"מיידוף הישראלי" הוסגר לאחר שנה וחצי: איך עבדה השיטה שלו?

מייק בן ארי, החשוד בהונאת כ-1,000 משקיעים שהשקיעו מאות מיליוני שקלים, נחת הלילה בארץ לאחר שהוסגר ע"י שלטונות בוסניה. מעצרו הוארך בחמישה ימים להמשך החקירה ולקראת הגשת כתב אישום • איך גויסו המשקיעים בשיטת "חבר מביא חבר", מי הוא המשקיע שסייע לו להימלט, ואיך עבדה השיטה עפ"י החשד? • גלובס עושים סדר בפרשת ההונאה הגדולה ביותר שהייתה בישראל

מיכאל (מייק) בן ארי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, איור: גיל ג'יבלי
מיכאל (מייק) בן ארי / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, איור: גיל ג'יבלי

ב-6 לאפריל 2021 התהפכו חייהם של כ-1,000 משקיעים ששמו בידיו של מייק בן ארי מאות מיליוני שקלים מתוך כספי הפנסיה שלהם, ירושות, דירות שמכרו ומענקי שחרור משירות קבע. חלקם השקיעו את כל הכסף שהיה להם בחיים, חלקם איבדו את היכולת לקנות דירה ולהגיע לרווחה כלכלית. לכולם הפרשה שינתה את החיים, כאשר ביום אחד איבדו חסכונות של חיים שלמים. בן ארי נעצר, שוחרר, נמלט ונעצר בבוסניה. את רכוש החברה, מזומנים, השקעות וזכויות הבריח על-פי החשד לשלל מדינות. השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל אביב, המתמחה בתיקי פירוק, הגדיר את ההליך כ"מורכב ביותר ואולי אף חסר תקדים בהיקפו בישראל".

הזוג שהבטיח תשואות ענק והותיר שובל של משקיעים מרוששים
"הבית שלי נלקח ממני": מאות לקוחות נגד חברת השקעות נדל"ן שהסתבכה
החל מהחודש הבא: תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עולה 

איך התחילה הפרשה? מתי החלה התרמית על-פי החשד, ואיך עבדה השיטה? גלובס חזר לסיפורי המשקיעים, מה קרה בשנה וחצי שחלפה, ומה הסיכוי שהמשקיעים יקבלו חזרה את כספם?

מיכאל (מייק) בן ארי גרינפילד נולד בארה"ב. בשנת 1981 עלה לארץ ובשנת 1999 פתח את EGFE דרכה שיווק הצעה להשקעות בחו"ל. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במשפטים ועבד בעבר בבנק לאומי. מהמידע שנאסף על-ידי עו"ד ליאור דגן, הנאמן שמונה על-ידי בית המשפט לפרק את החברה ואת הליך פשיטת הרגל של בן ארי, עולה כי התרמית החלה בשנת 2006 לכל המאוחר. במשך 15 שנים לקח בן ארי כספי משקיעים, בטענות שקריות לפיהן הוא משקיע את כספם בקרן בלו ריבר בארה"ב. בפועל, על-פי הממצאים, הכספים הועברו לחשבונות אחרים ושימשו לתשלום ריבית והחזר כספים למשקיעים אחרים. הכסף לא הושקע היכן שהובטח. ובן ארי ניהל מפעל לזיוף וסיפק למשקיעים דוחות כספיים חודשיים, רבעוניים ושנתיים פיקטיביים מבנק אמריקאי על תשואות שלא נוצרו מעולם. כך שהם האמינו שכספם מושקע והם מרווחים תשואה.

ההשקעות לא נעשו בהיתר של רשות ניירות ערך וללא תשקיף לפי החוק. רשות ניירות ערך מתריעה שוב ושוב בפני הציבור מפני השקעה במיזמים לא מפוקחים שעלולים להתגלות כתרמית.

מייק בן ארי ועו''ד איתן ארז / צילום: משרד איתן ארז
 מייק בן ארי ועו''ד איתן ארז / צילום: משרד איתן ארז

איך גויסו המשקיעים?

בן ארי פיתה את המשקיעים למסור לו את כספם בהבטחה של 10-15% תשואה שנתית, לצד נזילות של הכסף וללא סיכון. המשקיעים מתארים אותו כאדם כריזמטי, לבבי, נעים, בעל יכולת שכנוע. "מקסים, רהוט, אמפטי, חביב, קשוב, חכם ונשמע מאוד מקצועי" אמרה אחת המשקיעות. "הוא גורם לך לתת בו אמון. אמרתי לעצמי הלוואי והוא היה קרוב משפחה שלי".

"הגעתי למייק בשנת 2012 דרך חברה טובה שהשקיעה והייתה מרוצה. זה היה אחרי הגירושין שלי, הייתי נשואה לאיש שעוסק בתחום הפיננסי וחיפשתי מישהו שירכז לי את העניינים הכספיים" מספרת לורי, בשנות ה-50 לחייה, גרושה ואם לילדים בוגרים. "הוא בא אליי הביתה. מאוד כריזמטי. נתתי לו סכום ראשוני, ראיתי שזה עובד וכל פעם אני מקבלת כסף והרחבתי את ההשקעה". לורי המליצה לחבריה ואלו השקיעו אצלו. משקיעה אחרת סיפרה, "בשנת 2016 דודה שלי בת ה-80 סיפרה לי שהשקיעה אצל בן ארי מאות אלפי שקלים, היא הייתה מאוד מרוצה, קיבלה ריביות כל חודש והמליצה לי להשקיע".

רון (שם בדוי) מורה בשנות ה-40 לחייו מצפון הארץ סיפר "אנחנו זוג צעיר עם ילדה שגרים בדירה שכורה בצפון. חסכנו שנים ארוכות כי רצינו לקנות דירה. משכנו מקרנות השתלמות כדי להשקיע. הגעתי אליו דרך חבר שלי מגיל אפס שמשקיע אצלו. הוא אמר לי ש'זה עובד כמו שעון'".

כך עבדה השיטה. חבר מביא חבר. בן משפחה מכניס בני משפחה נוספים. בגלל שבן ארי עמד בהתחייבויות במשך שנים ארוכות אנשים פיתחו בו אמון. המשקיעים זכו לתשואות חריגות ואף לבונוסים שנינו מיוזמתו של בן ארי. כך הגיע בן ארי לקהל לקוחות שחצה את האלף משקיעים.

קהל המשקיעים מגוון. הם הגיעו מכל תחומי העיסוק. יש בהם הייטקיסטים, אנשי פרסום, מהנדסים, טייסים, מוסיקאי, פסיכולוגית. חלקם נטולי השכלה וחלקם בעלי תארים אקדמאיים. חלקם בראשית דרכם ואחרים פנסיונרים. כולם ביקשו לשפר את מצבם הכלכלי. חלק רצו להבטיח את ירושת הילדים, חלק רצו להשיג דירה, וחלק ביקשו להתקיים דרך הריביות. לורי מסבירה שבקרב חלק מהמשקיעים קיימת בושה, למרות שלא צריכה להיות. "יש אנשים יותר חכמים ממני שהשקיעו, אני משכילה, למדתי באוניברסיטה, נסעתי להרבה מקומות בעולם. ועדיין קיימת בושה שנוכל גנב לנו כסף מתחת לאף. אנחנו לא טיפשים. כ"כ הרבה אנשים נפלו. כולל אנשים שעובדים בתחום".

"אני אצטרך לגור עד סוף ימיי בשכירות. לי לא יהיה בית בגלל מייק" אומרת לורי.

בין המשקיעים קבוצה גדולה של ישראלים אנגלו-סקסים. בן ארי הצליח להגיע לאוכלוסיה זו בשל הרקע שלו. הוא עצמו עלה מארה"ב, ומשפחתו נותרה שם. הוא דובר השפה ועולים רבים הרגישו שהם יכולים לסמוך עליו. בן ארי נהג להסתובב בכנסים של עולים בתחילת דרכו וגייס כך משקיעים. היה להם קל להתחבר אליו. "היינו טרף קל. הרבה גרושות שהבעלים טיפלו בכספים, ולא מבינות את המערכת. הוא נכנס לנישה הזאת וענה על כל הדרישות".

אחד הסיפורים הקשים הוא של משקיעה בת 61 מרמת גן, אם לשתי בנות בגירות שנותרה חסרת כל והגיעה לפת לחם. היא מכרה דירת חדר ברמת גן והפקידה את כל כספה בידיו של בן ארי. אפילו את כספי הפיצויים מתאונת דרכים שקיבלה בתה העבירה לו. משקיע אחר שהוא מוזיקאי וגרפיקאי ומתגורר בתל אביב, שמע על בן ארי מחברים משותפים שהשקיעו יחד עם בני משפחתם. הוא שוכנע מהבטחותיו של בן ארי והשקיע 2.4 מיליון שקל. "מכרתי את דירת המגורים שלי בתל אביב והשקעתי את כל התמורה בבלו ריבר".

בהמשך בן ארי הציע למשקיעים, להשקיע במכרות במונטנגרו, בדרך של הסכמי הלוואה. המשקיע יאיר (שם בדוי) סיפר שבן ארי הציע לו להשקיע בעסקה במונטנגרו בדרך של הלוואה עם ריבית של 15%. "זה הדליק לי נורה כתומה, כי זו לא השקעה וזו ריבית מטורפת. לא השקעתי. היום אני מבין שזה היה צריך להדליק לי פרוז'קטור גדול עם כמה פטישים על הראש". בפועל בן ארי באמת רכש זכויות במכרות, אותם תפס הנאמן. בן ארי טוען היום שאם החקירה לא הייתה מתערבת ועוצרת את חשבונותיו, המשקיעים היו מקבלים רווחים מההשקעה.

קשר חברי עם המשקיעים

בן ארי נהג להיפגש עם המשקיעים בבתיהם. הוא נסע ברחבי הארץ, גם למקומות רחוקים. "הוא היה מגיע אליי פעם בשנה בערך הביתה", סיפר אחד המשקיעים. "הבנתי שזה נוהל עבודה, שיש לו משקיעים והוא עובר ביניהם כדי לשמור עליהם. חשבתי שהוא איש עסקים אמיד, אדם כריזמטי. אפילו קנינו לו מתנה להולדת הנכד". משקיע אחר סיפר "נוצר קשר חברי עם מייק, הוא הציע לי לבוא לשחק איתו סקווש, כי הייתי חובב טניס". לחתונה של משקיעה נוספת הוא הוזמן לחתונה אך לא הגיע בעקבות מעצרו. המשקיע הוסיף, "יותר מהכסף, זה העלבון. בן אדם ישב אצלך בבית, הסתכל לך בעיניים ושיקר לך בפרצוף".

לצד חיזוק הקשרים האישיים עם המשקיעים, ערך בן ארי כנסים נוצצים ללקוחות. הכנסים התקיימו בקיסריה ובחוות רונית, והמשקיעים הרגישו שיש איתם הרבה אנשים באותה הסירה, ושהחברה חזקה כלכלית.

הפגנות משקיעים מייק בן ארי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. יולי 22 / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי
 הפגנות משקיעים מייק בן ארי בבית המשפט המחוזי בתל אביב. יולי 22 / צילום: עמותת נפגעי מייק בן ארי

המעצר והבריחה: המשקיע שסייע לבן ארי להימלט מישראל

בן ארי הצליח לפעול לפי החשד משנת 2008 ועד 2021 מתחת לאפם של רשויות האכיפה בישראל. כבר בשנת 2018 רשות ניירות ערך שלחה לבן ארי דרישה לקבלת מידע ומסמכים. לפי דוח הנאמן שהוגש לבית המשפט, בן ארי הבין ככל הנראה שהוא חי על "זמן שאול", עד שתיחשף ההונאה. הוא החל לבצע פעולות "הכנה" שכללו הברחה של נכסים, העברה של כספים לבלקן ובניית מרכז החיים שלו שם, כולל הוצאת דרכון סרבי תחת זהות בדויה. כמויות אדירות של כספים במזומן פוזרו ברחבי העולם, ואצל אנשי העסקים להם היה מקורב ועמם עבד.

באפריל 2021 חקירת רשות ניירות ערך הפכה לגלויה עם מעצרו של בן ארי. הוא נעצר ושוחרר בערבות של 2 מיליון שקל וצו עיכוב יציאה מהארץ. על נכסיו ונכסי החברה הוטלו צווי תפיסה. ברשות חשבו שתנאים אלו יספיקו להשאירו בארץ אבל מספר שבועות עברו ובמאי הצליח בן ארי לצאת מישראל, בטיסה מנתב"ג, עם דרכון מזויף. הוא טס לטורקיה, משם למונטנגרו ובהמשך עבר לסרביה ועד שנעצר בבוסניה.

מי שאפשר את הימלטותו היה משקיע שהפך לחברו, נחום אייזנשטאט. האחרון אפשר לו לקחת את דרכונו ולאחר שעשה בו שימוש דיווח אייזנשטאט על אובדן הדרכון. בן ארי החליף את התמונה בדרכון לתמונתו. לימים אייזנשטאט הועמד לדין, הודה בהסדר טיעון ונגזרו עליו בהסכמה 7 חודשי עבודות שירות. המשקיעים שהאשימו את אייזנשטאט בבריחתו של בו ארי זעמו על ההסדר. הם הפגינו מחוץ לבית משפט השלום בתל אביב וניסו למנוע מהשופט לקבל את הסדר הטיעון ללא הצלחה. הפרקליטות מצידה טענה כי אלו העונשים הקיימים בארץ בעבירות מסוג זה, ולא מדובר בעונש מקל. "למשקיעים בטן מלאה על הפרקליטות שהסכימה להסדר טיעון מגוחך של 7 חודשי עבודות שירות", אומר עו"ד איתן ארז, המייצג יחד עם עו"ד מור בן שושן ממשרדו, 735 משקיעים.

מהפרקליטות נמסר בתגובה לטענות: "בית המשפט מצא את ההסדר ראוי. אייזנשטאט השקיע כספים אצל בן ארי, לא נמצאו ראיות כי היה מעורב במרמה והוא הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט. בניגוד לנטען, הענישה מחמירה ביחס למקובל בעבירות מסוג זה, כשאין בצדן עבירות נוספות".

ארז הוסיף כי כעסם של המשקיעים מופנה גם לרשות ניירות ערך "שידעה על מעלליו של בן ארי כבר בסוף 2018 ולמרות שהוא כתב לרשות ניירות ערך שהוא שומר על זכות שתיקה עקב חשש להפללה, הם לא עצרו אותו". בתגובה לטענות מסרה הרשות לפני מספר חודשים כי "רשות ניירות ערך חשפה את מעשי ההונאה והמרמה של מייק בן ארי ותפסה נכסים בארץ ובעולם בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. חקירה וצו מעצר הם כלים שבסמכות הרשות להפעיל רק לאחר שהתגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות. אלמלא פעילותה היזומה והנחושה של הרשות, מייק בן ארי היה ממשיך להונות משקיעים תמימים עד עצם היום הזה".

בן ארי נעצר ביוני האחרון כשעבר את הגבול מסרביה לבוסניה, בעקבות צו מעצר בינלאומי שהוצא לבקשת מדינת ישראל. הוא שהה במעצר בסראייבו, וביום שישי בית המשפט הבוסני החליט סופית להסגירו, לאחר שערעורו נדחה. אתמול (שבת) בלילה נחת בישראל והבוקר הובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב. מעצרו הוארך למשך חמישה ימים לצורך חקירתו. פרקליטות מיסוי וכלכלה צפויה להגיש כתב אישום נגדו בשבוע הבא.

מייק בן ארי בדיון בהארכת מעצרו היום / צילום: גלובס
 מייק בן ארי בדיון בהארכת מעצרו היום / צילום: גלובס

לפי ממצאי הנאמן, משנת 2019 גייס בן ארי מאות מיליוני שקלים ממשקיעים והבריח נכסים לחו"ל. היקף החוב למשקיעים הכולל את הרווחים הפיקטיביים עומד על כ-650 מיליון שקל. בן ארי הצליח להוציא דרכון סרבי תחת השם דייויד ג'וביץ', פיזר את הכספים שקיבל ממשקיעיו על פני מדינות רבות והבריח נכסים לאיש עסקים הסרבי. "בריחתו מישראל יצרה תקלה חמורה ביותר ואפשרה לו לבצע פעולות הברחה רבות של כספים, נכסים וזכויות בהיקפי עתק, לרוקן את הכספות שהחזיק בחו"ל, לרוקן את חשבונות הבנק ולהבריח את הכספים", טען עו"ד דגן בבית המשפט.

עו''ד ליאור דגן / צילום: כדיה לוי
 עו''ד ליאור דגן / צילום: כדיה לוי

בן ארי אמר לגלובס, לאחר שנמלט מהארץ, כי בכוונתו להחזיר למשקיעים את הכספים. בתצהיר שהוגש לבית המשפט טען "אינני מיידוף הישראלי. הנאמן איננו ג'יימס בונד הרודף אחרי 'ארכי־פושעים' ברחבי העולם, אין המדובר בהונאת פונזי הגדולה ביותר בישראל, לא נגנבו מעל 600 מיליון שקל וסכום החוב המוערך לנושים הוא 250 מיליון שקל". בן ארי טען כי יצא מישראל מאחר שאוים על-ידי גורמים שונים, שהגיעו לביתו, גנבו את חיית המחמד של המשפחה. "סברתי שעל-מנת למנוע פגיעה במשפחתי ובי ועל-מנת שאוכל לפעול בצורה יעילה למימוש הנכסים לטובת החזר החוב לנושים - עליי לפעול מחוץ לישראל. הואיל ואני גם אזרח סרביה, יצאתי למדינה זו. לא 'נעלמתי' או 'נמלטתי'".

בית המשפט יכריע: האם החוב למשקיעים יכלול את הריביות?

אחת הסוגיות העומדות להכרעת בית המשפט היא האם החוב למשקיעים עומד על כ-650 מיליון שקל - סכום החוב כולל התשואה שהובטחה. או שיש להתייחס רק לחוב הנומינלי, לקרן - כ-350 מיליון שקל. הפער בין שתי האפשרויות עצומה. בבקשה שהגיש הנאמן הוא מבקש לקבוע כי החוב יעמוד על הסכום הנמוך מטעמים של צדק חלוקתי, ובאופן המקובל במשפט האמריקאי. כך מי שבמהלך השנים קיבל באמצעות התשואות את השקעתו לא יהיה זכאי להחזר כספים נוספים. כך גם יוחזרו כספים למי שהיה בין האחרונים שנכנסו ולא זכה לקבל תשואה.

לאחר שבן ארי נמלט הוא שלח לגלובס מסמך בו ניתח איך מחלקים כספים בהונאת פונזי, באופן שיש בו משום הודיה במעשיו. במקביל טען כי הוא לא מודה בביצוע עבירות. במסמך החריג, הוא טען כי יש להתייחס לסכומים הנומינליים, והפנה לפסק דינו של ברנרד מיידוף, בו אישר בית המשפט האמריקאי את שיטת "ההשקעה נטו", בנימוק "ששיטה אחרת תגרום להתייחסות אבסורדית לרווחים פיקטיביים ‘על הנייר’ כאל רווחי אמת ותיתן תוקף משפטי לתחבולות של מיידוף".

המשקיעים שנדרשים להשיב כספים לקופת הנשייה

כחלק מאיסוף כספים שהוציא בן ארי, ועל-מנת לחלקם באופן שווה בין המשקיעים, הגיש הנאמן עשרות בקשות נגד משקיעים שמשכו את כספם בתוך ה-3 חודשים לפני שנפתח הליך הפירוק. תקופה זו נקבעה בחוק כתקופה הנחשבת כהעדפת נושים, גם אם הכספים נמשכו בתום לב. לצד אלו, היו משקיעים שקיבלו מבן ארי כספים אחרי שנמלט כשידעו בבירור שמדובר בהעדפת נושים.

מימין עו''ד ליאור דגן הנאמן , משמאל עו''ד עמית חרחס המייצג את גרושתו של בן ארי / צילום: ניצן שפיר
 מימין עו''ד ליאור דגן הנאמן , משמאל עו''ד עמית חרחס המייצג את גרושתו של בן ארי / צילום: ניצן שפיר

שני משקיעים שנפגשו עם בן ארי לאחר שנמלט מהארץ הצליחו לקבל ממנו חלק מהכספים שהשקיעו. שני המשקיעים נפגשו עם בן ארי, בנפרד, במקום מסתורו דאז במונטנגרו. הנאמן גילה זאת, פנה לבית המשפט שחייב אותם להעביר את הכספים לקופת הנשייה. אחד מהמשקיעים קיבל ביוני 2021 העברה בנקאית בסכום של 50 אלף דולר לחשבון בשווייץ מחשבון בנק הרשום על בן ארי בארה"ב. המשקיע ובן ארי ממקום מחבואו הודו בהעברת הכספים.

המשקיעה השנייה לעומת זאת הכחישה כי קיבלה חלק מהכספים, אך השופט קבע כי התנהגה באופן מניפולטיבי והסתירה מהנאמן את חילופי הדברים בינה לבין בן ארי. היא חויבה להשיב לקופת הנשייה כ-60 אלף שקל, ו-50 אלף דולר.

המאבק על הדופלקס בו מתגוררת גרושתו של בן ארי

ורד כלש בן ארי הייתה נשואה לבן ארי 7 שנים עד לשנת 2008 ולשניים בת משותפת בגירה. לפי בדיקת הנאמן, מאז שהתגרשו העביר לה בן ארי 14 מיליון שקל במזומן וברכוש מתוך כספי המשקיעים. בנוסף נטען כי בן ארי מימן לה חיים רהבתניים שכללו פריטי ריהוט יוקרתיים, מעילי פרווה, תיקי יוקרה. כלש בן ארי טוענת מצידה כי היא קורבן בפרשה והשקיעה כספים בעצמה. בן ארי כבר חויבו להשיב לקופת הנשיה 300 אלף שקל שקיבלה. המאבק של הנאמן נמשך והוא דורש את כי 5/6 מהדופלקס בסביוני רמת אביב ששוויו מוערך בכ-16 מיליון שקל יועבר לקופת הנושים. היא גם מחזיקה בדירה במרינה בהרצליה שקיבלה מבן ארי. בית המשפט יכריע בבקשת הנאמן.

האם ומתי יראו המשקיעים את כספם בחזרה?

מאז בריחתו של בן ארי נפגשו איתו הנאמן דגן ועו"ד איתן ארז מטעם המשקיעים. הם ניסו להגיע איתו להסדר בו יוחזרו כספים למשקיעים. "פגשתי את מייק בבלגראד בספטמבר 2021 בסיוע הנאמן בניסיון הגיע להסדר" סיפר עו"ד ארז. אך בן ארי שינה את עמדתו, ביטל ייפוי-כוח שנתן לנאמן וסיכל ניסיון לתפוס נכסים.

במאי 2022 נפגש דגן עם בן ארי בקפה מוסקבה בבלגרד. בפגישה נכחו גם עורכי דינו הסרבים של בן ארי. בפגישה זו חודשו המגעים להסדר כספי כולל. חודש לאחר מכן נעצר בן ארי במעבר הגבול בין סרביה לבוסניה.

מייק בן ארי והנאמן עו''ד ליאור דגן בפגישה בבלגרד במאי 2022 / צילום: תמונה פרטית
 מייק בן ארי והנאמן עו''ד ליאור דגן בפגישה בבלגרד במאי 2022 / צילום: תמונה פרטית

כרגע יש כעשרים מיליון שקל מזומן בקופה, לצד מזומנים שנתפסו בחשבונות בארה"ב, קרקעות והלוואות בגובה של כ-20 מיליון שקל והשקעות נוספות. במונטנגרו, הונגריה, סרביה, ברזיל, דרום אפריקה ורומניה יש כספים, הלוואות או השקעות של החברה. לנאמן עבודה רבה במימוש ההשקעות, הנכסים והזכויות שפיזר בן ארי בעולם.

לדברי עו"ד דגן הוא וצוותו, בסיוע נציגי הממונה על חדלות פרעון במשרד המשפטים עורכי הדין אילון בריל ושרון קשפיץ, ובפיקוחו של השופט חגי ברנר, עושים כל מאמץ שחלוקת דיבידנד משמעותי ראשון לנושים תיעשה במחצית השנייה של 2023. הוא הסביר כי כדי שהמשקיעים יראו חלק מהכסף בעוד שנה, יש צורך כי פרקליטות מיסוי וכלכלה תסיר צווי תפיסה.

דגן הוסיף כי "הוא וצוותו פועלים באופן אינטנסיבי ורחב היקף לתפיסה ומימוש של נכסים וזכויות בישראל וברחבי העולם לטובת ציבור הנושים. פעולות אלה כוללות הליכי ליטיגציה בישראל ובעולם, מימוש נכסים בישראל ובחו"ל, פעולות למיצוי זכויות במונטנגרו ובבלקן לשם הוברחו כספי משקיעים בהיקפים משמעותיים".

50 מיליון תפוסים בידי המדינה

רשות ניירות ערך תפסה 50 מיליון שקל במהלך החקירה. המשקיעים דורשים כי הכספים יועברו לקופת הנאמן על-מנת שיחולקו ביניהם. הפרקליטות לא הסכימה לשחרר את הכספים עד היום על רקע חוב שיש לבן ארי לאוצר המדינה. אך לאחרונה קיימת התקדמות במגעים בין הנאמן לפרקליטות בנוגע לשחרור הכספים.

רשות המסים הגישה תביעת חוב לפיה היא דורשת מבן ארי והחברה 100 מיליון שקל בגין רווחים. עו"ד ארז הביע ביקורת על הדרישה "אנו מקווים שמדינת ישראל תסייע לנושים במקום לבקש לקחת את כספי הקורבנות".

הגרסה של בן ארי: השקעתי את הכספים

עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין, המייצג את מייק בן ארי, מסר בתגובה: "מרשי עומד על כך שהכספים שהושקעו אצלו שימשו להשקעות בתחומים שונים, אשר צפויים היו להניב רווחים העולים על סכום ההשקעה לכלל לקוחותיו, כולל התשואות המובטחות, וכך היה קורה אלמלא הפעולות האגרסיביות שננקטו כלפיו על-ידי הרשויות אשר גרמו למיטוט ההשקעות. מרשי נאלץ לברוח מפני איומים שהופנו כלפיו בעקבות פרסום החקירה על-ידי חלק מהלקוחות, ואף כאשר שהה מחוץ לישראל שיתף פעולה עם הנאמן על-מנת להשיב את הסכום המרבי האפשרי לידי הלקוחות".

עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, המייצגים 740 נושים של בן ארי, מסרו: "אנו מברכים על ההסגרה, והגיעה העת שבן ארי ייתן את הדין על מעשיו. חבל שבגלל רשלנותה של רשות ניירות ערך מייק בן ארי הצליח להימלט למשך שנה וחצי במהלכה 'שרף' 8 מיליון דולר מכספי המשקיעים. אנו תקווה שמדינת ישראל תשחרר מייד לנאמן לנכסי בן ארי 50 מיליון שקל שתפסה בחילוט כדי שיתאפשר להקטין מעט את הנזק שנגרם למשקיעים".

*** חזקת חפות: בן ארי לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.