האם אושרו תקנות שמחייבות התקנת לוחיות רישוי לקורקינטים?

זה בסדר להנגיש מידע לציבור בטיקטוק, אבל גם שם חשוב לדייק • המשרוקית של גלובס

מרב מיכאלי, העבודה, סרטון בטיקטוק, 15.9.22 / צילום: דוברות הכנסת
מרב מיכאלי, העבודה, סרטון בטיקטוק, 15.9.22 / צילום: דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

על רקע השימוש הגובר בקורקינטים ובאופניים חשמליים, והביקורת הציבורית על חוסר הסדר שנלווה לו ועל הנפגעים הרבים, הציגה שרת התחבורה בשורה חשובה. בסרטון שהעלתה בטיקטוק ובפייסבוק היא הניפה בידיה לוחית רישוי קטנה, ובישרה לצופים: "מעכשיו אי אפשר לנסוע בלי זה על הקורקינט החשמלי או על האופניים החשמליים שלכם… זה בלי אגרה אבל צריך יהיה להירשם ואתן חייבות וחייבים לנסוע לפי החוק… הדרך היא של כולנו, ותתחדשו".

הסרטון הזה בהחלט יוצר את הרושם כי החל מעכשיו מי שירצה לעשות שימוש בכלים הללו יצטרך להצטייד בלוחית רישוי כזאת, אבל האם זהו באמת המצב? הרפורמה המדוברת אמורה להתבצע באמצעות תקנות חדשות לפקודת התעבורה, אלא שלפי משרד התחבורה עצמו מדובר בצעד שטרם קרה. באתר המשרד, שם פורסמה ההודעה לתקשורת על התוכנית החדשה, נכתב במפורש כי "התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים לאישור ועדת הכלכלה בכנסת". אז מרב מיכאלי לא דייקה והרפורמה לא תהיה בתוקף "מעכשיו" (כלומר, מיום פרסום הסרטון: 15 בספטמבר), אבל אולי היא עומדת להיכנס לחיינו ממש בקרוב? מתברר שלא ממש.

תיקוני חוקים וחקיקות משנה צריכים להיות מופצים לעיון הציבור הרחב. לרוב, הטיוטה פתוחה להערות הציבור במשך 21 יום, אך במקרים חריגים יכולה הממשלה לקצר את ההליך לשבוע. לפי אתר החקיקה, טיוטת התקנות החדשות פורסמה רק ארבעה ימים אחרי פרסום הסרטון, ב־19 בספטמבר, כך שהיא תהיה פתוחה להערות הציבור עד ה-10 באוקטובר. כלומר, משך הזמן לא קוצר. האם ב־10 באוקטובר התקנות הללו יכנסו לחיינו? גם לא. המשוכה הבאה שהתקנות יצטרכו לעבור היא ועדת הכלכלה של הכנסת. הכנסת, כידוע, פועלת כעת במתכונת מצומצמת, כך שהוועדה לא מתכנסת באופן סדיר. על מנת לכנס אותה יהיה צריך לקבל את אישורה של ועדת ההסכמות, בה יושבים נציג מטעם יש עתיד ונציג מטעם הליכוד. ואם ועדת ההסכמות תאשר? גם אז אין כל ודאות שיו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, ימהר להעלות את הנושא לדיון.

לפני כחצי שנה, למשל, סירב ביטון לכנס את הוועדה כדי לאשר תקנות אחרות שפרסמה מיכאלי, בנושא מערכת שכחת ילדים ברכב. וגם כשהנושא יעלה לדיון בוועדה, אין ודאות לגבי מספר הדיונים שיוקדשו לו וכמובן שגם לא לגבי השאלה האם התיקון יזכה לרוב.

ולבסוף, מה יקרה כאשר התקנות הללו יזכו לאישור המיוחל? האם מאותו רגע כבר לא יהיה ניתן לנסוע על כלי הרכב הללו ללא לוחית רישוי? גם כאן התשובה היא כנראה שלילית. לפי דיווחים בתקשורת, בחצי השנה הראשונה לא תהיה חובה להתקין את הלוחית והצעד יהיה וולונטרי. בדברי ההסבר לתקנות נכתב בהקשר זה כי תחילת התקנות "תידחה בפרק הזמן הנדרש על מנת לאפשר לציבור לבצע את הליך הרישום ולהצמיד את לוחיות הזיהוי", וכי "פרק זמן זה יקבע בהמשך".

בשורה התחתונה: דבריה של מיכאלי לא נכונים. תיקון החקיקה שמחייב שימוש בלוחית רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים הוא כרגע בגדר טיוטה להערות הציבור. לאחר שאלה יתקבלו התקנות יצטרכו לעלות לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שכרגע לא פועלת במתכונת סדירה, ולזכות לאישור הח"כים. גם לאחר כניסת התקנות לתוקף, הן יהיו וולונטריות למשך תקופה.

עדכון 22.9: בגרסה קודמת של הבדיקה נכתב כי הטיוטה פתוחה להערות עד ה-20 באוקטובר. התאריך הנכון הוא 10 באוקטובר.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מרב מיכאלי

מפלגה: העבודה

תאריך: 15.9

ציטוט: "מעכשיו אי אפשר לנסוע בלי [לוחית רישוי] על הקורקינט החשמלי או על האופניים החשמליים"

ציון: לא נכון

שרת התחבורה מרב מיכאלי פרסמה ב-15.9 סרטון ברשתות החברתיות שלה, ובו התגאתה ברפורמה חדשה בתחום התחבורה החשמלית הקלה, קרי קורקינטים ואופניים חשמליים. מיכאלי נראית בסרטון מניפה לוחית רישוי קטנה, ומכריזה: "מעכשיו אי אפשר לנסוע בלי זה על הקורקינט החשמלי או על האופניים החשמליים שלכם, כי זה יציל חיים. עכשיו, זה בלי אגרה אבל צריך יהיה להירשם ואתן חייבות וחייבים לנסוע לפי החוק- לא מתחת לגיל 16, לא לעבור את הקווים של שבילי האופנים, להיזהר על הולכות והולכי הרגל. הדרך היא של כולנו, ותתחדשו".

בדקנו האם אכן החל מה-15.9 קיים איסור לנסוע על כלים חשמליים ללא לוחית רישוי.

רפורמת הרישום קובעת כי כל אדם המעוניין לרכוב על קורקינט או אופניים חשמליות יהיה מחויב להירשם במשרד התחבורה ולקבל לוחית רישוי דומה לזו של רכבים רגילים. עם זאת, בניגוד לרכבים ממונעים, לוחית זו תונפק לכל רוכב ותהייה יעודית רק לו, ולא לכלי הרכב. רוכבי הקורקינט או האופניים יתבקשו להעביר אותה מכלי לכלי במקרה של מעבר לרכיבה על אופניים או קורקינט אחר.

הרפורמה תבוצע באמצעות תקנות חדשות לפקודת התעבורה, אלא שלפי משרד התחבורה עצמו, מדובר בצעד שטרם קרה. באתר המשרד, שם פורסמה ההודעה לתקשורת על התכנית החדשה, נכתב במפורש כי ההליך נמצא רק בתחילת הדרך: "התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים לאישור ועדת הכלכלה בכנסת".

תזכירי חוק, כמו גם תיקונים וחקיקת משנה כמו זו שבה אנחנו עוסקים כעת, מופצים לעיון הציבור הרחב באתר החקיקה הממשלתי. לרוב, הטיוטה פתוחה להערות הציבור במשך 21 יום, אך במקרים חריגים יכולה הממשלה לקצר את ההליך לשבוע, אם מדובר בתיקונים דחופים. לפי אתר החקיקה, טיוטת תקנות התעבורה החדשות פורסמו רק ב-19.9 בערב, ארבעה ימים לאחר מסיבת העיתונאים החגיגית בה הוצגה הרפורמה ופרסום הסרטונים של מיכאלי ברשתות. הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ה-10.10, כלומר משך הזמן לא קוצר.

המשוכה הבאה שהתקנות תצטרכנה לעבור היא ועדת הכלכלה. מכיוון שהכנסת מפוזרת כעת לקראת הבחירות, הוועדה לא מתכנסת באופן סדיר, והפעם האחרונה בה קיימה ישיבה הייתה ב-4 ביולי, ביום בו פוזרה הכנסת לפני כ-3 חודשים. על מנת לדון בתקנות בוועדת הכלכלה, לכשתעבורנה את שלב הערות הציבור, יהיה צורך לכנס ולקבל את אישורה של ועדת ההסכמות, שמחליפה בעת פגרת הבחירות את ועדת הכנסת. זו מורכבת משני חברים - יו"ר הקואליציה (ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד), ונציג ממפלגתו של יו"ר האופוזיציה (הליכוד).

גם במקרה בו פורום זה יאשר לוועדת הכלכלה לדון בתקנות, אין כל ודאות מתי יבחר יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, להעלות את הנושא לדיון, כמה זמן יימשכו הדיונים הללו ומה יהיה גורלם, כלומר אם יאושרו או יידחו. לא מדובר בעניין תיאורטי - לפני כחצי שנה ביטון סירב לכנס את הוועדה כדי לאשר תקנות אחרות שפרסמה מיכאלי, בנושא מערכת שכחת ילדים ברכבים.

לבסוף, חשוב להדגיש כי לפי התכנון הנוכחי, הרפורמה לא תהיה מחייבת גם לאחר אישורה בכנסת. בכלי התקשורת דווח ביום פרסום התכנית כי בחצי השנה הראשונה שלאחר כניסתה לתוקף הרישום יהיה וולנטרי, כלומר לא תהיה חובה למסור פרטים ולהרכיב את לוחית הרישוי. בטיוטת התקנות עצמה לא נקבע תאריך תחילה והסעיף הזה נותר ריק. בדברי ההסבר נכתב כי תחילת התקנות "תידחה בפרק הזמן הנדרש על מנת לאפשר לציבור בעלי הכלים לבצע את הליך הרישום שלהן ולהצמיד להן לוחיות זיהוי. פרק זמן זה יקבע בהמשך".

לסיכום, הרפורמה המחייבת רישום והרכבת לוחית רישוי לקורקינטים ואופניים חשמליים טרם נכנסה לתוקף. היא יצאה לדרך בשלב הראשוני ביותר שלה רק ב-19.9, ארבעה ימים לאחר שמיכאלי הציגה אותה כעובדה מוגמרת. בהמשך היא תצטרך להמתין שלושה שבועות להערות הציבור, ואז להמתין לאישור מיוחד לעלות לדיון בוועדת הכלכלה, או עד להשבעת הכנסת הבאה וכינון ועדת כלכלה חדשה. לאחר מכן הוועדה תצטרך לאשר את התקנות, ואז יחלפו עוד כמה חודשים עד שהן תהפוכנה למחייבות לפי חוק. לכן אמירתה של מיכאלי לפיה "מעכשיו אי אפשר לנסוע בלי [לוחית רישוי] על הקורקינט החשמלי או על האופניים החשמליים