משחק מלחמה: השבתת ייצור השבבים בטייוואן תגרור מיתון עולמי

בהשראת הדמיית עימות עם סין שנערכה לאחרונה בארה"ב, ביקשנו ממומחי כלכלה ובכירים מענף השבבים לשרטט תסריט דיסטופי אפשרי של פגיעה בייצור השבבים בטייוואן • ההשלכות כוללות מפולת בשוקי המניות, פיטורים המוניים מענקיות הטכנולוגיה ומחסור וזינוק חד במחיר מוצרים, מטלפונים דרך מכונות כביסה ועד מכשור רפואי

התנגשות חזיתית בין סין לארה''ב היא כנראה מעבר לפינה / צילום: Shutterstock
התנגשות חזיתית בין סין לארה''ב היא כנראה מעבר לפינה / צילום: Shutterstock

עימות כלכלי או אפילו מתיחות ביטחונית עם סין אינם דבר חדש. אך צירוף המילים מלחמה עם סין הפך בשנים האחרונות מטאבו לאיום ממשי. התחמשות מהירה, תמרונים בים הדרומי, תרגילים צבאיים על חופי פוג'יין הסמוכים לטייוואן, סיוע שבשתיקה לפלישה הרוסית לאוקראינה, לצד רטוריקה אוטוריטרית הנשמעת מפי נשיא שכהונתו מוארכת בכל פעם מחדש, הופכים עבור רבים את ההתנצחות עם סין לבלתי נמנעת. גם אם מלחמה ישירה בין ארה"ב לסין היא תסריט בלהות עם סיכוי נמוך, הרי שהתנגשות חזיתית ישירה בין שתי המעצמות שתביא למשבר עולמי היא ככל הנראה מעבר לפינה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

משחק מלחמה שערך לאחרונה מכון המחקר האמריקאי CNAS המתמחה בסוגיות ביטחון לאומי דימה עימות שכזה בקווים כלליים. כאן בגלובס החלטנו לשאוב השראה ממהלכי המשחק ובאמצעות מומחי כלכלה ובכירים מענף השבבים ביקשנו לשרטט תסריט אפשרי שעשוי לסחוף את העולם למערבולת כלכלית וגיאופוליטית שעשויה להימשך מספר שנים.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק

תסריט שכזה הוא שעמד ככל הנראה לנגד עיניהם של חברי הסנאט האמריקאי כשהעבירו את ההחלטה ההיסטורית להחזיר את תעשיית השבבים העולמית לידי המערב, באמצעות שורה של מענקים והטבות מס בשווי של 200 מיליארד דולר.

תקלה מסתורית בייצור

טאיפיי, 6 בינואר 2025: שנה לאחר שסחף את אמריקה בבחירות הכלליות, עורך סגן נשיא אמריקאי לראשונה בהיסטוריה מסע לטייוואן שנועד להוכיח פעם נוספת את הנאמנות הבלתי מתפשרת של ארה"ב לבעלת בריתה במזרח. הביקור מתקיים לאחר הסלמה מהצד הסיני: ארה"ב בלמה מספר ניסיונות לרכוש מניות בענקית השבבים הטייוואנית TSMC על ידי קרנות גידור מהאיים הקריביים, שהתבררו ככאלה שמאחוריהם עומדים חברי המפלגה הקומוניסטית הסינית. לאלה נוספו לראשונה התבטאויות של נשיא סין שי ג'ינפינג בדבר תעשיית השבבים במדינה - נושא שמעולם לא זכה להתייחסות מראש המדינה.

הנשיא התפאר בענף הצומח וטען כי בשנים שחלפו מאז משבר הקורונה, הצליחה התעשייה הסינית להדביק את תפוקת השבבים במערב ולצמצם את הפערים בתחומי הבינה המלאכותית, כוח המחשוב והענן. הטענה לא מדויקת, בלשון המעטה: סין אומנם גדלה בהיקף היצור אך לא באיכותו - השבבים מתוצרתה עדיין מיושנים ביחס לאלה המיוצרים בטייוואן.

בעקבות הביקור זעמו הסינים וערכו תרגיל צבאי נרחב שגימד את תרגיל הקודם, שנערך עם ביקורה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ב-2022. הוא כלל אזורים נרחבים בסין ובאוקיינוס השקט ותמרונים במיצר טייוואן, שהשביתו את התנועה הימית האזרחית למשך שבועות. מלבד הביקור הדיפלומטי החליטו האמריקאים לא להגיב בצעדים צבאיים יוצאי דופן או להגיב על התרגיל. הם שיערו שבכך תסתיים הדרמה - הערכה שהתבררה כשגויה ביותר.

שינג'ו, צפון טיוואן, 10 בפברואר 2025: שלושה מהמפעלים המתקדמים ביותר של יצרנית השבבים הגדולה בעולם, TSMC, מדווחים על הפסקה מוחלטת בפעילות בעקבות השבתת הייצור מסיבה לא ידועה. מאוחר יותר מגלים מהנדסי הייצור כי הקוד המשמש לייצור הטכנולוגיות החדשניות ביותר בחברה, בטכנולוגיה של 2 ו-3 ננומטר, הושחת - אך מומחי הסייבר של החברה שביקרו במתקנים הודו כי לא ניתן לקבוע האם מדובר בכשל תוכנה או במתקפת סייבר.

התשובה לא הרגיעה את השווקים: בטוקיו מדד ניקיי נחתך ב-20%, ההנג סנג בהונג קונג איבד 10%, ואילו מדד הדגל בטייוואן צנח דרמטית בקרוב לשליש. המפולת לא איחרה להגיע גם למערב: מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 מאבדים ביום אחד מעל 10% כל אחד.

"טייוואן מייצרת כ-20% מהיצע השבבים העולמי - היקף שמקביל ל-5.7 מיליון פרוסות 200 מ"מ בחודש, מתוך היצע עולמי של קרוב ל-30 מיליון", אומר לגלובס שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות. "אבל מה שחמור יותר הוא שבתהליכי הייצור המתקדמים השליטה שלה מגיעה ליותר מ-50%. יש לה שליטה של 58% בייצור בטכנולוגיית 4-5 ננומטר, ובדור הקודם של 7 ננומטר היא שולטת ב-55% מהייצור העולמי. במילים אחרות: למעשה קיימת תלות כמעט מלאה של העולם בחברה אחת, ובאי אחד לייצור השבבים הכי מתקדמים כיום, הדרושים במגוון רחב של מוצרי קצה.

"המעבדים המתקדמים ביותר הם אלה שאחראים על תפעול המכשירים החשובים והחכמים שמקיפים אותנו", אומר לגלובס מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא בחברה. "הם אחראים מצד אחד על הטכנולוגיה הזעירה ביותר שמגיעה למכשירים הניידים החכמים או התקני אינטרנט הדברים בעל הספק נמוך (IoT), אבל גם על עוצמות המחשוב הגדולות ביותר - מעבדי הבינה המלאכותית, הענן והמחשוב הקוונטי".

טאיפיי, 11 בפברואר 2025: לאחר לילה ללא שינה, מודיעה נשיאת טייוואן בהצהרה משותפת עם יו"ר TSMC כי התקלה במפעלים עדיין נבחנת. רכבת אווירית של מומחי סייבר מכל העולם - בראש ובראשונה מומחי SCADA ישראלים - טכנולוגיה המאפשרת לתקוף מתקני תעשייה באמצעי סייבר - עושה את דרכה לאי. הממשל האמריקאי אינו מעוניין להגיב רשמית.

הבית הלבן, 12 בפברואר 2025: ביום השני שלאחר ההשבתה בטייוואן מכנס נשיא ארה"ב המודאג את הקבינט הכלכלי שלו. שיחת טלפון לנשיאת טייוואן נענית בקרירות - היא כבר מבינה לאן זה הולך: אחרי שלוש שנים של ניסיונות לשכנע חברות ייצור שבבים אסיאתיות, כולל TSMC, להעביר יותר פעילויות לארה"ב, היא מבהירה שזה לא הזמן לדון בשיתוף פעולה טכנולוגי בין המדינות. "מפעלי השבבים הם גלולת הרעל שלנו ולא נוותר עליה בקלות", הבהירה. לא לחינם המפעל היחיד שTSMC- הסכימה להעביר לארה"ב אינו בטכנולוגיה המתקדמת ביותר. ואם זה לא היה מספיק ברור לנשיא, הנשיאה רמזה גם על אפשרות לבנות מפעלים בסין כדרך להפחית את המתיחות. הנשיא רצה לנתק את השיחה, אך שמר על אווירה מנומסת ונפרד לשלום.

מחסור במוצרים חיוניים

ניו יורק, 17 בפברואר 2025: שבוע לאחר השבתת המפעלים בטייוואן והתקלה טרם נפתרה. כעת גם נראה שהיא לא תיפתר בזמן הקרוב, וממשלת טייוואן, הנהלת TSMC וחברות הסייבר המייעצות להן שומרות על עמימות מכוונת. הבורסות בעולם איבדו עשרות אחוזים בהובלת אפל, מיקרוסופט, ואנבידיה ויצרניות הרכב ג'נרל מוטורס ופורד, בזמן שהוול סטריט ג'ורנל. הניו יורק טיימס והפייננשל טיימס מזהירים בפני משבר עולמי שעלול להשבית ייצור של מכשירי אלקטרוניקה: החל ממכשירי מותרות כמו טלפונים חכמים, מכוניות ומחשבים ועד מוצרים חיוניים כמו שרתים, מכשור רפואי ותחנות בסיס סלולריות.

על העמוד הראשון של המגזין טיים מתנוססות תמונותיהם של שני השחקנים המרכזיים במערכה: נשיא סין שי ג'ינגפינג, והקורבן הגדול ביותר הצפוי לה, מנכ"ל אפל טים קוק. אפל היא הלקוחה הגדולה ביותר של TSMC והצרכנית הגדולה ביותר של השבבים המתקדמים של החברה הטייוואנית. השבתת הייצור בשלושת המפעלים בצפון מעמידה את כל הייצור העתידי של אפל בסימן שאלה. "אפל היא הקורבן האולטימטיבי של המשבר הנוכחי בטייוואן", נכתב בטיימס. "בגלל שהיא לא מייצרת מוצרים חיוניים, נגזר עליה להתמודד עם המשבר בכוחות עצמה. למזלה, היא גדולה ובעלת השפעה ב-TSMC מכל האחרות".

לדברי כרמי, "אם TSMC לא תוכל לייצר, צפוי מחסור כמעט בכל מוצר אלקטרוני משמעותי: מכשירי אפל מכל הסוגים, שרתים מתקדמים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, מחשבים מתקדמים שדורשים יכולות עיבוד גבוהות ומעבדים למכשירי טלפונים חכמים שאינם של אפל: מעבדי סנאפדרגון של קוואלקום ומעבדי מדיהטק". הוא מוסיף כי "אפילו שבבים אנלוגיים המשמשים לאינספור יישומים במכונות כביסה ומכוניות, ומשלימים ייצור מצדן של STMicro, NXPi וטקסס אינסטורמנטס מיוצרים בטייוואן. לכן סביר כי המחסור בשבבים לרכב יחזור, ונראה גם השפעות על ייצור ציוד רפואי, צבאי ותעשייתי. האם ישנן אלטרנטיבות? יש לאינטל וסמסונג כושר ייצור מתקדם, אבל הן נמצאות מאחורי TSMC במונחי יכולת ייצור ושיעור ניצולת".

קופרטינו, 10 במרץ 2025: התורים בחנויות אפל בכל רחבי העולם מתארכים, והופכים למכת מדינה. צילומי מסוק שלהם הפכו לסימן ההיכר של משבר השבבים. מלאי מכשירי אייפון 15 אזל, וכעת מוכנים הלקוחות להסתפק במכשירי אייפון 14, הדגם המוקדם ביותר שאפל הסכימה למכור למרות שהורידה אותו מהמדפים לפני מספר חודשים. שוק היד השנייה של מכשירי אפל פורח. מחשבי המק נמכרו כולם, ובאפל מבטיחים להטיס מלאי נוסף מסין. בהופעה נדירה משחרר מנכ"ל אפל קוק הצהרה משודרת. החברה תבטל את פיתוח וייצור דגמי ההמשך לשנת 2025. "למזלנו, רכשנו מבעוד מועד מלאי שבבים שמתאים לייצור הדגם הנוכחי אותו השקנו בשנה שעברה".

אך לאחר הידיעה המשמחת, מתברר עומק המשבר: אפל מודיעה על פיטורים של כ-10% מהעובדים ועל העלאת מחירים של 20%. מניית אפל מתרסקת, אך המסחר בה נפסק בבת אחת ביוזמת נאסד"ק מחשש להמשך ההתמוטטות. ההצהרה מעוררת זעם בקרב קהילת המעריצים של אפל ובתקשורת, אלא שבמהרה הם מגלים שאפל הייתה רק הראשונה בשרשרת של חברות שיודיעו הודעה דומה: מיקרוסופט, אמזון, ואנבידיה. עשרות אלפי מפוטרים ישוחררו לשוק בין מרץ לאפריל.

פיטורים ומיתון עולמי

וושינגטון, 24 במרץ 2025: התקלה במפעלי השבבים בטייוואן טרם תוקנה והפאניקה במשרדי הפד ובבית הלבן רבה. המפולת בשוק המניות הייתה רק השלב הראשון, שלאחריו הגיעו פיטורים המוניים מענקיות הטכנולוגיה והתייקרות מוצרי אלקטרוניקה בשיעור של עשרות אחוזים בפחות מחודשיים בלבד. טלפונים ניידים, מחשבים, מכונות כביסה, רכבים, שרתים ושירותי מחשוב הגיעו לשיא של כל הזמנים והפכו זמינים למתי מעט אמידים ומקושרים.

נשיא ארה"ב יודע שלא יוכל להתערב בהחלטת הפד להעלות את הריבית - אבל העלייה היא בלתי נמנעת ובעקבותיה עלולים שוקי הנדל"ן והפיננסים להיכנס למשבר שטרם נראה. מיד לאחר החלטת הפד הצפויה, מופיע נשיא ארה"ב שמבטיח כי תיקון התקלה בטייוואן קרוב מתמיד, וכי על אזרחי ארה"ב להפעיל שיקול דעת בתקופה קשה זו. תגובה קיצונית תשליך על הכלכלה העולמית. הוא מפציר בהם לקנות סחורה אמריקאית - אך סופג זמן קצר לאחר מכן מצד קיתונות של ביקורת ברשתות החברתיות ובעיתונות: המוצרים האמריקאיים חשופים מאוד לשבבים המתקדמים שייצורם נעצר, לעומת התחליפים הקוריאניים או הסיניים המבוססים על שבבים מתוחכמים פחות.

"הפגיעה הקשה בתעשיית ההייטק האמריקאית תוביל לפגיעה בתעשיות התומכות בהייטק האמריקאי, ובכללן אף פגיעה בתעשיית הצריכה האמריקאית, והכלכלה האמריקאית כולה תיכנס למיתון", מזהיר רו"ח גיא פרמינגר, ראש מגזר הטכנולוגיה בפירמת PwC ישראל. הוא ממשיך בתרחיש האפוקליפטי: "במקביל נוצר אפקט גלי של עליות מחירים בתחום המחשוב העולמי - מה שעלול לגרור עליות מחירים בשאר מגזרי הכלכלה העולמית. המיתון בארה"ב והכאוס שנוצר באסיה גוררים את העולם למיתון כלל עולמי. במקביל, לאור ההשקעות הגבוהות והמימון הממשלתי להשקעות בתחום השבבים החוב העולמי עולה באופן דרמטי - מה שגורם להחמרת המיתון".

טאיפיי, 10 באפריל 2025: חודשיים בדיוק לאחר שהושבתו באופן פתאומי ומסתורי, חוזרים שלושת המפעלים המתקדמים של TSMC לפעולה. מומחי סייבר ישראלים מספרים כיצד עבדו מסביב לשעון כדי להציל את העולם, אבל האמת היא שהתקלה נפתרה מעצמה. ההשפעה על הכלכלה הטייוואנית, עם זאת, הייתה הרסנית. עשרות אלפי מובטלים ועובדים שהוצאו לחל"ת יצרו מחאות ברחובות המרכזיים של טאיפיי, חלקם התפתחו מדי פעם למצעדי מחאה קולניים ששיבשו את כל התנועה בעיר והפכו את החיים בה לבלתי נסבלים.

נשיאת טייוואן, בינתיים, מדברת בשני קולות. מצד אחד, היא משוחחת עם האמריקאים על הגנת המצר והאי, אך מצד שני מעודדת את יו"ר TSMC לדבר עם הסינים, הקוריאנים, ולמעשה כל מי שמוכן להציע תמריצים לחברה.

טאיפיי, 1 במאי 2025: סרטון טיקטוק של עובדת לשעבר ב-TSMC הופך בן לילה לוויראלי: מובטלת מיואשת שגורשה מדירתה והושלכה לרחוב הציתה את עצמה לעיני עוברים ושבים כשהיא מקללת את היום שבו טייוואן פרשה מסין העממית. היא נפצעת קשה ונמצאת במצב קריטי בבית החולים, אך הסרטון מעורר פרץ לאומנות ברחבי האי ומעורר גלי מחאה בעולם כולו.

מפעל ענקית השבבים הטייוואנית TSMC / צילום: Shutterstock
 מפעל ענקית השבבים הטייוואנית TSMC / צילום: Shutterstock

איינדהובן, 13 במאי 2025: לאחר פגיעה משמעותית בתוצאות הרבעוניות של ASML - חברה הולנדית המשמשת כיום כספקית המרכזית של ציוד ייצור שבבים למפעלים דוגמת אינטל ו-TSMC - מצהיר המנכ"ל בשיחת המשקיעים, כי הוא מוכן לאמץ תהליכי ייצור שאינם עומדים בתקן האמריקאי, וכי אינדונזיה נשקלת כאתר ייצור חדש של החברה באסיה.

שר החוץ האמריקאי מטלפן בזעם לראש ממשלת הולנד, אך נתקל בחומה בצורה: בתיאום עם הנהלת ASML, שנחשבת לנכס אסטרטגי בהולנד, הממשלה מוכנה לדון בהסרת חסמים לרכישה של מניות בחברה על ידי משקיעים סיניים. שבועיים לאחר מכן ההחלטה מתקבלת ברוב קולות על ידי ממשלת הולנד ומשא ומתן בין קרנות אסיאתיות לחברה ההולנדית נערכים באינדונזיה - קולוניה לשעבר של הולנד שנהנית בשנים האחרונות מיותר ויותר השקעות מצדה.

קוריאה מרוויחה

סיאול, 16 במאי 2025: למרות המשבר העולמי שפגע בכלל חברות הטכנולוגיה, סמסונג הקוריאנית עומדת מהצד ומחככת את ידיה בהנאה מהנעשה באפל. כיצרנית שבבי זיכרון ויצרנית טלפונים, היא נהנית לכאורה מהוואקום שנוצר בתעשייה, למרות שמעולם לא השכילה לייצר שבבים מתקדמים כמו מעבדי הליבה של אפל המיוצרים ב-TSMC ושל אינטל. למעשה, עד היום, כדי להפעיל את המכשירים החכמים שלה היא נזקקת למעבדי קוואלקום המיוצרים גם הם בטייוואן. עם זאת, התעוזה ויתרון הגודל אפשרו לה להוציא לשוק מכשירי ביניים מוזלים שאינם דורשים את המילה האחרונה בתחום השבבים.

קוריאה רואה את עצמה כמדינה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר להחליף את טייוואן כמעצמת שבבים: יש לה תשתית מפעלים גדולה, וסמסונג נחשבת ליצרנית השבבים השנייה בגודלה בעולם לאחר TSMC.

גם בטוקיו, ששולטת על תעשיית המצעים - אותם רכיבים קריטיים המחברים בין השבבים ללוחות האם - חוככים בדעתם כיצד להגיב לקונפליקט. "תעשיית השבבים העולמית תלויה לא רק ביצרניות השבבים - כמו אינטל ו-TSMC - אלא גם ביצרניות המצעים", טוען עופר בוסטין, סמנכ"ל התפעול של חברת השבבים פליופס, ומי שהתמחה בשנים האחרונות בתכנון קווי אספקה של שבבים. "חברות יפניות, טייוואניות וקוריאניות כמו פוגי'טסו, קינזו ויונימיקרו, וחברות הרכבה ובדיקה כמו ASC הטייוואנית או אמקור הקוריאנית, קריטיות לתשתית העולמית והן חייבות להילקח בחשבון".

מנלו פארק, 19 במאי 2025: לאחר סוף שבוע סוער של מחאות בבירות העולם, עורך נשיא ארה"ב ביקור לא מתוכנן באזור המפרץ בקליפורניה, בירת המובטלים החדשים. ראש ה-FBI מנצל זאת כדי לפגוש אותו במטה אינסטגרם, ששינתה את שמה בפעם השנייה לאחר שקודם לכן נקראה מטא, במנלו פארק ולחשוף בפניו טביעת אצבע סינית מאחורי קמפיין נמרץ בטיקטוק, טוויטר ואינסטגרם.

על פי ההערכות, ממידע שהציגה מנכ"לית אינסטגרם החדשה הסינים אחראים על 500 מיליון פוסטים ותגובות ברשתות אינסטגרם ופייסבוק לבדן, שמטילים ספק במחויבות האמריקאית לשלום העולם ושמעודדים שיח מקטב בין הדמוקרטים לרפובליקאים על רקע משבר השבבים: הדמוקרטים מאשימים את הרפובליקאים בדרדור היחסים עם אירופה ואסיה, בעוד הרפובליקאים מאשימים את הדמוקרטים בכך שהפגינו יד קלה כלפי הסינים ותרמו להעברת הייצור מזרחה. "הסינים, כצפוי, מנסים לתקוע טריז בין ארה"ב לבעלות בריתה בעולם ולא חוסכים בשום אמצעי לא צבאי", אומר ראש הבולשת לנשיא. "כשאתה מחבר את זה לניסיונות ההשתלטות על מניות TSMC הטייוואנית, להצעות שכר מפתות שקיבלו מהנדסים טייוואנים בכירים לעבור לסין, להצלחת ההשתלטות על מפעל הציוד ההולנדי ועל מחאות הטיקטוק, לא ניתן להתכחש למעורבות הסינית בכל שלבי המשבר".

במה שמכונה בבולשת כ"צעדים של אזור אפור" - נכללים גם מהלכים שהחמירו בחודשיים האחרונים: הקשחת יבוא לסין מטייוואן עד כדי הפסקתו, הקשחת התנאים להשקעות זרות בסין ועצירה הולכת וגוברת של ספינות שמשייטות במצר טייוואן. מאוחר יותר, בשיתוף עם היועץ לביטחון לאומי, מחריפה ארה"ב את הצעדים נגד סין: הגבלה של משלוחי חומרי הולכה כימיים וחומרי גלם לייצור שבבים והקלות באשרות ההגירה של אזרחי טייוואן ומשפחותיהם לארה"ב.

"מחסור עולמי בשבבים ייאלץ את הממשלות לתעדף את החברות החיוניות", אומר בוסטין. "כמובן שעוד לפני התערבות כלשהי, החזקות - כמו אפל, אנבידיה, ברודקום, אמזון ומטא יקבלו יחס מועדף וכל השאר יילחמו על חייהן. אבל במוצרים הנחוצים כמו ציוד רפואי, ציוד תקשורת ושרתים, אין לממשלות פריבילגיה שלא להתערב - וזה לא הולך להיות פשוט. ישנם מוצרים בהם משובצים מאות שבבים ורכיבים אלקטרונים אחרים - מספיק שאחד מהם לא זמין והמוצר אינו זמין. עם התפרצות הקורונה, חברת טקסס אינסטרומנטס המייצרת רכיבים אלקטרוניים מסוימים כמעט בצורה בלעדית, סיפקה רכיבים לעיתים תוך 72 שבועות".

"נאט"ו של השבבים"

וושינגטון, 2 ביוני 2025: בעיתוי מאוחר מדי מבין נשיא ארה"ב שהמהלך היחיד שנותר לו הוא להמשיך ולהשקיע כמה שיותר בהעברת ייצור שבבים לארה"ב ולאירופה, ובעידוד מדינות וחברות ומדינות לא לעבוד עם חברות סיניות. חוק השבבים והמדע משנת 2022 אומנם הזרים לתעשייה המקומית 280 מיליארד דולר, מהם 52 לחברות השבבים והשאר לעידוד מחקר בתחום הבינה המלאכותית, המחשוב הקוונטי והרובוטיקה - אך ארה"ב התקשתה לגייס עובדים למרכזי הייצור ומדענים רבים קיבלו הצעות שכר מפתות באוניברסיטאות זרות.

למזלו של הנשיא, המשבר העולמי המטלטל מביא את הסנאט והקונגרס לשים בראש סדר העדיפויות את תוכנית השבבים הלאומית - ולהעביר הצעה בת טריליון דולר למשך חמש שנים שתעביר 50% מהייצור העולמי של השבבים, ולפחות 70% של ייצור שבבים מתקדמים, בהם 2 ו-3 ננומטר לארה"ב ומערב אירופה.

קולומבוס, 5 בינואר 2026 - השנה של אינטל, ענקית השבבים האמריקאית נפתחת ברגל ימין. שני מפעלי ענק נחנכים לראשונה בקולומבוס במדינת אוהיו לאחר חמש שנות בנייה, במעמד נשיא ארה"ב ויושבת ראש בית הנבחרים ועשרות אלפים מתושבי העיר.

ההשקה אומנם לא שמה את אינטל בחזית הטכנולוגיה - היא עדיין מפגרת מאחורי TSMC ביכולת המזעור שלה - אך היא מאפשרת לה לייצר בכבוד מיליוני שבבים למחשבים ולטלפונים חכמים בדגמים מוזלים יותר ובכך להוריד בהדרגה את המחסור במוצרי אלקטרוניקה ולהפחית את האינפלציה.

מניית אינטל מזנקת לראשונה בקצב גבוה מזה של חברות שבבים אחרות התלויות ב-TSMC כמו אנבידיה, קוואלקום וברודקום. כעת, אלה שוקלות להעביר חלק ניכר מהייצור למפעלי אינטל בארה"ב, באירופה ובישראל.

"אינטל יכולה להיות המרוויחה הגדולה מעימות כזה", אומר מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל ואחד הישראלים הבכירים שכיהנו בהנהלתה. "היחידה בארה"ב שיש לה יכולות ייצור גדולה היא אינטל. זה אומנם לא משתקף במחיר המנייה כיום, שנסחרת במכפיל נמוך מאוד וגם לא נהנית מהובלה טכנולוגית, אך אם יש מנכ"ל אחד שיוכל להחזיר אותה לחזית הטכנולוגית זה המנכ"ל הנוכחי פט גלסינגר, והוא יצטרך להוכיח שאינטל צועדת לכיוון סגירת הפערים עם המתחרות".

בייג'ינג, 3 במרץ 2026: המשבר הכלכלי העולמי נותן את אותותיו גם בסין. אחרי חופשת ראש השנה הסינית, פורצת מחאה בבירה. אלפי מובטלים ממפעלי הייצור בשנחאי, בשנזן ובבייג'ינג שהו בקרבת הוריהם זמן כה רב, עד כי התסכול עלה על גדותיו והפגנות ספונטניות המלוות בזריקת אבנים על שוטרים ורכבים משוריינים התפשטו בכל רחבי בייג'ינג. הממשלה דיכאה את המחאה ביד קשה, כמובן, אך ימים לאחר מכן הציגה נתוני צמיחה שלילית קשים ביותר שהעידו על משבר עמוק יותר ממה שהיה ידוע עד אז.

קנברה, 17 במרץ 2026: ארה"ב מנצלת את המשבר בסין על מנת להקים קואליציה בינלאומית חדשה, שמכונה בניו יורק טיימס כ"נאט"ו של השבבים". בפסגה שנערכת בבירת אוסטרליה חותמים ראשי ארה"ב, טייוואן, יפן, קוריאה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד וישראל על הסכם שיהפוך את ארה"ב למובילת גוש השבבים הדמוקרטי: הגוש ישלוט במרבית שרשרת הערך של ייצור השבבים: החל מכריית חומרים, דרך עיבודם, ייצור מצעים, אריזות ומכונות ייצור ועד עיצוב שבבים וייצורם. במעמד החתימה נכחו גם מנכ"לי חברות יצרניות ומעצבות השבבים הגדולות בעולם: אינטל, TSMC, אפל, סמסונג, אנבידיה, AMD, קוואלקום, ברודקום ו-ASML.

בפגישה שערכה נשיאת טייוואן עם מוריס צ'אנג, מייסד TSMC כמה ימים קודם לכן, החליטו השניים להתפשר ולהסכים להצעתה של ארה"ב: במסגרת "גוש השבבים הדמוקרטי החדש" תקבל טייוואן ציוד צבאי חדיש מברית נאט"ו, ואזרחי המדינה יורשו להיכנס לארה"ב ללא ויזה וללמוד בתוכניות מיוחדות באוניברסיטאות הצמרת של ארה"ב. טייוואן תפתח את מפעליה לעובדים אמריקאים רבים שיתמחו בציוד שלה ותקים מפעלים מהטכנולוגיה החדשה ביותר של 2 ו-3 ננומטר, בארה"ב, ביפן, בקוריאה, באוסטרליה, ובאירופה.

"צ'אנג יודע שהבריתות שמובילה ארה"ב כיום בתחום השבבים עם טייוואן ומדינות נוספות הן בעצם 'מופע ההלווייה' לטייוואן שכביכול מאורגן על ידה", אומר לגלובס ד"ר אריאל סובלמן, חוקר בכיר אורח למדיניות ישראל-סין במכון למחקרי ביטחון INSS. "טייוואן יודעת שהדבר נועד בעצם להקטין את התלות של העולם בה, אבל לשם זה הולך: מעולם גלובלי הוא עובר לבריתות טכנולוגיות של מדינות וחברות ענק שדואגות לעצמן, לאזרחים שלהן וללקוחות שלהם".

"מי שישלוט בתעשיית השבבים ישלוט בעולם - זו תהיה המעצמה שלה כוח המחשוב החזק ביותר", אומר אדן. "זה אומר שליטה בבינה מלאכותית, מחשוב קוונטי והענן. שלושת האלמנטים האלה יכתיבו עליונות כלכלית וצבאית. סין עושה את כל המאמצים להצטיין בשלושת הנושאים האלה עוד מ-2017".