בעקבות הרפורמה: רשות ניירות ערך העניקה שורת רישיונות למתן מידע פיננסי

יו"ר הרשות, ענת גואטה: "השאיפה שלנו שהשוק יכיל כמה שיותר שחקנים שיתנו שירותים לצרכנים. אנחנו בעיצומה של רפורמה שהיא אתגר, אבל היא כבר משנה את השוק"

ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: כדיה לוי
ענת גואטה, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: כדיה לוי

רשות ניירות ערך העניקה הבוקר (ד') רישיונות למתן מידע פיננסי לשחקנים הפיננסיים פיננדה, רייזאפ, מורנינג חשבונית ירוקה ופמילי ביז. הרישיונות יאפשרו לגופים לקבל עבור הלקוחות מידע אישי מהבנקים על-מנת להציע להם מידע ואפשרויות פיננסיות לניהול כספי יעיל. 

ארבע הרגולטוריות הכי משפיעות בכלכלה הישראלית בראיון מיוחד 

"השאיפה שלנו שהשוק יכיל כמה שיותר שחקנים שיתנו שירותים לצרכנים. אנחנו בעיצומה של רפורמה שהיא אתגר, אבל היא כבר משנה את השוק", ציינה ראש רשות ניירות ערך ענת גואטה עם מתן הרישיונות הראשונים בדרך ליישום רפורמת הבנקאות הפתוחה.

גואטה הוסיפה כי כניסה של הגופים לפיקוח היא עסקת חבילה: "אתם מבחינתנו גם הלקוחות שלנו, אנחנו נותנים לכם שירותי רגולציה, ואתם מקבלים לגיטימציה לעשות עסקים. אבל מצד שני אנחנו נפקח עליכם, שאתם עובדים בהגינות וביושרה עבור האזרחים. זה מבחינתנו חלק מהדרך להצלחה".

יוגב גרדוס, הממונה על תקציבים באוצר, ציין כי קידום התחרות נעשה על-ידי גיוון השחקנים בשוק, יכולת מעבר של הצרכנים והשקיפות והיכולת של הצרכן להיות הבעלים של המידע שלו.

ועדת הכספים אישרה בתחילת החודש תקנות למתן פטור מחובת רישוי לשורה של גופים המעניקים אשראי לא צרכני או שירותים פיננסיים. הפטור מחובת רישוי מוענק לחברות בעלות רישיון מהרגולטור בארצות-הברית, באיחוד האירופי או בבריטניה, המפקח עליהן גם בהיבטי הלבנת הון ואיסור מימון טרור. הוא ניתן גם לחברות שעוסקות בשירותי תשלום ונותנות אשראי שנלווה לפעילות זו. בנוסף לשירותי התשלום, החברות יוכלו להציע שירותים כמו הקדמת תשלומים לעסק או פריסה לתשלומים ללקוחות.

עד היום, חברות הפינטק היו צריכות לקבל רישיון מהמפקח על שוק ההון. הפיקוח על נותני שירותי תשלום אמור היה לעבור לידי רשות ניירות ערך, אך החקיקה מתעכבת בעקבות פיזור הכנסת. בינתיים, עד שהחקיקה תושלם, הפטור ניתן עד ינואר 2024.