ניסוי הקריפטו של האוצר: הנפקת אג"ח בטכנולוגיית בלוקצ'יין

החשב הכללי בוחן דרכים להנפקת אג"ח מדינה כקריפטו, לאחר שבנק ישראל ביצע מספר ניסויים בטכנולוגיה זו • "ההתפתחויות ישנו מהותית את השווקים"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

 אגף החשב הכללי במשרד האוצר והבורסה לניירות ערך בתל אביב הודיעו כי הם בוחנים הנפקת אג"ח דיגיטלית על גבי תשתית מבוססת טכנולוגיית בלוקצ'יין - התשתית הטכנולוגית שמאחורי מטבעות קריפטו.

לטכנלוגיית הבלוקצ'יין, שמאפשרת יישומים נוספים על קריפטו, יש מספר יתרונות בהיבט הנפקת האג"ח: בצד הטכנולוגי מדובר בתשתית שקופה שלא ניתנת לזיוף ושיוצרת בהירות וסופיות לגבי טרנזקציות שהועברו על גביה. בנוסף, הנפקה על בסיס טכנולוגיית בלוקצ'יין מאפשרת כתיבת חוזים חכמים שקובעים בעת ההנפקה את תנאי האיגרת, ומתממשים באופן אוטומטי כאשר התנאים מתמלאים. דבר זה מאפשר גם ליצור מוצרי חוב מתוחכמים יותר מהקיימים כיום, עם ספציפיקציית תנאים ברורה, וכן כזו שמייעלת את תהליך הסליקה.

אג"ח ממשלתיות, מט"ח או השקעה במניות: טיפים ותמרורי אזהרה ממנהלי השקעותהכירו את המנהל הראשון שקיבל רישיון כדי להביא את מהפכת הקריפטו לשוק הישראלי
הצמד שהתברג הכי גבוה בעולם הקריפטו, ואז ריסק אותו - ונעלם  

לפני מספר חודשים ערכו החשב הכללי ורשות ניירות ערך האקתון קריפטו, שבו הזמינו חברות שונות בתחום לפתח מוצרים שישמשו את המדינה על בסיס טכנולוגיית הבלוקצ'יין. במסגרת ההאקתון נבחנו פתרונות להנפקה וניהול של חוב ממשלתי, שירותי נכסים: ניירות ערך וחוב ריבוני במימוש זכויות הצבעה וחלוקת דיבידנד וריבית, ייעול תהליכי דיווח רגולטורי ועוד.

באוצר ובבורסה הקימו צוות לבחינת היתכנות

כעת, באוצר מתקדמים צעד אחד קדימה, ויחד עם הבורסה הקימו צוות משותף לפרויקט תחת השם "עדן" לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית של סליקת אג"ח דיגיטלית של מדינת ישראל על גבי פלטפורמה חדשה למסחר וסליקה בנכסים דיגיטליים.

הרעיון של הנפקת אג"ח על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין כבר יושם במספר מקומות בעולם בשנים האחרונות. באפריל בשנה שעברה, למשל, הנפיק בנק ההשקעות האירופי (EIB) סדרה דיגיטלית של איגרות חוב בהיקף של 100 מיליון אירו על בסיס פלטפורמת אתריום. עוד קודם לכן, ב־2018, הבנק העולמי הנפיק סדרת אג"ח דיגיטלית משלו על גבי בלוקצ'יין בהיקף של 110 מיליון דולר.

בנוסף, בורסות ברחבי העולם החלו לפתח פלטפורמות למסחר בניירות ערך על גבי טכנולוגיית בלוקצ'יין, כאשר בנוסף למטבעות המוכרים ולניירות הערך הקיימים - מניות ואיגרות חוב - ניתן באמצעות החוזים החכמים ליצור מגוון ניירות ערך המשלבים בין גיוס הון וחוב, עם תנאים ייחודיים. כך למשל, במקרה של חברת תרופות המבקשת לגייס כסף לפיתוח תרופה חדשה. כיום, כאשר חברה מעוניינת לגייס כסף, היא יכולה לעשות זאת באמצעות מניה בחברה שכוללת גם זכויות הצבעה וזכות לקבלת דיבידנד מרווחי החברה כולה, או אג"ח נושאת ריבית. על גבי הבלוקצ'יין יהיה ניתן ליצור טוקן (אסימון) שיאפשר קבלת ריבית למספר שנים, ולאחר פיתוח התרופה, הוא יאפשר את קבלת חלק מרווחי התרופה בלבד ללא זכויות הצבעה, למספר שנים נוספות.

"בבורסה ובחשב הכללי בוחנים דרכים להנפקת חוב לאור ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים בשנים האחרונות, ובכלל זה מגוון הניסויים שבוצעו על־ידי מוסדות פיננסים ובנקים מרכזיים בעולם בקשר להנפקת מטבעות דיגיטליים. זאת לאור ההבנה שהתפתחויות אלו ישנו באופן מהותי וחדשני את השווקים הפיננסיים בכלל ואת עולמות המסחר והסליקה בפרט", מציינים באוצר.

יבוצע פיילוט דיגיטציה והנפקת דמה

כחלק מהתהליך יבוצע עבור האוצר והבורסה פיילוט דיגיטציה של סדרת אג"ח מדינה והנפקתה (הנפקת דמה) על־ידי פיירבלוקס (Fireblocks), שמפתחת מערכת להעברה מאובטחת של נכסים דיגיטליים באמצעות ארנקים אלקטרוניים, ועל־ידי חברת VMware. תשתית הבלוקצ'יין של VMware הייתה גם היא חלק מניסוי של בנק ישראל להנפקת שקל דיגיטלי, והחברה אף שימשה כמנטורית בהאקתון של משרד האוצר ורשות ניירות ערך.

בהנפקת הדמה היחידות הנרכשות של הסדרה החדשה יונפקו אל הארנקים האלקטרוניים של משתתפי הפיילוט. תמורת ההנפקה תועבר באמצעות אמצעי תשלום דיגיטלי מהארנקים האלקטרונים של המשתתפים לארנק האלקטרוני הייעודי של מדינת ישראל. "אני מאמין שטכנולוגיית מבוססות בלוקצ'יין הן כאן להישאר, ולאורך זמן הן יחלחלו לליבת השווקים הפיננסים וישנו אותם באופן מהותי ועמוק. חובתנו היא לבחון טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשות כל העת", מציין החשב הכללי, יהלי רוטנברג.

החשב הכללי באוצר מצטרף לבנק ישראל שכבר מבצע מספר ניסויים בשקל דיגיטלי, חלקם ניסויים פנימיים, למשל - כתיבת חוזה חכם בתוך השקל הדיגיטלי שיאפשר הוצאה לפועל יעילה של עסקאות מסוימות, כמו העברת בעלות אוטומטית על רכב בעת ביצוע תשלום, וכן ניסויים עם בנקים שונים ברחבי העולם בתחום תשלומים חוצי גבולות וסליקה של תשלומים אלו. תשלומים חוצי גבולות הם אחד היתרונות העיקריים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין בתחום הפיננסי אל מול המערכת הפיננסית המסורתית. בטכנולוגיית הבלוקצ'יין יהיה ניתן להעביר כספים ישירות מארנק לארנק, והעברת כספים בין מדינות תהפוך להיות קלה, מהירה ויעילה יותר.