אלטשולר שחם בתחתית, ומה עשו יתר קרנות ההשתלמות באוגוסט?

קרנות הפנסיה הציגו תשואה שלילית ממוצעת של 0.63% באוגוסט, וגם קרנות ההשתלמות נפגעו • אחרי שהוביל בחודש יולי, חזר בית ההשקעות לתחתית טבלת התשואות באוגוסט • קרנות הפנסיה שלו נשחקו ב-7.9% מתחילת השנה • בחודש שעבר הציגו הפניקס וכלל ביטוח תשואות שליליות, שהיו המתונות ביותר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

לאחר ההתאוששות החדה בביצועי קרנות ההשתלמות והפנסיה בחודש יולי, שהובילה את בית ההשקעות אלטשולר שחם לראש טבלת התשואות בחודש יולי, הגיע חודש אוגוסט ובו מהפך מאכזב מבחינת ביצועיו. באותו חודש חזר הפחד לשווקים ובעיקר העלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים. המהלכים שבהם נקטו הנגיד האמריקני ג'רום פאוול בארה"ב, וגם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בחודש שעבר, הובילו לשחיקה משמעותית בביצועי האפיקים הסולידיים, שיחד עם חזרת הפחדים לשוק המניות, גרמו לביצועים שליליים בחסכונות ארוכי-הטווח. 

בסיכום אוגוסט השיגו קרנות הפנסיה במסלול הדגל שלהן, "עד גיל 50", תשואה שלילית ממוצעת של 0.63%, כאשר מתחילת השנה נשחקו כספי העמיתים בקרנות במסלול המדובר ב-3.64%. בקרנות ההשתלמות נרשמו בממוצע ירידות בחודש שעבר בשיעור של 1.1% במסלול הכללי (המסלול הנפוץ בקרב החוסכים בקרנות ההשתלמות). מתחילת השנה ירדו כספי החוסכים במסלול זה ב-5.5%.

 
  

בצמרת טבלת התשואות בקרב קרנות הפנסיה במסלול עד לגיל 50, מסלול הדגל של קרנות הפנסיה, נמצאת הפניקס  שחתמה את החודש עם תשואה שהיא למעשה איזון ביחס לחודש קדם לו, תוך ירידה קלה בלבד (0.01%). אחריה נמצאת חברת כלל ביטוח שרשמה תשואה שלילית של 0.31%, ובמקום השלישי נמצאת חברת הביטוח איילון  (ששייכת למיטב) עם תשואה שלילית של 0.51%.

את התחתית של הטבלה בתחום הפנסיה סוגר בית ההשקעות אלטשולר שחם, שרשם ירידה של 1.49% במסלול עד לבני 50 בקרנות הפנסיה באוגוסט. אלטשולר שחם נמצא גם בצמרת הביצועים השליליים מתחילת 2022, לאחר שהציג ירידה של 7.93%.

אחריו בתחתית נמצאת חברת הראל  עם תשואה שלילית של 0.93%, כאשר מקום אחד מעליה נמצאת חברת הביטוח מגדל  עם תשואה שלילית של 0.59%, ומעליה מנורה מבטחים עם 0.57%.

מתחילת השנה מככבת כלל ביטוח בתחום הפנסיה. התשואה השלילית שהציגה (2.31%) הייתה המתונה באפיק זה ביחס למתחרות, אחריה בצמרת - הפניקס שהציגה ירידה של 2.39% ומנורה מבטחים עם ירידה של 2.46%. בתחתית הטבלה בקרב החיסכון הפנסיוני מתחילת 2022, אחרי אלטשולר שחם, נמצא איילון מיטב שרשמה תשואה שלילית של 4.45% מתחילת השנה, ומעליה במקום השלישי (הכי גרוע) מגדל עם 3.22%.

תשואה שלילית למרות עלייה של 3.4% בתל אביב 35

התשואות השליליות בחיסכון הפנסיוני נרשמו למרות שמדד המניות המוביל של המניות בבורסה בתל אביב, ת"א 35, עלה באוגוסט ב-3.4%. נראה כי הירידות באפיקים הסולידיים היוו אחד הגורמים שפגעו בחסכונות ארוכי-הטווח. הסיבה בארץ הייתה העלאת ריבית חדה ומפתיעה על ידי בנק ישראל (ב-22.8). הנגיד ירון הקפיץ אותה באוגוסט ב-0.75% לרמה של 2%. ברף העליון של התחזיות, והחלטה ניצית שנועדה להתמודד עם האינפלציה ומנגד עם מסלול העלאות דומה שבו נוקט הבנק הפדראלי בארה"ב.

צעד זה הוביל לביצועים חלשים בענפים הסולידיים, כאשר מדד תכלית סל תל בונד 20 , שבו נכללות עשרים אגרות החוב בשווי הגדול ביותר בבורסה, רשם באוגוסט תשואה שלילית של 1.5%. גם מדדי האג"ח הממשלתיות רשמו תשואות שליליות. אגרות החוב הצמודות של ממשלת ישראל (תל גוב-צמודות) ירד באותו חודש ב-1.9% ומדד האג"ח הלא צמודות ירד ב-1.9%.

קרנות לא משתלמות: ירידה של 5.5% מתחילת השנה

המגמות השליליות ששחקו את הפנסיה, פגעו בשיעור חריף יותר בקרנות ההשתלמות. אלטשולר שחם רשמה את התשואה השלילית ביותר במסלול הכללי (הנפוץ בקרב החוסכים בקרנות ההשתלמות) באוגוסט - 1.58%-, אחריה חברת הראל - 1.34%, וילין לפידות עם 1.29%. בצמרת הטבלה, עדיין עם תשואות שליליות נמצאת אנליסט עם 0.53%, אחריה אקסלנס של הפניקס עם 0.65%, ובמקום השלישי מור עם ירידה של 0.89%.

 
  

מתחילת השנה רשמה אלטשולר שחם ירידה של 8.62% במסלול הכללי, החדה ביותר. אחריה בתחתית ילין לפידות עם 6.21%, ובמקום השלישי מיטב עם 5.71%. הביצועים הטובים ביותר במסלול זה הושגו על ידי אנליסט  עם ירידה של 4.37% בשמונת החודשים הראשונים של השנה, מור עם ירידה של 4.4%, ואחריה כלל ביטוח (4.49%).

קרנות ההשתלמות במסלול המנייתי הסבו לחוסכים ירידה ממוצעת של 10.9% מתחילת 2022. בצמרת באפיק זה נמצאת כלל ביטוח עם ירידה של 9.16% בלבד, ואחריה הראל (9.75%) ואקסלנס של הפניקס (9.83%). בתחתית שוב - אלטשולר שחם עם ירידה של 15.2%, ובמקום השני הכי גרוע אנליסט (12.43%) וילין לפידות עם 11.17%.