מכתב הערבויות האמריקאי להסכם עם לבנון: מה הוא כולל?

נוסח מכתב הערבויות של ארצות הברית לישראל, על רקע הסכם הגבול הימי על לבנון, צפוי להיחתם בשבוע הבא על ידי הנשיא ביידן • המכתב, הממוען לראש הממשלה יאיר לפיד, ישאר חסוי, אך לפי גורם מדיני בכיר מבטא גיבוי מלא של ארה"ב לעמדותיה של ישראל

ארה''ב מגבה את עמדותיה של ישראל בהסכם הגבול הימי עם לבנון / צילום: דני זקן
ארה''ב מגבה את עמדותיה של ישראל בהסכם הגבול הימי עם לבנון / צילום: דני זקן

נוסח מכתב הערבויות של ארצות הברית לישראל, בצד הסכם הגבול הימי, צפוי להיחתם על ידי הנשיא ג'ו ביידן בשבוע הבא, כך על פי גורם מדיני בכיר. הנוסח סוכם ביום שישי אך ישאר חסוי ולא יפורסם במלואו לציבור.

בכיר בחברות האנרגיה: שדה צידון־קנה בלבנון צפוי להיות רווחי במיוחד
לפני החתימה על ההסכם עם לבנון: החלה הפקת גז ממאגר כריש  

כזכור, המכתב שאמור היה להיות מצורף להסכם בטרם אישורו על ידי הממשלה, לא הושלם בזמן והשרים הצביעו על ההסכם ללא המכתב וללא הסכם המסגרת הראשוני עם חברת טוטאל, האחראית על החיפושים וההפקה בשדה קאנה צידון.

הגורם המדיני אומר כי המכתב ממוען אל ראש הממשלה יאיר לפיד, ומבטא גיבוי ברור של ארה"ב לעמדותיה של ישראל בסוגיות הקשורות להסכם הקו הימי. עוד הוסיף אותו גורם כי הנשיא האמריקני מצהיר במכתב הערבויות שארה״ב מחוייבת ליישום מלא של ההסכם לקו הימי ולזכויות הביטחוניות והכלכליות של ישראל שהוסכמו בו. בנוסף, ארה"ב חוזרת במכתב על המחוייבות שלה לסייע לישראל להגן על עצמה (בכוחות עצמה) ולהרתיע את אויביה, כולל בזירה הימית וכנגד איום על הנכסים האנרגטיים של ישראל בים, או נגד כלי שייט ישראלים. בכל מקרה של ניסיון להפר את ההסכם ארה"ב תעמוד לצד ישראל למנוע הפרת ההסכם.

ארה"ב מכירה במכתב בקו המצופים כקו הסטטוס קוו, ותתנגד לכל ניסיון לאתגר את הקו הזה (אלא בהסכמת שני הצדדים).

בנוגע למאגר קאנה/צידון, ארה"ב מחוייבת לזכויות הכלכליות של ישראל במאגר ומדגישה את מחויבותה למנוע רווחים של חיזבאללה מהמאגר (בהתאם למשטר הסנקציות האמריקאיות).