האם עסקת תיווך היא "עסקת רוכלות" שניתן לבטלה תוך 14 ימים?

מתווכת שהחתימה לקוחות מבוגרים על הסכם הזמנת שירותי תיווך בעברית, אף שהם אינם דוברים את השפה, תבעה אותם לאחר שסירבו לשלם לה • אלא שבית המשפט קבע כי אם המתווך מגיע ללא הזמנה ניתן לבטל את העסקה לפי חוק הגנת הצרכן

עסקת תיווך / איור: Shutterstock
עסקת תיווך / איור: Shutterstock

הכותב מתמחה במקרקעין ובדיני תיווך מקרקעין

אולי זה יישמע מוזר, אולם מתברר שמתווך עלול במקרים מסוימים להיקלע ל"עסקת רוכלות" כהגדרתה בחוק הגנת הצרכן. במקרים אלה חלים כללים המאפשרים ללקוח לבטל את העסקה עם המתווך.

במקרה שנדון לאחרונה בבית משפט השלום בחדרה, המתווכת הגיעה מיוזמתה ללקוחותיה המבוגרים (הנתבעים) והחתימה אותם על הסכם הזמנת שירותי תיווך בעברית בעוד שהלקוחות אינם דוברים וקוראים בשפה זו. הנתבעים טענו כי כלל לא הבינו שהם נותנים למתווכת זכות לבלעדיות וסירבו לשלם. התובעת טענה כי הנתבעים עקפו אותה ולא שלמו דמי תיווך כמוסכם.

ההחלטה: בית המשפט מפי השופט יעקב גולדברג קבע כי בתנאים מסוימים חלים על עסקת תיווך הוראות סעיף 8 לחוק הגנת הצרכן, העוסק בין השאר ב"עסקת רוכלות". למה הכוונה? אם מוכר מוצר או נותן שירות (במקרה שלנו המתווכת) מגיע מיוזמתו מבלי שהוזמן למקום מגוריו, למקום שירותו הצבאי, לעבודתו או למקום לימודיו של הלקוח, או לכל מקום שאינו בית העסק של המתווך או פונה באופן יזום ללקוח ובעקבות הפנייה הגיע הוא או מי מטעמו למקום שבו נמצא הלקוח כדי לקשור עסקה להספקת נכס או שירות, העסקה "שנולדה" מוגדרת בחוק "כעסקת רוכלות". בסעיף 14 א (2) לחוק הגנת הצרכן נקבע כי "בעסקת רוכלות" שבה ניתן לצרכן שירות רשאי הצרכן לבטלה תוך 14 ימים מיום עשיית ההסכם או מיום קבלת הפרטים (לפי התקנות) המאוחר מבניהם. אין מחלוקת שהמתווכת הגיעה מיוזמתה לביתם של הנתבעים.

על פי התקנות, על העוסק ברוכלות לספק לצרכן במועד עשית העסקה בין השאר חוזה בכתב בשפה שבה נעשתה העסקה. כיוון שבמקרה שבנדון לא נמסרו הפרטים על פי התקנות בשפה שבה נעשתה העסקה, היו הנתבעים רשאים לבטל את העסקה תוך 14 ימים מיום עשייתה או ממועד קבלת החוזה ובו המידע הנדרש.

בהתאם לסעיף 154 ג1(ב) לחוק הגנת הצרכן ניתנת ארכה לצרכן לביטול ההתקשרות בעסקת רוכלות עד ארבעה חודשים כאשר הצרכן הוא אדם עם מגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש. אומנם לא הוכח במקרה שלפנינו שהלקוחות עונים על קריטריונים אלה אולם הכוונה, כך הבהיר בית המשפט, מניעת ניצול לרעה של חולשת הצרכנים במקרים שצוינו בחוק. התביעה נדחתה ובית המשפט הביע את מורת רוחו מהתנהגות התובעות.

ניתוח: חשוב לזכור כי על פי המועצה הישראלית לצרכנות אם המתווך החל לספק את השירות, אין עוד אפשרות לבטל את העסקה גם "בעסקת רוכלות".

לדעתנו, "עסקה ברוכלות" אינה "הלבוש" המתאים להתקשרות בין לקוח למתווך. הרעיון המרכזי "בעסקת רוכלות" שהצרכן יתקשר עם נותן השירות בעסקה בהעדר גמירות דעת מלאה. כשהלקוח חותם על הזמנת שירותי תיווך בשפתו, כשהוא מבין את תוכנו ומודע להתחייבויות שבהסכם לא כל שכן שזהו שירות חד פעמי שמתחיל בדרך כלל כבר עם חתימת הזמנת שירותי התיווך.

חשוב לשים לב כי כאשר לא ברור לחלוטין שהלקוח הבין את מהות העסקה עם המתווך או עסקה הנערכת עם צרכן בעל מגבלות, צרכן מאוד מבוגר או עולה חדש, מן הראוי לוודא כי אכן הלקוח מבין היטב את תנאי הזמנת שירותי התיווך ו/או תנאי הזמנת השירותים בבלעדיות. אם קיים קושי בהבנת השפה יש להקפיד כי ההסכם יתורגם לשפה המובנת ללקוח ורצוי שהמתרגם יציין זאת על גבי ההזמנה. 

תא"מ (חד') 23490-09-20