אמזון סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הבא ומתרסקת בקרוב ל-20% במסחר המאוחר

החברה פספסה קלות את תחזית ההכנסות אך רשמה רווח גבוה מהציפיות - 28 סנט למניה • צפי האנליסטים היה לרווח של 22 סנט על הכנסות של 127.4 מיליארד דולר

מחסור בכוח-אדם ועליית המשכורות צמצמו את הרווח של אמזון / צילום: Shutterstock
מחסור בכוח-אדם ועליית המשכורות צמצמו את הרווח של אמזון / צילום: Shutterstock

לאחר שבוע סוער של דוחות כספיים של ענקיות הטק, חברת המסחר המקוון ומחשוב הענן אמזון שחררה היום (ה') בתום המסחר בנאסד"ק את דוחותיה שלה לרבעון השלישי (יולי-ספטמבר) של 2022. החברה דיווחה על הכנסות של 127.1 מיליארד דולר, מתחת לממוצע תחזיות אנליסטים של 127.46 מיליארד דולר. הרווח פר מניה של אמזון ברבעון עמד על 28, מעל תחזית מוקדמת ל-22 סנט. 

שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה?
אמזון AWS שימשה כשושבינה ברכישת המיליונים של בניאס לאבס
אחרי שנכשלה בעבר, אמזון מנסה להקים שוב חטיבת פרסום בישראל 

אף שרוב הכנסותיה של אמזון מגיעות מקמעונאות, שירותי הענן (AWS) הם המקור המרכזי לרווחיות של אמזון. החברה דיווחה כי הכנסות הענן עמדו על 20.5 מיליארד דולר, כשהתחזיות היו להכנסות של 21.1 מיליארד דולר. השבוע שתי המתחרות הגדולות של AWS - אלפאבית (גוגל) ומיקרוסופט - דיווחו על צמיחה חזקה בענן, מה שיכול להעיד על כך שאמזון, מובילת השוק, מעט נחלשת.

נתון מעניין נוסף בדוחות הוא הכנסות אמזון מפרסום בתוך אתריה, שהסתכמו ב-9.48 מיליארד דולר. האנליסטים צפו כי אלה יעמדו על 9.48 מיליארד דולר. ברבעונים הקודמים אמזון הפתיעה בשמירה על צמיחה גבוהה בפרסום, בעוד ענקיות אינטרנט כמו מטא וגוגל נחלשו יותר בשל עדכון הפרטיות של אפל משנה שעברה, שמונע מהן לנטר משתמשים לאורך האינטרנט לצורך פרסום ממוקד. אמזון נהנית ממעבר של מפרסמים לפרסם קרוב יותר אל המקום בו הלקוחות מבצעים בפועל את הרכישה.

מניית אמזון  מגיבה בהתרסקות של 18% במסגרת המסחר המאוחר, בעיקר מאחר שסיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי. החברה צופה הכנסות של 140-148 מיליארד דולר, שישקפו צמיחה של 8%-2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הצפי בשוק היה להכנסות של 155 מיליארד דולר, בשל עונת החגים החזקה.

קיצוץ אגרסיבי בעלויות כדי לשפר את השורה התחתונה

בימי שיא הקורונה צמחה אמזון בקצב שיא, אך השנה החברה התמודדה עם האטה בצמיחת עסקי הבסיס שלה במכירות מקוונות, כתוצאה מהחזרה של לקוחות לטייל, לבלות ולקנות בחנויות פיזיות אחרי המגפה, על חשבון שופינג מכוון. לכך נוספו התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים עם אינפלציה גואה וריבית עולה.

על אף התנאים המאתגרים, האנליסטים חזו כי אמזון תחזור ברבעון השלישי לצמיחה דו-ספרתית של 15% מול הרבעון המקביל אשתקד, בין השאר בשל אירוע ההנחות השנתי "פריים דיי" שאמזון ערכה במשך 48 שעות ביולי. בשלושת הרבעונים האחרונים צמחו הכנסות אמזון במספרים חד-ספרתיים בלבד.

תחת המנכ"ל אנדי ג'סי, שהחליף את המייסד ג'ף בזוס ביולי 2021, אמזון אימצה גם אסטרטגיה של קיצוץ אגרסיבי בעלויות, דרך השכרת משנה של שטחי מחסן, הקפאת גיוסים ועצירה או ביטול של פרויקטים, כדי לשפר את השורה התחתונה.

אמזון סובלת מהתייקרות הדלק, האנרגיה והתחבורה שמשפיעים לרעה על מבנה ההוצאות שלה. בשני הרבעונים האחרונים רשמה אמזון הפסד בשורה התחתונה כתוצאה מעלויות גבוהות בשילוב ירידת ערך ההשקעה שלה בחברת הרכב החשמלי Rivian .