בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירוק, תשואות האג"ח זינקו; Wix קפצה ביותר מ-15%

המשקיעים מצפים להעלאת ריבית חדה השבוע, ותשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-3.49% וזו של השנתיים ל-3.94% • ירידות בשוק הקריפטו, מניית קוינבייס צנחה • נעילה מעורבת באירופה, בלונדון לא התקיים מסחר בשל הלוויית המלכה אליזבת'

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

לאחר יום מסחר תנודתי והפכפך במיוחד, וול סטריט ננעלה במגמה חיובית. הנאסד"ק עלה ב-0.7%, וגם S&P 500 עלה בשיעור דומה, ודאו ג'ונס התקדם ב-0.6%.

תשואות האג"ח טיפסו גם הערב, כאשר המשקיעים מצפים להעלאת ריבית של 75 נקודות ביום רביעי, לאחר פגישת המדיניות בת היומיים של הפדרל ריזרב המתוכננת להתחיל מחר. בשווקים ממתינים גם לתחזיות הרווחים של החברות לפני תחילת עונת הדוחות הבאה באוקטובר. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות ל-3.49%, ותשואת האיגרת השנתיים זינקה ב-8 נקודות ל-3.94%.

מניות החיסונים בלטו לרעה, לאחר שנשיא ארה,ב ג'ו ביידן התבטא באופטימיות באשר לסיומה של מגפת הקורונה בארה"ב. את הירידות הובילה מודרנה  וגם ביונטק, נובה וקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון , מרק  ופייזר הצטרפו למומנטום השלילי.

וויקס  הישראלית ריכזה עניין וזינקה ביותר מ-15%, לאחר שנודע כי קרן סטארבורד רכשה 9% ממניותיה. בצד השלילי בלטו אינוביד, פאגאיה טכנולוג'יס , גמידה סל,  REE  ורדהיל .

21:30

לאחר ששמרו על יציבות לזמן מה, מדדי המניות שוב נחלשים בכ-0.2% כל אחד.

תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה בכ-4 נקודות ל-3.48%, וזאת לאחר שמוקדם יותר הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2011, 3.518%. התשואה על האג"ח לשנתיים עולה ל-3.95%, רמה שלא נראתה מאז 2007.

מודרנה  ממשיכה לצנוח בשיעור חד ולצדה גם יצרניות חיסוני קורונה נוספות, בהן ביונטק , נובה-וקס  ופייזר . מוקדם יותר אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי "הקורונה נגמרה. יש עדיין בעיות עם המגפה, אך הן מינוריות, ונטפל בהן".

19:55

מדדי המניות בוול סטריט נסחרים בדומה לרמת הפתיחה, לאחר שהתנדנדו בשעות המסחר האחרונות בין עליות לירידות. בשוק האג"ח - תשואת האיגרת ל-10 שנים 3.47% ותשואת אג"ח שנתיים 3.94%.

מודרנה  ממשיכה לבלוט לרעה עם ירידה שמתקרבת ל-10%, וגם יצרנית הרכב החשמלי לוסיד  מאבדת גובה. הירידה של קוינבייס  מעמיקה ל-8%, וזאת על אף התמתנות המגמה בשוק הקריפטו. האת'ריום נחלש ב-3.5% ונסחר ב-1,348 דולר, והביטקוין נסוג ב-2.8% ונסחר תמורת 19.1 אלף דולר.

בשוק הסחורות גם הופחתו הירידות לעד 0.5%, כך שנפט מסוג ברנט נסחר סביב 90.8 דולר לחבית, והנפט האמריקאי תמורת 84.7 דולר לחבית. הזהב נחלש ב-0.2%, ומחירה של אונקיה יורד ל-1,671 דולר.

18:40

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת, ברקע המסחר ההפכפך בוול סטריט - ששוב עבר לירידות שערים. מדד דאקס עלה ב-0.5%, וגם במילאנו, במדריד ובאמסטרדם נרשמו עליות קלות. מנגד, מדד קאק בפריז השיל 0.3%, וגם בבריסל ושטוקהולם המדדים ירדו.

בוול סטריט, הנאסד"ק שוב מאבד כ-0.5%, S&P 500 נחלש ב-0.3%, וגם הדאו יורד בשיעור דומה לכך. חלק מענקיות הטק עבר לירידות ומכבידות על המדדים, בהן אלפאבית (גוגל)  ומיקרוסופט  שמשילות 1% כל אחת. טסלה  שומרת על המומנטום ועולה ב-1.2%, וגם אפל  עדיין בטריטוריה החיובית ומתקדמת ב-0.8%.

18:15

מדדי המניות בוול סטריט עברו למגמה חיובית עם עליות של כ-0.2% כל אחד. 

מניות התעופה בולטות לטובה, בהן אלסקה אייר , אמריקן איירליינס  ויונייטד איירליינס. ענקיות הטכנולוגיה רושמות עליות מתונות, בראשן טסלה שמוסיפה כ-2%. בצד השני של המפה בולטת מודרנה  עם ירידה חדה של יותר מ-8%, קוינבייס שמאבדת מעל ל-5%, ולצידן אינוביד ופאגאיה הישראליות שצונחות בשיעורים דו-ספרתיים.

וויקס מנגד ממשיכה לבלוט לטובה עם עלייה של כ-11%, לאחר שקרן סטארבורד דיווחה כי היא מחזיקה ב-9% ממניותיה. גם אייסקיור ואינטרקיור מתחזקות.

באירופה המגמה חיובית לקראת הנעילה. דאקס עולה ב-0.9%, וקאק ב-0.2%, יורו סטוקס 50 הכלל-אירופי מוסיף 0.5%.

17:20

הירידות של מדדי המניות מתמתנות: דאו ג'ונס מתנדנד בין ירידה לעלייה קלה, נאסד"ק משיל 0.4%, ו-S&P 500 מאבד 0.2%. תשואות האג"ח ממשיכות לטפס.

וויקס מזנקת כבר ב-10%, וגם אייסקיור  בולטת בעלייה חדה של כ-14%. לעומתן, אינוביד  צוללת ב-16%, פאגאיה  נחתכת ב-11%, וגם גמידה סל  מאבדת גובה, אחרי שדיווחה כי אביגייל ג'ינקינס תחליף את ד"ר ג'וליאן אדמס ותכהן כמנכ"לית ונשיאת חברת הביומד. 

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית כפי שאותתו החוזים העתידיים. נאסד"ק יורד בכ-1%, S&P 500 ב-0.9%, ודאו ג'ונס ב-0.8%. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות ל-3.50%, ותשואת האג"ח לשנתיים קופצת בכ-10 נקודות ל-3.96%.

וויקס  הישראלית מטפסת ביותר מ-5%, לאחר שקרן ההשקעות Starboard Value, שרוכשת מניות בחברות שהיא מעריכה שהן נסחרות בחסר ולרוב מניעה בהן מהלכים אקטיביסטיים, דיווחה ביום שישי לאחר סיום המסחר על החזקה של 9% בחברה.

בורסת הקריפטו קוינבייס  יורדת בכ-3.5% במקביל לירידות החדות שנרשמות בשוק המטבעות הדיגיטליים, בהובלת האת'ריום שנופל בכ-8.5% ל-1,319 דולר, ומשלים בכך ירידה של כמעט 25% בתוך שבוע. הביטקוין מאבד 6% ושערו 18.8 אלף דולר.

בשוק הסחורות נרשמות ירידות של עד 3.5% בחוזים על הנפט הגולמי. הברנט נסחר סביב 88.7 דולר לחבית, והנפט האמריקאי תמורת 82.1 דולר. הזהב ממשיך לאבד גובה ויורד ב-0.6% ל-1,664 דולר לאונקיה.

14:45

מניית וויקס  מזנקת בכ-6% במסחר המוקדם. בסוף השבוע חשפה קרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value (סטארבורד) החזקה של 9% ממניות חברת האינטרנט הישראלית Wix.  הדיווח על ההחזקה מהווה צעד ראשון  במה שעשוי להתפתח למאבק אקטיביסטי בחברה. הקרן מניו יורק ידועה ככזו הרוכשת מניות בחברות שהיא מעריכה שהן נסחרות בחסר, ומניעה מהלכים שונים במטרה להציף בהן ערך. 

14:00

מגמה שלילית באירופה. מדדי המניות המרכזיים נסוגים בשיעורים של עד 1.4%. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים בירידות של 1%-0.8%.

במסחר המוקדם נרשמות ירידות של יותר מ-1% במניות אמזון , אפל , טסלה , ריביאן , ניאו וגוגל.

ארי ואלד מאופנהיימר צופה המשך זליגה כלפי מטה במדד ה-S&P 500. האסטרטג הטכני של אופנהיימר אינו שולל תרחיש ירידת מדד לשפל חדש 3,500 של נקודות, זאת נוכח חולשה במניות ה-Mega-Cap. יחד עם זאת, הוא חוזר על הערכתו הקודמת של השגת שפל ארוך-טווח בתחילת אוקטובר הקרוב, בהתאם לתבנית עונתית היסטורית, וצופה התאוששות בשוק המניות לאחר מכן, במיוחד בתרחיש מדיניות פד גמישה והתמתנות בקצב האינפלציה העתידי .

12:10

מגמה שלילית באירופה. החוזים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים בירידות של 1%-0.8%.

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, רפי גוזלן, מציין לקראת הודעת הפד ביום רביעי כי "הציפיות למפנה מהיר בריבית אצל חלק מהשחקנים בשווקים אינן מתיישבות להערכתנו עם תמונת המצב הנוכחית בשווקים, כך שבכדי שתרחיש זה אכן יתממש, תידרש הקשחה משמעותית נוספת בתנאים הפיננסים, בניסיון לצנן את הפעילות באמצעות אפקט עושר שלילי והתייקרות מחיר האשראי. כך, נתוני האשראי הצרכני בחודשים האחרונים ממשיכים להצביע על עלייה ניכרת, ולמעשה ממחישים כי העלייה שנרשמה עד כה בסביבת הריביות אינה מספקת. למרות העלייה בסביבת הריביות, הצרכן האמריקאי מגיב לשחיקה בהכנסה הריאלית, כתוצאה מהאינפלציה הגבוהה והירידה בתשלומי העברה, באמצעות הגדלת האשראי. כל עוד מגמה זו נמשכת, ההסתברות לירידה באינפלציה יורדת, ודוחקת בפד להמשיך עם ריסון מוניטארי מוגבר.

"מבחינת התמחור בשוק המניות, אמנם נרשמה התקדמות מסוימת בעדכון הרווחיות כלפי מטה אך הצפי הוא עדיין לגידול של כ-6% ב-2023 (מעבר לגידול של כ-11% השנה). תמחור זה אינו מתיישב עם הציפיות להפחתת ריבית ב-2023 שמשקפות הסתברות גבוהה לגלישה למיתון, שכן תרחיש של מיתון לווה בעבר בירידה ברווחיות של כ-20% לפחות. כמו כן, אמנם העלייה התמוהה במכפילים בין יוני לאוגוסט נבלמה לאחרונה, אך העלייה במהירה בסביבת הריבית מציבה את פרמיית הסיכון ברמות שפל של העשור האחרון. רמה זו משקפת מרווח ביטחון נמוך מאוד מפני זעזועים שליליים, וזאת למרות החשש מגלישה למיתון וריסון מוגבר על רקע הקושי בהורדת האינפלציה, ולכן תומכת בהמשך עמדה דפנסיבית כלפי נכסי הסיכון", הוא כותב.

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות של עד 1% במדדי המניות המרכזיים. בלונדון לא מתקיים היום מסחר.

החוזים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים בירידות של 0.5%-0.8%. 

בגזרת המסחר בסחורות נרשמות ירידות של 0.6%-0.9% בחוזים על הנפט. הזהב יורד בכ-0.7% למחיר של 1,672 דולר לאונקיה.

הביטקוין צונח בכ-6% למחיר של 18,450 דולר.

08:30

בזירת המסחר בקריפטו, הביטקוין צונח בכ-5% למחיר של 18,770 דולר, והאת'ריום נסוג ב-5.5% ל-1,305 דולר.

07:50

בורסות אסיה נסחרות היום, בפתיחת שבוע המסחר העולמי, במגמה שלילית. בהונג קונג רושם מדד ההנג סנג ירידה של כ-1%, בשנחאי נרשמות ירידות קלות, ובטוקיו אין היום מסחר. 

החוזים על מדדי בורסות ארה"ב נסחרים בירידות קלות. 

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו חשובים בעולם. עיני המשקיעים נשואות לעבר הפדרל ריזרב, שביום רביעי ב-21:00 שעון ישראל יפרסם את החלטת הריבית שלו. לאחר נתוני האינפלציה המאכזבים שפורסמו ביום שלישי שעבר בארה"ב, השוק מתמחר סיכוי של 74% להעלאת ריבית של 75 נקודות האחוז וסיכוי של 26% להעלאה חדה אף יותר בשיעור של אחוז שלם.

ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית גם בבריטניה, שנדחתה בשבוע בשל מות המלכה אליזבת'. אנליסטים חוזים העלאה בשיעור של 0.5%, זה החודש השני ברציפות.

בגזרת המסחר בסחורות נרשמות עליות של כ-0.7% בחוזים על הנפט. הזהב יורד בכ-0.4% למחיר של 1,676 דולר לאונקיה.

הדולר מתחזק בשיעורים של עד 0.2% מול האירו, הין והליש"ט.

כלכלני  Global X מציינים לקראת הודעת הפדרל ריזדרב ביום רביעי כי "הבנק הפדרלי והשווקים ימקדו בטווח הקרוב את תשומת-הלב שלהם במדד הליבה בארה"ב, שמגלם אינפלציה עיקשת יותר, שלמרבה הצעד יהיה יותר קשה למגר בטווח הקצר. כל עוד לא נראה שיפור במדד הליבה, הפד יבחר ליישם מדיניות מוניטארית נוקשה יותר במטרה לצנן את הביקושים, זאת במטרה להשיב את האינפלציה לאזור היעד של 2%, דבר שלדעתנו אינו אפשרי בטווח הקרוב. החשש הוא שהבנק הפדרלי מבצע העלאות ריבית בזמן שהכלכלה ממשיכה להיחלש, גם אם הדבר טרם משתקף בנתונים. החשש הזה עמד מאחורי ירידות השערים החדות שראינו בשבוע שעבר.

"גם שער הדולר משחק תפקיד במצב האינפלציה. העלייה במדד הדולר עשויה לסייע במיתון האינפלציה, מאחר שדולר חזק מוציא את הלחצים האינפלציוניים אל מחוץ לארצות-הברית, אל שותפות הסחר שלה, והתנאים הפיננסיים הללו מסייעים לפד במאבק מול האינפלציה".