הפניקס אקסלנס במו"מ לרכישת בית ההשקעות אפסילון

על פי ההערכות הסכום אותו תשקיע הפניקס עומד על 95-100 מיליון שקל • מנכ"ל אפסילון, שמואל פרנקל, שגם מחזיק בכשליש מבית ההשקעות, צפוי להישאר בתפקיד בכיר גם לאחר הרכישה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הפניקס בדרך להתרחבות נוספת. הקבוצה, באמצעות בית ההשקעות אקסלנס, נמצאת במו"מ לרכישת בית ההשקעות אפסילון. ההערכות הן כי הפניקס תשלם סכום שנע סביב 95-100 מיליון שקל עבור אפסילון שנמצאת בשליטת דסק"ש (67.4%) ושמואל פרנקל, המשמש גם כמנכ"ל החברה. וצפוי להיות חלק מבית ההשקעות בתפקיד בכיר, אם העסקה תצא לפועל.

על פי דוחות דסק"ש, שווי החזקותיה באפסילון נעמד בסוף הרבעון השני של 2022 בכ-59 מיליון שקל. אפסילון מנהל כיום כ-9 מיליארד שקל נכסים, 4 מיליארד מתוכם בקרנות נאמנות והיתר בניהול תיקים. הוא הוקם בשנת 1988 ובשנת 2015 חידש את פעילות החיתום שלו ואף הגיעה שנתיים מאוחר יותר לצמרת המגייסים בענף החיתום בהובלת אייל גרינבאום וסגנו אודי טויבין, שהגיעו לאפסילון יחד מדיסקונט חיתום.

לפני מספר חודשים נראה היה כי השניים בדרך להקים חברת חיתום יחד עם הפניקס, אך כעת נראה כי המהלך יוחלף בהליך של רכישה של כל בית ההשקעות של אפסילון, ופעילות החיתום תעשה בקרוב דרך אקסלנס. לשם השוואה, בעוד אפסילון מנהלת נכסי קרנות נאמנות בכ-4 מיליארד שקל, קסם מבית אקסלנס מנהלת יותר מ-50 מיליארד שקל, ובסך הכל אקסלנס עצמה, בהובלת המנכ"ל אבנר חדד, מנהלת כ-65 מיליארד שקל.

אם העסקה תצא לפועל, יהיה זה בית ההשקעות השני שרוכשת הפניקס בתוך פחות משנתיים. זאת לאחר שאשתקד השלימה הקבוצה, בניהולו של אייל בן סימון, את רכישת הפעילות של הלמן-אלדובי. היקף העסקה ההיא עמד על 275 מיליון שקל, וכחלק ממנה מכרה החברה את עסקי הפנסיה החדשה של הלמן-אלדובי לבית ההשקעות מיטב ב-45 מיליון שקל. כלומר, עלות הרכישה עבור הפניקס של נכסי גמל והשתלמות ושתי קרנות פנסיה ותיקות וקופה מרכזית לקצבה, שיישארו בידיה, עמדה על סך 230 מיליון שקל, בניכוי ההכנסה ממיטב.

בהפניקס בוחנים כל הזמן השקעות נוספות, בין היתר בתחום כמו נדל"ן וכן אשראי, בו החברה מחזיקה בשליטה בחברת האשראי החוץ בנקאי והסליקה, גמא. אתמול התייחס מנכ"ל הפניקס , אייל בן סימון, לאפשרות כי החברה תרחיב את השקעותיה בתחום, כשעל המדף עשויה למצוא עצמה בקרוב כאל, אותה המליץ בנק ישראל להפריד מבנק דיסקונט השולט כיום ב-72% ממנה.

"אם תבחן את התחרות בתחום האשראי תגלה שהתחרות שם לא מאוד גבוהה. עברנו לשליטה בגמא אמרנו שניכנס לאשראי קמעונאי", אמר בן סימון בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. "עד לפני 15 שנה הבנקים שלטו ב-95%. אני מעריך שאותה מהפכה שנעשתה באשראי העסקי תהיה גם באשראי הקמעונאי. בשביל זה נדרשת השקעה מסיבית בתשתיות. אם זה מעניין? זה ענף מאוד מעניין אפילו צריך לסייע למוסדיים במידה מסוימת. יש לי אחריות לבעלי המניות. כל עוד אני צריך לשקף ולתת להם את התשואה, אבדוק כל השקעה בצורה עניינית. אם אפשר לבצע רכישה במחירים סבירים - נעשה את זה. אם נפתח את התחום בעצמנו, נקנה חברה או נעשה גם וגם - נדבר על זה בוועידות הבאות".