גרמניה: מל"טים תוצרת ישראל עשויים לנטר את תנועת הצי הרוסי

על רקע המצב הביטחוני המחריף באירופה, ישנן קריאות להסב את המל"טים שגרמניה חוכרת מישראל במסגרת עסקה ארוכת-טווח, כדי לפקח על תשתיות האנרגיה הקריטיות של המדינה • החשש הוא שרוסיה תנסה לפגוע בתשתיות אנרגיה אזרחיות, כמו קווי גז מנורבגיה או יעדים אחרים

מל''ט מסוג הרון tp / צילום: יח''צ
מל''ט מסוג הרון tp / צילום: יח''צ

מל"טים תוצרת ישראל, שגרמניה חוכרת מישראל במסגרת עסקה ארוכת-טווח, עשויים לשמש את הצבא הגרמני בקרוב כדי לפקח את תשתיות אנרגיה קריטיות במדינה ולנטר אחרי תנועות הצי הרוסי - כך דיווחו בימים האחרונים כלי התקשורת בגרמניה, בעוד מחוקקים גרמנים קראו לחיל האוויר הגרמני לשנות את הייעוד של המל"טים "באופן מיידי" כדי לספק הגנה מפני חבלות רוסיות אפשריות. 

●  ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
דיווחים: גרמניה הכריעה בעד רכישת מערכת חץ 3 מישראל במיליארדים
גרמניה מתנתקת ממוסקבה, מלאימה את בתי הזיקוק של רוסיה ובונה צינור נפט 
צילומים ראשונים מנורד סטרים 1 אחרי הפיצוץ: 50 מטרים מהתוואי "נקרעו" 

מדובר בחמישה מל"טים מסוג Heron-TP שנחכרו על-ידי גרמניה (ביחד עם שני מל"טים לאימונים), בעסקה בשווי קרוב למיליארד אירו שנחתמה כבר ב-2016 אך צברה תאוצה והתרחבה בשנתיים האחרונות. אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה החליט הפרלמנט הגרמני לאפשר חימוש של המל"טים - שיועדו בתחילה למשימות של הצבא הגרמני מחוץ לגבולות אירופה - בטילים תוצרת ישראל, בעלות התחלתית של 140 מיליון אירו. בשנתיים האחרונות מתאמנים עשרות טייסי מל"טים מגרמניה בבסיס חיל האוויר תל-נוף על הפעלתם, כחלק מהעסקה שנעשתה מול התעשייה האווירית וממשלת ישראל. 

החשש: רוסיה תנסה לפגוע בתשתיות

כעת, על רקע המצב הביטחוני המחריף באירופה, ישנן קריאות קונקרטיות להסב את המל"טים כדי לפקח על תשתיות האנרגיה הקריטיות של גרמניה. פיצוץ מסתורי שאירע בספטמבר בצינור הגז "נורד סטרים" עדיין נמצא תחת חקירה, והחשש הוא שרוסיה תנסה לפגוע בתשתיות אזרחיות, כמו קווי גז מנורבגיה או יעדים אחרים. תקרית שבה נחתכו קווי תקשורת של הרכבת ליד המבורג, מה שגרם לשיבוש מסיבי בתנועה, נחקרת גם היא.

רוסיה תוקפת בשבועות האחרונים מתקני תשתיות אוקראינים, כולל מתקני מים וחשמל, מה שממחיש בעבור הגרמנים את הסכנה שבפגיעה בתשתיות, במיוחד בעונת החורף שבה האוכלוסייה תלויה בחשמל ובחימום.

חבר הפרלמנט הגרמני יוהאנס ארלט מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) החברה בקואליציה, הציע בשבוע האחרון להשתמש במל"טים החכורים כדי להגן על תשתיות הגז והאנרגיה הגרמניות. שרת הפנים הגרמני ננסי פזר, מאותה המפלגה, קראה גם היא להגביר משמעותית את ההגנה הביטחונית על התשתיות במדינה. "בעזרת המל"טים והמכ"ם שלהם, אנחנו נוכל לנטר אזורים רחבים ולהגיב באופן מהיר לכל אי-סדר", אמר ארלט למגזין "דר שפיגל". "לאור האיומים מרוסיה" אמר ארלט, "עלינו ליצור במהירות את הבסיס החוקי שיאפשר שימוש במל"טים הלל לצורכי ביטחון לאומי".

נכון להיום, השימוש במל"טים אינו מותר במרחב האווירי הגרמני באופן קבוע ובלתי מוגבל. עם זאת, ה"זידויטשה צייטונג" ציטט את משרד הפנים שדיווח באחרונה כי המל"טים תוצרת ישראל יעברו בקרוב לבסיס פעילות בטייסת האם שלהם, בבסיס חיל האוויר ביאגל, שם יבצעו "טיסות ניסיון".

לפי הדיווח, הבונדסווהר שואף ליצור בסיס שיאפשר את השימוש שלהם גם לצורכי ביטחון לאומי בגבולות גרמניה, ולא רק מחוץ לה. טיסות הניסיון מתוכננות להתקיים במהלך השנה הבאה. שימוש במל"טים אפשרי "לצרכים נקודתיים" וכל עוד "אינו גורם להפרעה לתנועת המטוסים האזרחית".

האיחוד האירופי מנסה ליצור מל"טים חמושים מתוצרת אירופית משותפת ("אירו-דרון"), אך החכירה מישראל וחימוש המל"טים בטילים נחשבים ל"פתרון ביניים" עד להגעה ליעד זה. גרמניה הודיעה רשמית בחודש שעבר כי בכוונתה לרכוש את מערכת "חץ 3" מישראל, בכפוף לאישור אמריקאי, בעסקה שככל הנראה תעלה כ-3 מיליארד אירו ושתגן על מדינות נוספות מפני טילים בליסטיים.