לקראת מאבק שליטה? קרן אקטיביסטית רכשה 9% ממניות Wix הישראלית

פלטפורמת פיתוח האתרים זינקה אתמול ביותר מ-5%, שעות לאחר שקרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value הודיעה על רכישה של 9% ממניותיה • בהודעה מסרה הקרן כי בעתיד היא עשויה לנקוט צעדים עבור שיפור הביצועים, כמנהגה בתור קרן הרוכשת מניות הנסחרות בחסר כדי להציף את ערכן

אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף
אבישי אברהמי WIX / צילום: שלומי יוסף

קרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value הגיעה גם לפלטפורמת פיתוח האתרים Wix. הקרן, שרוכשת מניות בחברות שהיא מעריכה שהן נסחרות בחסר ולרוב מניעה בהן מהלכים אקטיביסטיים, דיווחה ביום שישי על החזקה של 9% בחברת Wix.

Wix זינקה ביותר מ-5% לאחר סגירת המסחר אתמול (ו'), בעקבות ההודעה של  Starboard על רכישת מניות החברה.

לאחר ההודעה על הרכישה אמרה Starboard כי היא תומכת בתוכניות ההתייעלות של Wix, וכן שהיא מאמינה שישנה הזדמנות משמעותית לשיפור שולי הרווח - כך דווח ב-"רויטרס". זאת על רקע הודעתה של Wix מוקדם יותר השנה על תכנית לקיצוץ בעלויות, שצפויה לחסוך לה 150 מיליון דולר בשנה ולהגדיל את שולי הרווח שלה. Wix גם אישרה תכנית רכישה חוזרת של מניות בסך 500 מיליון דולר.

Starboard מעריכה שבמחירים שרכשה את המניות הן נסחרו בחסר וכי הן משקפות הזדמנות השקעה אטרקטיבית. לרוב הקרן דורשת מהחברות שאת מניותיהן רכשה לבצע שינויים שיובילו לדעתה להצפת ערך. היא מוסיפה בדיווח כי בעתיד היא עשויה לנקוט צעדים, ביניהם שיחות עם ההנהלה והדירקטוריון של Wix, שיחות עם בעלי מניות אחרים בחברה ועם צדדים שלישיים, וזאת בנוגע לשילובים עסקיים (מיזוגים ורכישות), מכירת חלקים מהעסק, שיפור הביצועים הפיננסיים, רכישה או מכירה של מניות ועוד.

עוד דווח ב-"רויטרס" כי הקרן דנה ברעיונותיה עם הנהלת Wix ואינה מחפשת מושבים במועצת המנהלים בשלב זה.

שווי השוק של Wix עומד על כ-4.4 מיליארד דולר. במהלך המגפה, נהנתה החברה מעלייה חדה בביקוש, בעקבות עלייה ניכרת במספר האנשים שביקשו לבצע תהליך דיגיטציה של העסקים שלהם, בתקופה בה כולם נשארו בבית. עם דעיכת המגיפה ופתיחת המשק גם דעך הביקוש, ומניית החברה ירדה בכ-54% עד כה השנה. Wix איבדה 79% מערכה מאז השיא שאליו הגיעה בפברואר 2021, אז נסחרה, בניהולו של אבישי אברהמי, בשווי של כ-20 מיליארד דולר. ב-2022 החברה רשמה הפסד של 111.2 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, זאת לעומת רווח של 37.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021. ל-Wix היו 222 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם, רבים מהם בחינם, נכון לסוף דצמבר. מתוכם, רק 6 מיליון היו מנויי פרימיום.

Starboard, בראשותו של ג'ף סמית', ידועה כאחת מהקרנות האקטיביסטיות הבולטות בתעשייה. היא התחילה לבנות את הפוזיציה ב-Wix בסוף יולי, אז קנתה מניות במחירים שנעו בין כ-64 דולר לכ-73 דולר וביצעה גם עסקאות באופציות. בנוסף, כזכור, Starboard ביצעה מהלכים אקטיביסטיים בעוד חברות ישראליות או שקשורות לישראל, בהן מלאנוקס, DSPG וצורן, וכן בפריגו שהייתה חברה דואלית. מהלך דומה ביצעה הקרן לאחרונה גם בחברת התוכנה האמריקאית לייבפרסון, שנסחרת גם בת"א - מהלך שהפך מאבק, והסתיים בפשרה ללא הצפת ערך מיוחדת.

במקרה של מלאנוקס, סטארבורד נכנסה להשקעה בסוף 2017 ודרשה לשנות את הדירקטוריון, בשל אי שביעות רצונה מהרווחיות התפעולית של החברה. ההנהלה התנגדה לדרישות הקרן ולאחר מאבק שליטה של מספר חודשים נחתם הסכם פשרה שכלל מינוי דירקטורים וקביעת יעדים לעתיד. סטארבורד מכרה את ההחזקה שלה ברווח, חלקה לאחר שמלאנוקס נמכרה לאנבידיה, זמן קצר לאחר סיום המאבק, ובדיעבד נראה כי המאבק הוא מה שהתניע את תהליך המכירה של מלאנוקס.