם הנתונים הכלכליים החיוביים שפורסמו בארה"ב בשבועיים האחרונים וההתבטאויות ה'ניציות' מאוד של יו"ר הפד ג'רום פאוול בתקופה האחרונה צפויים להוביל להעלאת ריבית נוספת של 0.75% בארה"ב בחודש ספטמבר". הוא מוסיף כי השוק מתמחר עתה העלאת ריבית של 80 נקודות בסיס בפגישת הפד ב-21 לספטמבר. כלומר, הסתברות מסוימת להעלאה של אחוז בפגישה הקרובה.

"הנתונים הללו מפתיעים לרעה, מאחר שלפי הרבה מאוד אינדיקציות הצפי היה לירידה חדה יותר", אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "הדבר המדאיג ביותר הוא אינפלציית הליבה שעלתה בקצב שנתי מ-5.9% ל-6.3%. זה מדאיג מאחר שהיא יציבה יותר ותלויה יותר בפרמטרים כמו שוק העבודה ולא מחירי האנרגיה למשל".

זבז'ינסקי מוסיף כי "המשמעות היא שהסיכוי לעליית ריבית משמעותית גבוה יותר אפילו ממה שחשבנו. אולי אפילו יותר מ-0.75%. אי אפשר לפסול את זה. אם השוק חשב שבשליש השני של 2023 הריבית תתחיל לרדת, האפשרות הזו נראית עכשיו קלושה. השוק צפוי לעשות תמחור מחדש של תוואי העלאות הריבית כלפי מעלה". כעת, מתמחרים השווקים ריבית של 4.25% בארה"ב בתחילת 2023.

שוקי המניות יורדים והדולר מטפס

התגובה המידית לנתונים הייתה ירידות חדות בפתיחת המסחר בוול סטריט והתחזקות של הדולר מול סל המטבעות ומול השקל בפרט. אם בתחילת יום המסחר השקל התחזק בכאחוז מול הדולר, לאחר פרסום הנתונים המגמה התהפכה והדולר הוא זה שטיפס בעד 1.5%, לרמה של 3.4 שקל לדולר. מגמת ההתחזקות של הדולר בעולם צפויה להימשך בתקופה הקרובה. גם הבורסה בתל אביב נצבעה באדום לאחר פרסום הנתונים.

"ההפתעה כלפי מעלה במדד והתגברות הציפיות להמשך העלאות ריבית אגרסיביות בארה"ב הובילו להתחזקות ניכרת של הדולר בעולם, לעלייה חדה מאוד בתשואות האג"ח בארה"ב לאורך העקום ולירידה חדה בחוזים העתידיים על שוקי המניות", אומר שפריר.

זבז'ינסקי הוסיף גם הוא כי מדובר בחדשות לא טובות למשקיעים. "מבחינת שוק המט"ח ושוקי המניות, מדובר בבשורה שלילית. האינפלציה ועליית הריבית מהוות איום רציני על רוב המטבעות מול הדולר שצפוי להתחזק. מבחינת שוקי המניות, כל עוד לא נראה שהאינפציה נבלמת הם ימשיכו לסבול מתנודתיות חריפה. הנתון האחרון לא מספק למשקיעים את הוודאות שהם ציפו לה, והם לא רואים את האינפלציה מתקררת בזמן הקרוב".

השפעה על בנק ישראל

לנתונים המאכזבים עשויה להיות השפעה גם על מדיניות בנק ישראל, שצפוי להמשיך במגמת העלאת הריבית האגרסיבית. הנעלם הגדול מבחינת הבנק הוא נתוני האינפלציה בישראל לחודש אוגוסט. "בנק ישראל נוטה להיות מאוד מושפע ממדיניות הפד אך נמתין לראות את האינפלציה אצלנו היום חמישי", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון.

"בנק ישראל מסתכל סביב ורואה שאף מדינה עדיין לא מצליחה לנצח את האינפלציה, ואין סיבה להעריך שישראל שונה בכך. התוצאה תהיה ככל הנראה שבנק ישראל ימשיך גם הוא להעלות ריבית בקצב גבוה", מסביר זבז'ינסקי.

עפר קליין, מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מעריך כי קיים סיכוי שבנק ישראל יילך בעקבות הפד וה-ECB ויעלה את הריבית ב-0.75% בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר.