הצוללת | פודקאסט

"נביא הזעם" של הכלכלה חוזר לזירה ורואה שחורות. האם הוא צודק?

מי שנחשב "נביא הזעם" של הכלכלה העולמית ודייק בתחזיותיו לגבי משבר 2008, פרופ' נוריאל רוביני, סבור שהעולם עומד בפני מיתון חמור וממושך. פרופ' ליאו ליידרמן, שהשתתף השבוע בוועידת ישראל לעסקים, סבור דווקא כי: "עוד שנה נראה ירידה באינפלציה". מה עוד צופים המומחים לגבי עתיד הכלכלה והשווקים? • האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

הפרופסור לכלכלה נוריאל רוביני ידוע בתחזיותיו הדיסטופיות לגבי הכלכלה העולמית. לא עם כולן הוא קלע לאורך השנים, אבל עם אלה שהשמיע לפני המשבר הכלכלי העולמי של 2008, הוא קלע במדויק. החל מאמצע העשור הראשון של שנות ה-2000, הזהיר רוביני מפני בועת דיור שהתנפחה בארה"ב ומפצצת זמן מתקתקת של משכנתאות סאבפריים. ואכן, ב-15 בספטמבר 2008, קרס בנק ההשקעות האמריקאי ליהמן ברדרס, מה שהתניע את משבר הסאבפריים ולאחריו את המשבר הכלכלי העולמי שנמשך לאורך כמה שנים.

כעת רוביני שוב חוזר לזירה עם תחזיות זעם מבהילות. בראיון שנתן לבלומברג לפני כמה ימים, הוא אמר שהכלכלה העולמית תיקלע למיתון כל כך עמוק וקשה, עד שהבנקים המרכזיים בסוף ירימו ידיים במלחמה שלהם מול האינפלציה. הם "ישתפנו" לדבריו, Chicken out. "הנשק" של הבנקים המרכזיים במלחמה הזו הוא העלאת ריבית, אבל המחיר הוא מיתון, ולדעתו הוא פשוט עלול להיות חמור מדי. אי לכך, הם יצטרכו להפסיק עם העלאות הריבית, ואז מדינות רבות עלולות להיקלע לסחרור של סטגפלציה: שילוב של אינפלציה ומיתון. הסחרור הזה, לדבריו, עלול להימשך שנים.

"היום יש לנו את הגרוע ממה שראינו בשנות ה-70 - סטגפלציה וקשיים בשרשראות האספקה - יחד עם משבר חובות שעוד לא ראינו כמותו", אמר. "זוהי 'מלכודת של חובות'. זה לא הולך להיות מיתון של שני רבעונים של צמיחה שלילית, אלא מיתון חמור".

האם רוביני מדייק גם הפעם? יש כלכלנים שלא מסכימים עם הניתוח הנוכחי שלו. אחד מהם הוא היועץ הכלכלי הראשי לבנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, ומהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. בפאנל מומחים שבו השתתף השבוע כחלק מוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", אמר ליידרמן: "אנחנו לא פסימיים ברמה של נוריאל רוביני. אנחנו לא חושבים שהעולם הולך לקטסטרופה, אלא אם כן תהיה מלחמת עולם שלישית. הסיכון המרכזי ל-2023 הוא פחות מיתון ויותר דשדוש. עולם אפור יותר מזה שהכרנו קודם, עם פגיעה מאוד רצינית בגלובליזציה".

מנכ"לית משותפת בבית ההשקעות אופנהיימר, אביבית מנה-קליל, שגם היא השתתפה בפאנל הוסיפה: "זה לא שהרע מכל מאחורינו, אבל עכשיו להבדיל מלפני שנה אנחנו מכירים את רוב הסיכונים". 

עוד השתתפו בפאנל: חגי שרייבר, מנכ"ל הפניקס השקעות; ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל; ואלחנן רוזנהיים, מנכ"ל פרופימקס - חברה להשקעות נדל"ן. מה דעתם על עתיד הכלכלה ובמה כדאי להשקיע בימים אלה של שווקים סוערים? האזינו לפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".