"חושבים שאנחנו השטן, אבל אנחנו עובדים בשביל האזרחים": ביקור ברשות המסים

עוד לפני שהם מתקשרים, בסניף רעננה של רשות המסים כבר יודעים מה תהיה התגובה:  "זה הזמן הכי לא טוב לביקורת, לחץ גדול בעסק, הסכם עם חברה מחו"ל, נפלת בדיוק על חילופי מנהלים, יש קורונה, המסמכים נשרפו/נרטבו/נעלמו" • הברזייה

מימין: אורי נורני, שרון בושרה וישראל שיינר / צילום: איל יצהר
מימין: אורי נורני, שרון בושרה וישראל שיינר / צילום: איל יצהר

איפה אנחנו:

במשרדי רשות המסים ברעננה, שכוללים לראשונה את אגפי מס הכנסה ומע"מ יחד.

משתתפים בשיחה:

שרון בושרה, 28, רווקה, מנהלת מדור החזרי מס ותיאומי מס. שנתיים ברשות
אורי נורני, 58, נשוי+2 ונכדה. גובה ראשי, 36 שנה ברשות
ישראל שיינר, 34, נשוי + 4, מבקר מסים מע"מ ומס הכנסה. 6 שנים ברשות

על מה מדברים?

איך הגענו: ישראל התחיל לעבוד בארכיב של רשות המסים ב-2017 כסטודנט. כשהגיעה ההזדמנות להצטרף למשרד החדש ברעננה, הוא לא היסס: "עזבתי בית עם ארבעה ילדים בשיא הקורונה, לחמישה חודשי קורס בתנאי פנימייה". שרון עבדה קודם כסטודנטית בבית המשפט לתעבורה בנצרת, ואורי הגיע לרשות מיד אחרי הצבא כי אחיו המליץ לו "לעבוד במוסד ממשלתי". מאז חלפו 36 שנים: "זה עבר מהר".

בוקר: שרון מתייצבת במשרד כבר ב-7:00 בבוקר, ומספרת כי "יש כבר מלא אנשים בשעות האלה". מ-8:30 עד 15:00 יש קבלת קהל, וגם פעמיים בשבוע אחר הצהריים. גם אורי מגיע כבר ב-7:00 "ולפעמים מוקדם יותר", ומכין לעצמו קפה רותח: "אני מכין נס ומכניס אותו לעוד דקה למיקרו". ישראל נחשב חריג, כי הוא מגיע לעבודה אחרי 8:00: "אני מתפלל בבוקר ומביא את הילדים לגנים, ואז מיד נשאב לעבודה".

גבייה: אורי אחראי על גביית חובות מס, והוא והצוות שלו "מתקשרים כל יום לעסקים שחייבים כסף למדינה". לא פעם הם נתקלים בצעקות ובאיומים, ובעבר אף זכה לאבטחה משטרתית. "הציבור חושב שאנחנו השטן בהתגלמותו", אומרת שרון, שנותנת שירות בתיאומי והחזרי מס, "אבל אחרי שפוגשים אותנו מגלים שאנחנו רק לטובת האזרחים". היא מספרת כי המחלקה שלה מחזירה הרבה כסף לציבור, "אפילו למי שלא ידע שהוא זכאי". ישראל מגלה שמבחינתו "כל הסכם מס שנחתם זה עוד כביש, עוד בית חולים. אם כולם ישלמו, אז כל אחד ישלם פחות".

תירוצים: כשישראל מתקשר לחברה כדי ליידע שהוא פותח בביקורת, הוא כבר יודע מה תהיה התשובה: "זה הזמן הכי לא טוב לביקורת, לחץ גדול בעסק, הסכם עם חברה מחו"ל, נפלת בדיוק על חילופי מנהלים, יש קורונה, תירוצים בלי סוף". הוא נזכר בפעם שביקש מחברה מסמכים, וענו לו ש"הכול נשרף, ובעת כיבוי השריפה שאר המסמכים נרטבו". אחרי שפנה עם הוכחות דיגיטליות להכנסות החברה, פתאום הופיעו בבת אחת כל החומרים הרטובים והשרופים.

מכתבי תודה: למרות המרדף אחר הנישומים והמקרים הקשים, אורי מספר כי הרוב יוצאים ממשרדו בלחיצת יד ובחיוך, והוא אפילו מקבל מכתבי תודה: "האחוז המועט שרגילים לצעוק בכל מקום יצעקו גם כאן, וצריך להיות קצת פסיכולוג ולהקשיב לנישום. זה לא קל לגבות מסים, אבל יש לא מעט מקרים שבאים ואומרים תודה על השירות והאכפתיות".

יועצי המס: ישראל מספר כי הפך ל"נציג המס בשכונה ובמשפחה, בכל ארוחה אני הופך ליועץ מס". גם שרון היא כתובת לשאלות של חברים ש"מבקשים עזרה במילוי טפסים", ואצל אורי בבית אשתו וילדיו הם עובדי מדינה - כך שהבדיחה הקבועה היא: "אתה גובה ואנחנו מבזבזים".

ערב: לישראל יש ילדים קטנים, והוא יוצא בדרך-כלל ב-17:00 הביתה, אבל את שרון ואורי צריך לגרש מהמשרד: "לרוב אני נשארת עד שסוגרים", היא אומרת. אורי מעיד שהוא נשאר "עד שהמאבטחים מעיפים אותי. ב-19:00 יש תור לשעון הנוכחות".