מחשב נייד | בדיקת גלובס

מה צריך לעשות לפני שמעבירים הלאה מחשב משומש?

בין אם אתם מעבירים את המחשב הישן לבן משפחה או מפרסמים אותו בקבוצות יד שניה, יש כמה צעדים שכדאי לעשות • איך מגבים, ומאפסים ומנקים את המחשב? • גלובס עושה סדר

מה לעשות לפני שמעבירים הלאה את המחשב הנייד / צילום: Shutterstock
מה לעשות לפני שמעבירים הלאה את המחשב הנייד / צילום: Shutterstock

תהליך ההתחדשות במכשיר אלקטרוני חדש הוא אירוע מרגש עבור צרכנים רבים, אבל כזה שמותיר אחריו לא מעט מכשירים נטושים. אנשים רבים לאו דווקא מתחדשים במחשב הנייד חדש כשהקודם שובק חיים, אלא כשהם רוצים ליהנות מהשדרוגים שמציע דגם שרק הושק. אך המחשב שנשאר מאחור עדיין שמיש, וחבל שישאר על המדף ללא שימוש.

בין אתם מעוניינים למכור את המחשב הישן ובין אם אתם מעדיפים לתת במתנה לחבר או בן משפחה, עליכם לוודא שאתם מנקים את הקבצים הישנים מהמחשב ומעבירים אותו בקלות וללא מידע רגיש ליעד הבא.

מה צריך לעשות לפני שמעבירים מחשב ליעד הבא שלו? גלובס עושה סדר.

השלב הראשון: לגבות את הנתונים שלכם

כחלק מהעברת המחשב הלאה, אתם תאלצו לנקות את כל הקבצים שיש על המחשב שלכם - ואתם לא רוצים חס וחלילה לאבד שום קובץ. לכן, השלב הראשון בתהליך יהיה לגבות ולשמור את כל הנתונים הרלוונטיים.

במקרה של ווינדוס, אתם יכולים לגבות או בענן או בכונן חיצוני. כדי לגבות דרך הענן, נכנסים להגדרות הענן, ואפשר לגבות את הקבצים החשובים, ובמקרה של כונן חיצוני - אתם יכולים להיכנס ל-Settings -> Update & Security -> Backup -> Add a drive and select the external drive. שם אם תלחצו על גיבוי עכשיו, הקבצים שעל המחשב יגובו.

במקרה של מק, אפל הופכת את התהליך לפשוט גם כן. אתם יכולים להיכנס ל-Time Machine ולהגדיר כי המחשב יגובה מעת לעת. למעשה, כשאתם מחברים כונן קשיח למחשב שלכם, סביר שתעלה הודעה אם אתם רוצים להשתמש בכונן הזה עבור Time Machine. אחרי שתגדירו את השירות, התוכנה תגבה פעם אחת בכל שעה ב-24 שעות האחרונות, גיבויים יומיים בחודש האחרון וגיבוי שבועי עבור כל החודשים הקודמים - עד שייגמר לו המקום. אם הכונן ייגמר, הוא יפנה מקום על ידי מחיקת גיבויים ישנים יותר.

כדי לעשות את זה, מחפשים בספוטלייט Time Machine ואפשר להתחיל את התהליך בפשטות. אם הכונן עדיין לא הפך לכונן גיבוי, התוכנה תשאל אם ברצונכם לפרמט את הכונן - המשמעות שכל הנתונים שיש על גבי הכונן יימחקו. בנוסף, ניתן ליצור גיבויים מוצפנים שיהיו מוגנים בעזרת סיסמה.

בנוסף, אפל מאפשרת לגבות דרך iCloud בדומה למתחרות שלה שנעזרות בענן - אבל כאן תוכלו לגבות קבצים נבחרים ולא גיבוי כללי. כמובן שכל גיבוי ייקח מקום מכלל חשבון ה-iCloud, משמע גם מאפשרויות הגיבוי של מכשיר האייפון לדוגמה.

השלב השני: להתנתק מכל החשבונות

לפני שאתם מחליפים מחשב, כדאי לבדוק לאילו שירותים אתם משלמים כסף כדי לוודא שמנתקים את החיבור למחשב הזה. במקרה של מק, אתם תצטרכו להתנתק מכל החשבונות שלכם לפני מחיקת הכונן. בין השירותים שכדאי להתנתק מהם: iCloud, Find My Mac, ו-iMessage. אתם יכולים גם לוודא ולהתנתק גם מדפדפנים שונים שאתם עובדים עליהם, כמו כרום. בנוסף, מומלץ גם לבטל מוצרים שמחוברים בעזרת ה-Bluetooth.

השלב השלישי: לאפס להגדרות יצרן

אחרי שהנתונים גובו כנדרש והחשבונות נותקו, אתם יכולים להחזיר את המחשב שלכם להגדרות היצרן - משמע להגדרות שהייתם מקבלים אחרי שפתחתם את הקופסה לראשונה.

במקרה של ווינדוס - כדי לאפס את המחשב להגדרות היצרן, עליכם להיכנס להגדרות, Update & Security ושם ללחוץ על שחזור. בחלק העליון במסך, תוכלו לראות Reset this PC. התחילו את התהליך ולחצו על הסר הכל. תוכלו להגדיר אם להתקין מחדש את הווינדוס מהכונן המקומי או להוריד מהענן. בתום התהליך, ווינדוס ינקה את כל ההגדרות, הנתונים והאפליקציות. מאותה נקודה, המשתמש הבא יוכל להגדיר בפשטות את מה שצריך.

בנוסף, שלב חשוב במיוחד - אם אתם משתמשים בחשבון Microsoft במחשב הנייד המוחלף, עליכם להסיר את המחשב הישן מהחשבון הזה. אפשר להיכנס לחשבון Microsoft ממחשב אחר וללחוץ על לשונית Devices. בראש העמוד מצאו את המחשב הנייד שאתם מחליפים, והסירו אותו.

במקרה של מק, צריך לחלק בין מכשירים עם מעבד של אינטל, למכשירים עם מעבדים עצמאיים של אפל: במקרה של אינטל, צריך להפעיל מחדש את המחשב ולהחזיק Command+R, כדי להיכנס למצב שחזור. במצב הנ"ל, יהיה חלון של MacOS utilities - וצריך להשתמש ב-Disk Utility, כדי למחוק את הכונן. כשהתהליך ייגמר, יהיה אפשר להתקין מחדש את מערכת ההפעלה.

כדי להגיע למצב שחזור במחשבים עם מעבד של אפל, עליכם לכבות לגמרי את המחשב שלכם. לאחר מכן, לחצו על לחצן ההפעלה של המחשב והחזיקו אותו. כשהלוגו של אפל יופיע, תוכלו לראות טקסט מתחתיו שאומר להמשיך ללחוץ כדי להגיע לאזור השחזור. לחצו על הכפתור עד שהטקסט יתחלף ל-"Loading startup options", אז לחצו על אפשרויות ומיד לאחר מכן המשך. בחרו משתמש עם הרשאות מנהל והכניסו את סיסמת החשבון.

שם יהיו לכם כמה אפשרויות, שחזור מ-Time Machine, הרי שם יש גיבוים קודמים ואפשר לחזור אליהם אם צריך. אפשרות שנייה - Reinstall MacOS Monterey, פעולה זו תתקין מחדש את הגרסה העדכנית של מערכת ההפעלה בלי לפגוע באף אחד מהקבצים, Safari - להשתמש בדפדפן של אפל כדי לראות מה הבעיות במחשב, Disk Utility - הכלי שדרכו אפשר למחוק את הכונן הקשיח ועוד בתפריט.

שם למעשה, צריך לבחור Disk Utility ולבחור את הדיסק הפנימי שקוראים לו Macintosh HD. אם יש אפשרות שהכותרת שלה זה Erase Volume Group, בחרו בה. אם לא, פעלו לפי ההנחיות. בתוך התהליך הכונן הקשיח יימחק לחלוטין - וימחק את כל הקבצים והחשבונות. לאחר זאת, התקינו מחדש את ה-MacOS.

השלב הרביעי: לנקות את המחשב

אחרי שהנתונים שלכם גובו החוצה, ואיפסתם את המחשב להגדרות יצרן - נותר רק להעביר ניקוי חיצוני כדי שמי שיקבל את המחשב לא יקבל מוצר מלא אבק ולכלוכים. מיד בתום השלב הזה, תוכלו להעניק בשמחה את המחשב ליעדו החדש ולניצול מחודש שיכול להגיע לכמה שנים טובות.