אמנון שעשוע לאחר הנפקת מובילאיי: "רצינו להיות בעין הציבורית. מצב השווקים לא הרתיע אותנו"

מובילאיי גייסה סכום של 861 מיליון דולר במחיר של 21 דולר למניה • פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי: "יש עניין מאוד חזק מצד משקיעים, נפגשנו עם מאות משקיעים וכולם אמרו לנו כמה שזו חברה מיוחדת ואין עוד חברה כזאת"

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי, בהנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי, בהנפקת מובילאיי בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc

מנייתה של חברת טכנולוגיות הרכב מובילאיי מזנקת בכ-28% ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק, לאחר שאתמול הודיעה על תמחור ההנפקה שלה מעל הרף העליון של טווח המחירים המבוקש.

דוח של בלקרוק: מאות בכירים ממליצים איפה לשים את הכסף 
סייבריזן מפטרת כ-17% מהעובדים, רובם בחו"ל 

ההנפקה - שהחזירה את מובילאיי לשוק הציבורי לאחר כ-5.5 שנים כחברה פרטית בבעלות אינטל - הפכה את מובילאיי הן להנפקה הגדולה ביותר השנה בוול סטריט, והן לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר, לאחר שעקפה את צ'ק פוינט וסולאראדג'. ההנפקה בוצעה לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר ובמהלך יום המסחר הראשון החברה מזנקת לשווי של כ-22 מיליארד דולר.

נזכיר עם זאת שבשנה שעברה ההערכות היו שאינטל תרצה להנפיק את מובילאיי בשווי של כ-50 מיליארד דולר, לאחר שרכשה אותה ב-2017 תמורת כ-15 מיליארד דולר. המצב בשווקים השפיע על השווי שהחברה הצליחה להשיג בסופו של דבר, וייתכן שהחברה אף העדיפה במידה מסוימת להנמיך את השווי המבוקש במטרה "להשאיר כסף על השולחן" למשקיעים הפוטנציאליים.

מובילאיי הנפיקה 41 מיליון מניות חדשות וגייסה סכום של 861 מיליון דולר, לפי מחיר של 21 דולר למניה. על רקע עליית המניה, סביר להניח שהחתמים יממשו את האופציה שניתנה להם לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה, ובכך היקף הגיוס יגדל בכ-129 מיליון דולר נוספים. במקביל גייסה מובילאיי עוד 100 מיליון דולר מחברת ההשקעות ג'נרל אטלנטיק. לאחר ההנפקה מחזיקה אינטל בכ-94% ממניות מובילאיי, אך בשיחה עם עיתונאים היום (ד') העריך פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, כי אינטל תמכור מניות בעתיד. בהנפקה אינטל לא ביצעה הצעת מכר, אך כחלק מהמהלך היא תקבל ממובילאיי מעין דיבידינד בסך 3.5 מיליארד דולר.

לדברי שעשוע, "אני מניח שתהיה עוד הנזלה בהמשך. אם אינטל תרצה למכור (את מובילאיי כולה, ש.ח.ו) זה עניין שלה, אבל זה תהליך ארוך. לנו נוצרה כעת הזדמנות להיות בעין הציבורית ולבנות ערך, ואנחנו כבר מתחילים לבנות ערך בפתיחת המסחר היום. יש עניין מאוד חזק מצד משקיעים, נפגשנו עם מאות משקיעים וכולם אמרו לנו כמה שזו חברה מיוחדת ואין עוד חברה כזאת".

"מה שבאמת משך אותנו להנפקה זה הרצון להיות בעין הציבורית"

שעשוע אמר כי העובדה שלמובילאיי יש כעת "מטבע" משל עצמה (מניות משלה ולא של אינטל) "זה טוב, אבל לא הסיבה העיקרית להנפקה. למובילאיי אף פעם לא הייתה בעיה למשוך עובדים חזקים, שמחוברים למטרות החברה. כשיש לנו מטבע משלנו זה יותר טוב, אבל מה שבאמת משך אותנו להנפקה זה הרצון להיות בעין הציבורית, לתקשר דרך התקשורת ודרך אנליסטים את כל מה שבחמש השנים האחרונות עשינו מתחת לרדאר. לכן מצב השווקים לא הרתיע אותנו. נתחיל לבנות את הערך".

שעשוע הוסיף שמבחינתו לא משנה אם החזקת הציבור בחברה היא 6% או 20%-30%, משום שמבחינתו מובילאיי היא חברה ציבורית וגם בשנים בהם הייתה בבעלות מלאה של אינטל, היא נוהלה עצמאית. עם זאת הודה כי ה-float (הסחורה הצפה, כמות המניות בהן ניתן לסחור) קטן מאוד, "וזה לא בריא לאורך זמן אם אין מספיק מניות בשוק". כאמור הוא מעריך שבהמשך אינטל תבצע הנזלה נוספת, וכך יהיו יותר מניות בידי הציבור, אם כי להערכתו אינטל תשמור על השליטה בחברה לפרק זמן ארוך.

לשאלה האם שוק הרכב האוטונומי מתפתח בקצב משביע רצון השיב שעשוע שכן, אך הדגיש שישנם ניואנסים. "אנשים חושבים על 'רובוט-טקסי', מעין אובר ללא נהג - זה הקצה העליון, וגם את זה אנחנו עושים. אבל בנינו גם ספקטרום של פתרונות והתחלנו לספק אותם. זה מתחיל ממערכת שהיא רק של מצלמות, סיפקנו 50,000 כאלה בסין ויש לנו עוד שישה יצרני רכב בטווח הקרוב - יש רצון עז מהתעשייה לאמץ". לדבריו, מובילאיי מייצרת "מודולריות של אוטונומיה" - ניתן להוסיף חיישן אחד שיאפשר לתת מערכת אוטונומית רק לנתיב אחד; אם מוסיפים לו רדאר פינתי מוסיפים אפשרות להחליף נתיבים ועוד, וכך "ברגע שסיימנו את הכל יש רכב אוטונומי שמסוגל לנסוע בכל מקום. במקביל, אנחנו משיקים את הרובוט-טקסי שלנו".

שעשוע נשאל האם ישנו עיכוב בהשקת המוניות האוטונומיות של החברה, והשיב שאין עיכוב טכנולוגי - "הרכבים האוטונומיים שלנו, עם נהג לביטחון, כבר פעילים". הוא הוסיף כי "חמש השנים האחרונות נתנו לנו ראייה יותר עשירה לגבי פתרונות והם מייצרים לנו הכנסות. אני צריך להיות אחראי לדוח הרווח וההפסד וצריך לדאוג שהחברה רווחית. אני מסתכל על מתחרים ששורפים מיליארדים ולא מכניסים כסף, ולא רוצה להיות שם. אנחנו בונים את זה בצורה נכונה. מובילאיי מ-2014 תמיד הייתה רווחית ואני רוצה לשמור על כך".