בכמעט שליש מתחנות הדלק בצרפת חסר לפחות סוג אחד של דלק

בכ-28.5% מתחנות הדלק בצרפת אזל המלאי של לפחות סוג אחד של דלק, כך לפי שרת האנרגיה אגנס פאנייה-רנשר • בלב המחסור עומדת שביתה של עובדי בתי הזיקוק, ובממשלה טוענים: האזרחים מגיעים לתדלק בגלל "פאניקה" • במקביל, באירופה מתכוננים לחורף בצלו של משבר אנרגטי

נהגים ממתינים לתדלק בתחנת הדלק בעיירה ביאריץ, דרום-מערב צרפת, אתמול / צילום: Associated Press, Bob Edme
נהגים ממתינים לתדלק בתחנת הדלק בעיירה ביאריץ, דרום-מערב צרפת, אתמול / צילום: Associated Press, Bob Edme

שרת האנרגיה של צרפת, אגנס פאנייה-רנשר אמרה אתמול (ו') לעיתונאים כי בכ-28.5% מתחנות הדלק במדינה אזל המלאי של לפחות סוג אחד של דלק.

משחקי הגז: החורף כבר פה וממשלות אירופה מנסות לסבסד את האנרגיה במאות מיליארדים 
חממות נסגרו, חנויות הוחשכו, מפעלים הושבתו: באירופה מתכוננים לשנת חורף בגלל מחירי האנרגיה 

לדבריה, בחבל איל-דה-פרנס, בו ממוקמת פריז והמחוזות הסובבים אותה, ב-25.5% מהתחנות ישנו מחסור לפחות בסוג אחד של דלק - מדובר בשיפור ביחס ליום חמישי, אז היה מדובר ב-31.7% מהתחנות. לפי סוכנות הידיעות AP, המחסור מורגש בעיקר באזור פריז וצפון צרפת.

ב-CNN מדווחים כי מקור מלשכת ראשת ממשלת צרפת מייחס את המחסור בדלק והתורים הארוכים בתחנות הדלק לגל של "קניות פאניקה", ולא רק לבעיות אספקה. לדברי אותו גורם, חברות הדלק סיפקו במהלך השבוע החולף כ-30% עד 50% יותר דלק למשאבות ביחס לשבוע רגיל.

בבסיס המחסור עומדת שביתה של מספר שבועות בבתי הזיקוק של ענקיות הנפט אקסון מוביל וטוטאלאנרז'י. במהלך השביתה נסגרו שישה מתוך שבעת בתי הזיקוק של צרפת. 

גורמים במשרד ראשת הממשלה ומשרד האנרגיה של צרפת אמרו ל-CNN כי הביקוש לתידלוק השבוע היה גבוה לפחות ב-20% מהרגיל. לדבריהם, גם לאחר השביתה בבתי הזיקוק, ייקח שבוע או שבועיים עד שתפוקתם תשוב לקדמותה.

העובדים דורשים "חלוקת עושר"

באיגוד העובדים השני בגודלו בצרפת, CGT, דורשים העלאה של 10% בשכר העובדים - 7% בגלל האינפלציה ו-3% עבור מה שמכנים בארגון "חלוקת עושר". מוקדם יותר השבוע איגודי עובדים מתונים יותר חתמו על הסכם שכר באקסון מוביל, מה שהוביל להפסקת השביתה בבתי הזיקוק שלה. עם זאת, למרות שהטעינה והשאיבה החלה שוב בבתי הזיקוק של החברה, הפעלתם מחדש תיקח זמן מה. מוקדם יותר השבוע, ממשלת צרפת הורתה לצוות בבית הזיקוק של אקסון מוביל בנורמנדי לשוב לעבודה - צעד חריג ביותר.

אתמול הוחלט ב-CGT לטרוק את הדלת להמשך המגעים עם טוטאלאנרז'י, למרות שאיגודים קטנים יותר -CFDT ו-CFE-CGC - הגיעו להסכם עם ההנהלה, לפיו שכר העובדים יעלה ב-7% והם יקבלו בונוס של כ-3,000 עד 6,000 אירו. למרות שההסכם מחייב מבחינה משפטית לפי החוק הצרפתי, השביתה נמשכת בארבעה בתי זיקוק של החברה, בחסות CGT.

ברויטרס מדווחים כי שר התחבורה הצרפתי קלמנט בואון הודיע כי יחלפו עוד מספר ימים עד שהמצב ישוב לקדמותו: "הנשיא קבע יעד לאמצע השבוע הבא, אנחנו עובדים על זה". שרת האנרגיה פאנייה-רנשר קראה לטוטאלאנרז'י להעלות את המשכורות ולחדש את השיח עם אנשי CGT.

ביום שלישי הקרוב תתקיים שביתה נרחבת יותר, בה ישתתפו גם עובדי הרכבות ותעשיית הרכב בצרפת.

צרפת לא לבד

המחסור בדלק הוא לא בעיה בלעדית לצרפת: רגע לפני שהחורף משתלט על היבשת, באירופה מתמודדים עם משבר אנרגטי. בזו אחר זו מכריזות ממשלות באיחוד האירופי על תוכניות לאומיות, בסכום שכבר מתקרב ל־700 מיליארד אירו, לפי חישובי מכון "ברויגל" האירופי, לסבסוד מחירי האנרגיה באמצעות מנגנונים שונים.

הפעולות של הנציבות האירופית המובילה את האיחוד בשלב זה מתרכזות בניסיון למציאת מקורות מימוניים להוצאות האדירות של הממשלות, שכבר מגיעות לאחר הוצאות של מאות מיליארדים בשנתיים האחרונות על ההתמודדות עם מגפת הקורונה והשלכותיה.

בהתאם לכך, הנציבות מקדמת מיסוי רטרוקאטיבי של חברות אנרגיה מתחדשת ש"נהנות" מהזינוק במחירים. הנציבות מנסה לתקן את המצב שהיא עצמה יצרה, כאשר שוק האנרגיה האירופי הופרט לחלוטין ובניסיון לעודד את "המהפכה הירוקה" נקבע כי מחיר החשמל ייקבע לפי עלויות ייצורו מגז. לכן, חברות המייצרות אנרגיה מאטום, ביומאסה, משמש ומרוח נהנות כעת מזינוק ברווחים, שאותם מתכוונת הנציבות למסות רטרואקטיבית.