חממות נסגרו, חנויות הוחשכו, מפעלים הושבתו: באירופה מתכוננים לשנת חורף בגלל מחירי האנרגיה

רוב החברות הפועלות בענפים הדורשים תשומות אנרגיה רבה, או שימוש בגז טבעי לצורך ייצור, עומדות כעת בפני פשיטות רגל אפשריות • ההשלכות המיידיות של צעדים אלה ואחרים בתעשייה הכבדה ובעסקים הקטנים, הן ההאטה הכלכלית הנרשמת כעת באירופה

חנות מאפים בלונדון חוסכת בחשמל ותאורה בשעות היום, החודש / צילום: Associated Press, David Cliff
חנות מאפים בלונדון חוסכת בחשמל ותאורה בשעות היום, החודש / צילום: Associated Press, David Cliff

בעוד כמה שבועות ייסגרו האורות במאות קילומטרים רבועים של חממות בדרום הולנד, ושלל הירקות, הפירות והפרחים הגדלים בהם בסיוע חימום ותאורה מלאכותית ייאלצו לשרוד את החורף בתנאי גידול מינימליים. "במחירי החשמל והגז הקיימים אין לנו ברירה אחרת", אמר לעיתון כלכלי הולנדי לאו ואן־דר־לנס, העומד בראש אחת מהחברות הגדולות בתחום גידול העגבניות ההולנדיות ("לנס"), שמיוצאות לכל אירופה ונחשבות לענף מרכזי בחקלאות עתירת־הידע של המדינה. "מחירי הגז זינקו מ־15 סנט ל־1.5 אירו לקוט"ש. אלה מחירים גבוהים מדי לגידול עגבניות".

"בתקופת החורף הקרובה, פחות פרחים, צמחים, ירקות ופירות יגיעו לאירופה מאדמה הולנדית", העריכה המועצה ההולנדית האחראית לענף היצוא המרכזי, המכניס למדינה כ־24 מיליארד אירו בשנה. "לנס", למשל, החליטה להפסיק את התאורה המלאכותית ב־80% מהחממות שלה החורף, בגלל המחירים. ללא תאורה זו, עגבניית חורף הולנדית תידרש לארבעה חודשי גידול, במקום פחות מחודשיים. כמעט אחת מכל עשר חברות חקלאות הולנדית העריכה בסקר אחרון כי תיאלץ להגיש בקשה להגנה מפני פשיטת רגל בשנה הקרובה.

ענף החקלאות ההולנדי, שהסתמך במשך קרוב לעשור על גז רוסי זול (ולפני כן על גז הולנדי זול ממאגרים שנסגרו על ידי הממשלה בגלל סיכונים סביבתיים), אינו היחיד שכבר מרגיש את השפעות משבר האנרגיה האירופי. לפי סקירה של "ראבו־בנק", רוב החברות הפועלות בענפים הדורשים תשומות אנרגיה רבה, או שימוש בגז טבעי לצורך ייצור, עומדות כעת בפני פשיטות רגל אפשריות, ורבות מהן נאלצות להקפיא את הייצור או להפחית אותו דרסטית. זאת, בזמן שממשלות אירופיות מנסות לגבש תכניות חילוץ וסבסוד אנרגיה למשקים פרטיים ולתעשייה - שעדיין לא ברורות לחלוטין.

הפקת הדשנים ירדה ב־­70%

במוקד הסכנה נמצאות חברות בתחום תעשיות המתכות והייצור הכימי, ייצור זכוכית, קרמיקה, חומרי בנייה ונייר וגם ייצור פלסטיק. בשבועות האחרונים כבר הודיעו חברות רבות, בעיקר מהמגזר התעשייתי הגרמני, על הקפאת פעילות דומה לאלו של בעלי החממות ההולנדים. יצרניות הדשנים בגרמניה ובהולנד הודיעו על הפסקת ייצור עוד בקיץ, על רקע מחירי הגז הגבוהים. בסך הכול ירדה תפוקת ייצור הדשנים בגרמניה ב־70% עד כה, מה שמשפיע על מחירם וגם על מחירי המזון העתידיים.

חברת Trinseo הגרמנית המייצרת חומרי פלסטיק שונים הודיעה החודש כי החלה במשא ומתן עם ועד העובדים על סגירה כוללת של מפעל בעיר בוהלן, לאחר שצבר הפסדים של כ־30 מיליון דולר בשל מחירי האנרגיה הגבוהים. חברת Olin מהתעשייה הכימית הגרמנית הודיעה כי תסגור מפעל המייצר חומרי יסוד לתעשייה הכימית בשנה הבאה.

חברת Yara International המייצרת דשנים בהולנד ובנורבגיה, וכן חברת CF Industries המייצרת דשנים בבריטניה, הודיעו על סגירת מפעלים במהלך החורף הקרוב. אחת מכל שלוש חברות במגזר התעשייתי־כימי במדינת נורדריין־וסטפליה, לפי סקר אחרון, הודיעה כי היא מפחיתה ייצור בגלל מחירי האנרגיה. רבות מהחברות המתיכות מחדש אלומיניום לתעשייה, כמו חברת Adil ההולנדית, הודיעו גם הן על הפסקת פעילות. מחצית מפעילות התכת האלומיניום באירופה כבר הופסקה.

ההשלכות של הצעדים הללו הם ההאטה הכלכלית הנרשמת כעת באירופה, והערכות רוב בנקי ההשקעות כי האיחוד האירופי כבר נמצא למעשה במיתון. בהולנד הזהירו החקלאים כי רבים עוזבים את התחום "ולא צפויים לשוב אליו", וכי קריסת הייצור החקלאי במהלך החורף תיצור גלי הדף בתחום האבטלה בהולנד ובמדינות שכנות.

זינוק במספר פשיטות הרגל

החשש המרכזי הוא מתהליך של "דה־אינדוסטריאליזציה", עזיבה מסיבית של תחום הייצור הכבד את אירופה, בגלל מחירי האנרגיה. נשיא איגוד החברות עתירות־האנרגיה בצרפת (UNIDEN) אמר בשבוע שעבר כי במצב העניינים הנוכחי, החברות באיגוד "אינן מסוגלות לייצר מוצרים במחירים תחרותיים".

בגרמניה דיווחו כלי התקשורת הכלכליים על תוכניות קונקרטיות של תעשיית הרכב והתרופות הגרמנית להשקיע יותר במפעלים ובייצור בארה"ב. הייצור התעשייתי האירופי צלל ביולי ב־2.3% בגוש האירו, בהשוואה לשנה הקודמת. בגרמניה פחת הייצור ב־0.8% באוגוסט לעומת החודש שלפניו. לפי הערכות המכון הכלכלי IWH, מספר פשיטות הרגל בספטמבר האחרון זינק ב־34% לעומת המצב לפני שנה, עם כ־762 הליכים משפטיים.

התקווה לשינוי מגיעה מהתוכניות הממשלתיות האירופיות השונות לתמוך ישירות בתעשייה, על ידי מימון מחירי האנרגיה הדרושים לה. תוכניות שונות מגובשות בימים אלה בגרמניה, בהולנד, באיטליה ובבריטניה, למשל. עם זאת, למרות מאות המיליארדים שעתידים להיות מוקצים לנושא, מחירי האנרגיה לפי התחזית לא יחזרו לרמה המינימלית שבה היו עד כה, של 4־7 אירו־סנט לקוט"ש.

"12 סנט עשוי להיות הנורמלי החדש", פסקה ועדת מומחים שמונתה בגרמניה כדי להציע תוכנית של כ־100 מיליארד אירו לסבסוד התעשייה. כעת עומד המחיר בשוק על כ־24 סנט - והוא הנמוך ביותר מזה שלושה חודשים. באוגוסט האחרון טיפס המחיר ל־40 סנט. זאת, לעומת מחיר של 4 סנט במהלך החורף הקודם.

הבהירות במסכי הטלוויזיה תופחת

אפילו בבריטניה, שבה הודיעה הממשלה כבר לפני קרוב לחודש על תוכנית למימון אנרגיה לעסקים, רבים אינם בטוחים שהיא תספיק כדי לשמור על עסקים חיים ורווחיים לאורך זמן. ההבטחות היו לסבסוד של מחצית מחשבונות האנרגיה (על סמך צריכה של שנים קודמות, תנאי שגם הוא מגביל את הצמיחה), אך כעת מדווחים עסקים קטנים כי למעשה מדובר בשליש בלבד. המקור למימון המהלך ומשכו עדיין לא ברורים.

הניסיון לחסוך בחשבונות האנרגיה אינו מוגבל לתעשייה הכבדה בלבד, גם לעסקים קטנים מדובר באיום קיומי, והרשויות השונות באירופה מנסות לחסוך גם הן בהוצאות החשמל. רשת בריטית למכירת מוצרי חשמל הודיעה כי תפחית את הבהירות של מסכי הטלוויזיה בחנויות שלה, עיריית לונדון הודיעה כי תחליף את כל תאורת חג המולד לנורות LED, ומשרדים רבים בגרמניה ובבריטניה, למשל, הודיעו על הפחתת החימום בחורף הקרוב במעלה או ביותר. בפריז יוחשכו חלונות הראווה אחרי חצות, והעירייה הודיעה על החשכת התאורה במגדל אייפל שעה מוקדם מהרגיל.