המומחים מנתחים: כך נגרם הבולען שנפער בנתיבי איילון

הבולען נפער בנתיבי איילון דרום סמוך למחלף השלום בתל אביב • למעט היציאה במחלף השלום, התנועה חזרה למסלולה במהלך הלילה • הסיבה היא ככל הנראה בשל העבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי • מהנדס מומחה לתחום הקרקע והביסוס: "הבולען הוא מעשה ידי אדם"

בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

בולען שנפער בנתיבי איילון דרום סמוך למחלף השלום בתל אביב הביא לעומסי תנועה כבדים ולסגירה הרמטית של איילון דרום מגלילות ועד מחלף השלום במהלך הלילה (שבת), לאחר כשעה, שבה נערכו בדיקות באזור, נפתחו לתנועה נתבי איילון - למעט היציאה מכיוון צפון לדרום במחלף השלום. תנועת הרכבות גם חזרה לסדרה החל מ-5:00 בבוקר. לא דווח על נפגעים מהבולען, שככל הנראה נפער בשל העבודות לבניית מגדל הספירלה בעזריאלי.

אמש הופסקה גם תנועת הרכבות באזור. מרכבת ישראל נמסר כי "הופסקה תנועת הרכבות בין תחנות תל אביב ההגנה (מדרום) ותל אביב סבידור מרכז (מצפון), תחנת תל אביב השלום נסגרה לשירות. כמו כן חלים שינויים במסלולי הרכבות, תדירותן וזמני יציאתן. בהתאם לכך ובאופן זמני, לא ניתן לנסוע בנסיעה רציפה מיעדים צפוניים לתל אביב ליעדים דרומיים לתל אביב". 

שרת התחבורה מרב מיכאלי הגיעה למקום ומסרה כי "אנחנו מתקנות ומתקנים את הבולען, ובעיקר בודקות ובודקים שאין עוד בולענים, שאין עוד מקומות שבהם יכולים להיפער כאלו בורות. הבדיקה הזו נמשכת ולכן בהמשך ייסגר איילון דרום מגלילות למשך הלילה, אני מאמינה שבבוקר הוא ייפתח. אבל אני קוראת לכל מי שיכולה ויכול לא להגיע מחר מצפון לתל אביב ולהישאר בבית ולהימנע לבוא, ובוודאי להימנע מלבוא עם רכב פרטי. מי שחייב או חייבת, שיבואו עם תחבורה ציבורית".

תגובת קבוצת עזריאלי: "המקרה נמצא בבדיקה. גורמי המקצוע מטעמנו ומטעם החברה המבצעת, סולל בונה, פועלים ונמצאים בקשר רציף עם נתיבי איילון בנושא".

בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
 בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

"הבולען הוא מעשה ידי אדם באיזושהי צורה"

"הבולען נפער מכיוון שנוצר חלל מתחת לכביש, ובשלב מסוים הכביש קורס פנימה", אמר לגלובס פאדי סמארה, מהנדס תנועה. "החלל נוצר משחיקה של התשתית מתחת לאספלט או מזרימת מים תת קרקעית או זליגה של החומר לתשתית תת קרקעית המיועדת לזרימת מים או לנחל סמוך. לפעמים עבודות שמבוצעות באזור סמוך פוגעות בתשתית מים, שגורמת לזרימת מים, ספיחה והמסה של התשתית ואז שקיעה ובולען". 

בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
 בולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

ארז איוב, מהנדס מומחה לתחום הקרקע והביסוס ומרצה באיגוד המהנדסים, מוסיף כי "באופן כללי, בולענים באזור עירוני במישור החוף ברוב המוחלט של המקרים זה לא תופעה טבעית כמו בים המלח, אלא תופעה לא טבעית שקשורה לתשתיות, לבנייה, לסחף".

לדבריו, "ברוב המקרים זה קשור לזרימה של מי תהום ולסחיפה של קרקע שמתחתיה נוצר חלל. זה שונה ממה שקרה בכרמי יוסף, כי שם היה חלל שנוצר בתהליך טבעי, והסלע שהיה מעליו התמוטט. במישור החוף הקרקע היא חולית ולא יכולה להיות מערה שפתאום קורסת. זה מעשה ידי אדם באיזושהי צורה. אני לא יכול להגיד על פרויקט כזה או אחר אבל זה סחף של קרקע. במקרה המתקדם זה קורס".

איך מזהים בולען עוד לפני?
"במקרים רבים תופעות כאלה מתבטאות בהתחלה בסידוק מעל פני הקרקע, במיוחד בקונטור עגול, עוד לפני שמתמוטטת הקרקע או הכביש, ויש שקיעות. זה יכול להיות עם התראה מוקדמת בצורה של סדקים וגם באופן פתאומי".

הכביש נסגר כדי לתקן את הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
 הכביש נסגר כדי לתקן את הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

ואם מזהים, מה נכון לעשות?
"אם רואים סדק, צריך להרחיק תנועה ולהרחיק אנשים ומה החלל שנותר ובהקדם האפשרי למלא את החלל בחומר. ברגע שכבר יש התמוטטות צריך להבין ממה זה נבע ולמלא ולחזק ולוודא שאין עוד מקומות. בטח את הקירבה המידית לאותו אזור צריך לבדוק ולראות שזה לא משפיע על אזורים נוספים. זה לא אמור להשפיע על מרחקים מאוד גדולים".

ראינו בשנים האחרונות כמה קריסות של בתים וכמה בולענים. יש קשר?
"היו כאלה גם בעבר, פשוט היום זה יותר במודעות ויש יותר טלפונים ניידים שמצלמים. כמובן שאנחנו נמצאים בתנופה של בנייה ותשתיות ולכן זה קורה. זה קורה גם בעולם ורואים הרבה פרסומים על זה".

זה יכול להיות גם מתחת לבית?
"כן, אבל במגדלים בבנייה חדשה יש רצפה מאוד מסיבית וגם אם יהיה חלל מתחת לרצפה היא יודעת להחזיק את עצמה, אבל במבנה ישן שבמקרה נוצר בולען צמוד אליו, יכול בהחלט להינזק. צריך להפעיל את ההיגיון הבריא ואם רואים שקיעות או סדק בצורה עגולה - מיד להתרחק ולדווח".