לאחר חודשים של מו"מ: דואר ישראל והאוצר חתמו על תוכנית הבראה

הצדדים הגיעו להסכם בעלות של 1.7 מיליארד דולר במהלכו יפרשו מעל אלף עובדי החברה, ובמקביל המדינה תעמיד לחברה מסגרת הלוואה תזרימית בסך 400 מיליון שקל • מנכ"ל משרד האוצר: "ההסכם יפתח את הדרך ליציאת החברה לדרך חדשה" • מנכ"ל דואר ישראל: "הסכם היסטורי שיאפשר את הבראת הדואר"

חתימה על הסדר המימון של דואר ישראל מול החשב הכללי באוצר ועל הסכם קיבוצי מול נציגות העובדים וההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
חתימה על הסדר המימון של דואר ישראל מול החשב הכללי באוצר ועל הסכם קיבוצי מול נציגות העובדים וההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת דואר ישראל ומשרד האוצר חתמו הערב (ב') על הסכם הבראה ועל הסכם קיבוצי עם נציגות העובדים וההסתדרות. עלות ההסכם היא 1.7 מיליארד שקל וחלקים נרחבים ממנו עדיין תלויים בשינוי רישיון החברה, שנמצאת במצב של חדלות פירעון ובאישור הכנסת לכך.

תוכנית ההבראה נחתמה לאחר חודשים ארוכים של מו״מ ובעקבות המצב הכספי הקשה אליו נקלעה חברת דואר ישראל, אשר התבטא בהפסדים כספיים של מאות מיליוני שקלים בשנה ובאתגרים תזרימיים משמעותיים. הסכם מימון המורכב בין השאר ממכירת חלק מהנדל"ן של הדואר למדינה, שנועד לייצב את מצבה הקשה של החברה.

במסגרת ההסכם עם נציגות העובדים הוחלט ש-1,050 מעובדי החברה יעזבו, מאות מהם כבר בחודשים הקרובים. מנגד, המדינה תעמיד לחברה מסגרת הלוואה תזרימית בסך של עד 400 מיליון שקל, ותאפשר לחברה אפשרות מימון נוספת, במידת הצורך, בסך של עד 180 מיליון שקל. בנוסף, מאות דוורים יהפכו לשליחים על מנת לתמוך במערך החבילות.

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב התייחס לחתימת ההסכם: "הסכם ההבראה יפתח את הדרך ליציאת חברת הדואר לדרך חדשה ובריאה ויאפשר להנהלת החברה להביאה לאיזון לקראת הפרטתה המלאה במהירות המירבית. אני גאה בעבודת המטה המקיפה והמקצועית שנעשתה במשרד האוצר ושמח במיוחד על שיתוף הפעולה שנעשה בין אגפי המשרד".

גם הממונה על השכר קובי בר נתן שיבח את החתימה על ההסכם."ההסכם יאפשר לחברה לצאת לדרך חדשה לקראת הפרטתה, וייתן יציבות לעובדים", טען. "בתקופה הקרובה החברה צפויה להחיל מודלי שכר מתקדמים שישפרו את השירות לציבור, ייעלו את החברה ויאפשרו את צמיחתה כחברה עסקית".

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "אנו חותמים היום על מספר הסכמים משמעותיים עם חברת הדואר - הסכם מימון, הסכם נכסים ובמקביל החברה סכמה על הסכם שכר חדש בליווי ההסתדרות. הסכמים אלה יאפשרו לחברת הדואר לשפר את איתנותה הכלכלית וכן להתייעל ולשפר את השירות ללקוחותיה בצורה משמעותית וזאת כהכנה למכירת 100% ממניות החברה. מימוש ההסכמים מול החברה יחל באופן מיידי במקביל להתקדמות הליכי מכירת החברה. ברצוני להודות לכל השותפים - להנהלת החברה ולעובדי כלל אגפי האוצר על תרומתם בתהליך מורכב זה".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "מדובר בהסכם חשוב שמשקף את האיזון הראוי בין דאגה למעמד העובדים וביטחונם התעסוקתי לבין הבטחת חוסנה של חברת דואר ישראל מול אתגרי העתיד. עובדי הדואר היו ויישארו שותפים חשובים להתייעלות החברה ולשיפור השירות שניתן לכלל אזרחי המדינה. אני רוצה להודות לכל המעורבים בהליך המו"מ שעזרו להגיע להסכמות והתגברו על המשוכות שבדרך. תודה ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקבי, ולכל ארגון העובדים בדואר ישראל בראשות שמעון פרג'ון על כך שהפגינו מנהיגות אחראית. ההסתדרות תמשיך להיות שם לכל אורך הדרך, הן למען העובדים הפורשים והן למען העובדים שממשיכים להצעיד את דואר ישראל קדימה".

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "היום השלמנו הסדר היסטורי שיאפשר להבריא את דואר ישראל, וישנה את פני החברה. זהו הסדר הבראה פורץ דרך הכולל הסכם קיבוצי שיוצר את התשתית להגעת החברה ליציבות פיננסית ומאפשר לה להיערך כנדרש להפרטה המתוכננת. נציגות העובדים מבינה את גודל השעה, ולאור זאת הגענו ביחד, לראשונה, להסכם קיבוצי הכולל גם גמישות ניהולית לביצוע שינויים מהותיים במבנה ובפעילות הארגון. בכך, יתאפשר לנו להתאים את החברה לפעולה בסביבה התחרותית המשתנה, ויהפכו אותה ליעד אטרקטיבי למשקיעים במסגרת תהליך ההפרטה אליו אנו נכנסים". 

עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ייצגו משפטית בתהליך את הדואר ואת חברי הדירקטוריון.