רכישות הדירות החדשות צנחו לשפל של 3 שנים. איזו עיר הובילה בעסקאות?

ביולי האחרון נמכרו כ-2,800 דירות בלבד, הכמות החודשית הנמוכה ביותר ב-3 השנים האחרונות, כשרק בתקופת הסגר הראשון של הקורונה נמכרו פחות • נתניה עקפה את תל אביב והיא מובילה ברכישת הדירות החדשות

רכישות הדירות החדשות צנחו לשפל של 3 שנים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
רכישות הדירות החדשות צנחו לשפל של 3 שנים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

על פי נתוני הלמ"ס לחודש יולי, כמות הדירות החדשות שנרכשות נמצאות בירידה תלולה. בחודש יולי נרכשו כ-2,800 דירות, הכמות הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2019, לא כולל החודשים מארס-מאי 2020, שבהן המשק היה נתון לסגר הראשון של הקורונה. . מהנתונים עולה, כי הירידה ברכישת הדירות החדשות נעשית בקצב מהיר של כ-4% לחודש, והיא החלה עוד באוגוסט שנה שעברה, זמן רב לפני העלאות הריבית. 

■ מחירי הבתים בארה"ב צונחים בגלל הריבית, ולא רק שם. ישראל היא כבר סיפור אחר
מחירי הסחורות וההובלות בירידה. למה מדד תשומות הבנייה הישראלי עדיין לא מושפע?

אי אפשר להגזים בקצב הירידה התלול של רכישת הדירות החדשות, שמלווה את הענף כשנה. למעשה, מאז 2007 לא זכור קצב ירידה כה תלול, כמו זה הנוכחי, כולל השפל שנרשם בין המחצית השנייה של 2015 לסוף 2018. השאלה היא רק, מה גורם לשפל החריג הזה, וכאן מסתמנים מספר גורמים:

הגורם הראשון הוא כמובן הריבית שעלתה במהירות, שמוציאה רוכשים מהשוק. ואולם העלאות הריבית הן תולדה של החודשים האחרונים, בעוד שהירידה במספר העסקאות החלה כבר ברבעון השלישי של שנה שעברה.

לפיכך ניתן להעריך כי הריבית היא תורמת כבדה למצב שנגרם ביסודו מכמה גורמים אחרים: היצע מוגבל של דירות באזורי ביקוש; מיצוי רוב העסקאות מהדור הראשון של "מחיר למשתכן", שנכללו בהגרלות מ-2018-2019; רמת המחירים הגבוהה, שאינה מאפשרת לרבים לרכוש דירה בשוק החופשי; והירידה בכמות המשקיעים שרוכשים דירות בשוק, עקב המיסוי שהוטל עליהם בסוף השנה שעברה.

העיר שהובילה את רכישת הדירות בשלושת החודשים שבין מאי ליולי השנה הייתה נתניה, שבה נרכשו 597 דירות חדשות, אחריה תל אביב שבה נרכשו 590 דירות, ירושלים (575), אשקלון (471) ולוד (367).