ניתוח טכני: מה צריך לקרות כדי שה-S&P 500 ישוב לעלות

מה שנראה כמו סימנים חיוביים שאמורים להוליך לגל עליות התברר עד מהרה כאיתות שווא - ושבוע חיובי הסתיים בשליטה ברורה של המוכרים • השאלה המרכזית היא עדיין רמת המוכנות של הקונים להגיע במחיר גבוה יותר מזה שבו רכשו בפעם הקודמת

 הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף, מקבוצת קו מנחה  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הניתוח האחרון שלי על אודות השוק האמריקאי לא היה נכון, ועליי לחשב מסלול מחדש. מה שנראה כסימנים חיוביים, שאמורים היו להוליך לגל עליות, התברר עד מהרה כאיתות שווא. שבוע חיובי הסתיים בנר אדום, שייצג שליטה ברורה של המוכרים בזירות. ריבית או לא, המשוואה הטכנית נפתחה מחדש. היא אינה שלילית לחלוטין כפי שאפשר לחשוב, אך רמת הסיכון עלתה והחלטות השקעה חייבות להילקח בתשומת לב מרובה.

נראה שזה הזמן ללכת נגד הזרם ולהשקיע במניות לא אמריקאיות | המשקיע האינטליגנט, WSJ 
צחי אבו משתלט על שלד חברת קנאביס, ויש לו עבורה תוכניות אחרות

יחד עם זאת, כתבתי לא אחת ששוק המניות האמריקאי עדיין לא במגמת עלייה, ורמת הסיכון נותרה עדיין גבוהה. כל עוד ייוותרו ממדי הזמן הארוכים, קרי הגרף הרבעוני והחודשי, כפי שהם, צפו לאיתותי שווא.

חשיבותו של רצף התיקון

השאלה המרכזית הייתה ונותרה לגבי המוכנות של הקונים להגיע במחיר גבוה יותר מזה שבו רכשו בפעם הקודמת. נקודת השפל של מדד S&P 500 מיוני השנה, 3,886 נקודות, היא הבסיס להתייחסות.

נקודת שפל נוצרת כאשר מתקיים עודף ביקוש והירידות נבלמות. לכן, קביעת נקודת שפל גבוהה מקודמתה היא עניין הכרחי כדי להבין את כיוון השוק. בניתוח האחרון הערכתי שנקודה כזאת נקבעה, אם כי זה לא קרה בפועל.

אלה המרכיבים שאליהם יש לשים שוב לב: המרכיב הראשון והחשוב ביותר - גל העליות שנשא את מדד S&P 500 לאורך השבועות האחרונים מתחתית של 3,886 נקודות ועד לשיא של 4,325 נקודות. גל עליות זה נמשך עשרה שבועות ללא כל תיקון.

כדי שייווצר גל עליות נוסף, חייבים לקרות מספר דברים: ראשית, מהלך הירידות הנוכחי חייב להיבלם מעל לנקודת השפל הקודמת. כלומר מעל לרמת 3,886. אם אכן יקרה הדבר יהיה בכך ביטוי לנכונותם של הקונים לרכוש את אותה סחורה במחיר גבוה יותר מזה אותו היו מוכנים לשלם בעבר.

נקודות השפל בשוק שייכות לקונים. אחד הדברים הבודדים ששרדו את מבחן הזמן בכל מה שקשור להתנהגות שוק ולתנאי אי-ודאות גורס שבכל פעם שתיווצר נקודת שפל גבוהה מקודמתה, תיווצר גם נקודת שיא גבוהה מקודמתה.

המרכיב השני הוא משך זמן התיקון. במגמת עלייה, וזה נכון לגבי כל נכס, הרצפים העולים ארוכים יותר מהרצפים היורדים, הן מבחינת מחיר והן מבחינת זמן. משך זמנו של הרצף העולה עמד על עשרה שבועות. מה שאומר שהתיקון הנוכחי אמור לנוע סביב חמישה שבועות עם סטייה לכאן או לכאן. בכל מקרה, משך הזמן שלו אמור להיות קצר מעשרה שבועות.

המרכיב הבא הוא היכולת של השוק להישאר מעל לרצועת הממוצעים התחתונה. הדבר יעיד שהמומנטום החיובי שנצבר לא נפגם מהותית.

והפרמטר האחרון הוא מחזורי המסחר. אלו אמורים להתכווץ במהלך התיקון, כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.

בינתיים אין די מומנטום

רמת הסיכון ששוק המניות האמריקאי מציע גבוהה. זו נגזרת מההתנהגות בממדי הזמן הארוכים, ולפי שעה, הגרף השבועי לא מצליח לייצר די מומנטום כדי להפוך את הקערה על פיה. אמשיך לעקוב ולהביא לכם את הפרמטרים החשובים מדי שבוע.

זהב: נסיגה מתחת לרמת התמיכה

באמצע חודש יוני כתבתי בסקירה על הזהב, כי אין כמו הגרפים הארוכים כדי להבין תהליכים, אשר בניגוד לסיבות נקודתיות הם עניין קריטי לקבלת ההחלטה הסופית. ואת הסיבות רובנו מחפשים כשיש ירידות, אך זונחים את החיפוש הזה כשיש עליות. כל הסיפור הזה הוא למעשה חיפוש אחר ודאות. המסר המרכזי ביוני היה שכיוונו של הזהב מטה, כאשר המכשול המרכזי מצוי ברמת התמיכה של 1,700 דולר לאונקיה. השבירה של רמה זו, כך הערכתי, היא רק עניין של זמן.

במהלך החודש האחרון נסוג מחירו של הזהב מתחת לרמת התמיכה האמורה, והמגמה עוד תלך ותעמיק.

כמה תעמיק? ההיסטוריה לימדה אותנו שתקופות דשדוש מייצגות איזון בין כוחות הביקוש להיצע, במצב בו שתי הקבוצות הדומיננטיות שמניעות את השווקים אוחזות בדעה שונה לגבי כיוון השוק. סיום תקופת הדשדוש מעיד על יציאתו לדרך של מהלך שאותו אפשר במרבית המקרים לחשב. מהלך זה עתיד להיות זהה באורכו לעומק הדשדוש, כלומר ככל שארוכה יותר תקופת הדשדוש, כך ארוך יותר יהיה המהלך.

עומק הדשדוש - כ-300 דולר

עומק הדשדוש של הזהב כפי שמתבטא במהלך שבין 1,975 דולר ל־1,700 דולר לאונקיה, עומד על 295 דולר. שבירה של רמת 1,700 דולר לאונקיה (ולא ל־1,699) תוביל את הזהב דרומה בלפחות 295 דולר נוספים, כלומר לאזור 1,400 דולר לאונקיה.

אז כאמור, לפנינו מסע ארוך דרומה שלהערכתי לא יתרחש במהירות, אך כפי שמלמדת ההתנהגות של הזהב, הוא כנראה בלתי נמנע.