רובוטים שמכינים רובוטים שמכינים תרופות: אקווהשילד מוכרת נתח מהחברה ב-300 מיליון דולר

המכירה לקרן נורדיק הפינית מתבצעת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר • היזם אריק שם טוב ממשיך להחזיק חלק משמעותי בחברה וייהנה מחלק משמעותי מהאקזיט

תרופות / אילוסטרציה: Shutterstock, Pavel Kubarkov
תרופות / אילוסטרציה: Shutterstock, Pavel Kubarkov

חברת אקווהשילד מדיקל (Equashield Medical), אשר פיתחה, מייצרת ומשווקת מכשירים לרקיחה בטוחה של תרופות בבתי חולים, ביצעה היום (ה') אקזיט חלקי לקרן נורדיק הפינית, שרוכשת 25% מהחברה תמורת 300 מיליון דולר, בעסקה המקנה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר.

אקווהשילד הוקמה על-ידי אריק שם טוב, אשר השקיע בה מספר מיליוני דולרים בעת הקמתה. החברה הפכה רווחית במהירות, ולכן לא נדרשו השקעות רבות נוספות בהמשך. הושקעו עשרות מיליוני דולרים במחקר ופיתוח לחברה ובבניית מפעל הייצור שלה, אך אלה הושקעו מתוך רווחיה. מבחינת השקעות חיצוניות, עד היום הושקעו בה רק כמה עשרות מיליוני דולרים.

שם טוב ממשיך להחזיק חלק משמעותי בחברה וייהנה מחלק משמעותי מהאקזיט. זאת, בנוסף לדיבידנדים שנתנה החברה לאורך השנים, ככל הנראה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מרוויחים נוספים הם אלטשולר שחם, המחזיקה כ-10% בחברה. בעלי מניות נוספים ם היו"ר מירון מן, שהצטרף לחברה שנתיים אחרי שהוקמה; מרינו קריחלי, אחד המייסדים; יוסי סגול, בנו של יצחק סגול, מבעלי כתר פלסטיק; ועובדי החברה שקיבלו אופציות לאורך השנים.

מפעל חלומותיו

שם טוב סיים תואר ראשון בהנדסה בטכניון בהצטיינות והצטרף ואחר-כך הפך לבעלים של חברת ביופארמקס, שעסקה בתכנון ובהקמה של מפעלי ביוטכנולוגיה. ביופארמקס הייתה החברה שהקימה את רוב המפעלים של טבע בישראל, לצד מפעלים רבים נוספים בישראל וגם מחוץ לה.

ב-2008 החליט שם טוב להקים חברה משלו ולבנות לה את מפעל חלומותיו. אקווהשילד פיתחה מכשיר המאפשר רקיחה של תרופות כימותרפיות וביולוגיות בבתי חולים, מבלי לסכן את הצוות שמכין את התרופה לשימוש. כאשר רוקחים את התרופות ידנית, יש סיכון לא קטן לפגיעה באנשי הצוות שמכינים את התרופה. זהו שוק נישה, עם מתחרה גדול אחד, חברת התרופות והמכשור הרפואי בקטון דיקנסון.

הרווחיות הגבוהה של אקווהשילד נבעה מכך ששם טוב בנה את המפעל שלה בתפן עם כל הידע שצבר משנים של תכנון וניהול בנייה של מפעלי תרופות ומכשור רפואי. המפעל הוא כמעט לגמרי אוטומטי, מיישם בינה מלאכותית בתהליכי הייצור ומעסיק כ-482 עובדים, לעומת אלפי עובדים במפעלים מקבילים המייצרים מוצרים דומים.

בימים אלה מפתחת החברה גם מוצר קצה רובוטי, אשר לא רק יגן על העובדים בתהליך הכנת התרופות, אלא גם יאיץ את התהליך וימנע טעויות. היום החברה רושמת הכנסות של מאות מיליוני דולרים, והתקווה של הקרן המשקיעה היא כנראה שהמוצר הרובוטי יקפיץ את ההכנסות. בימים אלה החברה יוצאת לגייס מהנדסים נוספים ומקימה מתקן ייצור נוסף.