אורי יוגב מציע לכם אג"ח בריבית של 8% עם שיעבוד. אז למה המשקיעים לא באו בהמוניהם?

הקשיים בשוק הקונצרני: קרן התשתיות אלומה שמוביל יוגב עיכבה הנפקת אג"ח למרות תנאים יוצאי דופן שהציעה למשקיעים המוסדיים • גיוס החוב מיועד בעיקר לממן את רכישת השליטה בחברת תשתיות התקשורת טמרס טלקום מידי פויו זבלדוביץ'

אורי יוגב, יו''ר קרן אלומה / צילום: יונתן בלום
אורי יוגב, יו''ר קרן אלומה / צילום: יונתן בלום

לאחר נפילה של 40% במניה מאז הנפקתה אשתקד, דיווחה קרן התשתיות אלומה  על עיכוב בגיוס חוב מתוכנן בהנפקת אג"ח - עיכוב המשקף בין היתר את המצוקה הגוברת בשוק הקונצרני, נוכח עליית הריביות והסלקטיביות הגוברת של המשקיעים.

לא רק כצמן: אג"ח של צחי נחמיאס, חנן מור וברק רוזן מפלרטטות עם אזור הסכנה
אג"ח זבל במעל 10 מיליארד שקל: הסיכון חזר לבורסה בתל אביב | פרשנות
אורי יוגב: "בהנפקה קיבלנו אמון מהמוסדיים. נגיע לקרן של מיליארדי שקלים"

אלומה מדווחת כי היא "ממשיכה לקיים מגעים עם גופים מוסדיים, במטרה למצות את אפשרות הנפקת האג"ח מכוח תשקיף המדף של הקרן". לפי מקורבים לגיוס נדרשת אלומה לדחיית המכרז כדי לצרף גוף מוסדי שירכוש כרבע מהסחורה, ופועלת לשנות את תנאי שטר הנאמנות.

אלומה היא קרן קטנה יחסית, שנסחרת כיום בשווי של 152 מיליון שקל, פחות ממחצית השווי הנקי של נכסיה (NAV), המוערך על ידיה ב-338 מיליון שקל, נכון לסוף יוני השנה. יו"ר הקרן, אורי יוגב, כיהן בעבר בתפקידים בכירים בשירות הציבורי, בין היתר כמנהל רשות החברות הממשלתיות, וקודם לכן כראש אגף תקציבים באוצר. מנכ"ל אלומה הוא ינון יוגב (אין קשר משפחתי).

 
  

מתוך גיוס מתוכנן של 150 מיליון שקל מייעדת הקרן כ-85 מיליון שקל (24 מיליון דולר) לצורך השלמת רכישת מניות השליטה בחברת תשתיות התקשורת טמרס טלקום מידי המיליארדר פויו זבלדוביץ'.

אג"ח אלומה מונפקות ללא דירוג, ובמח"מ של 3.5 שנים, והן יישאו ריבית גבוהה המוערכת ב-8% לפחות לשנה. כבטוחה מציעה אלומה 82% ממניות טמרס טלקום (לאחר השלמת העסקה) בשווי הוגן של 280 מיליון שקל. עוד היא מתחייבת שהמינוף (LTV) שלה לא יעלה על 55%.

עדיין לא ידוע מה הריבית שבה ייסגר המכרז, והאם השתתפות הגוף המוסדי שעליו מדברים מקורבי ההנפקה תשפר את תנאי הגיוס ותבטיח את השלמתו. עם זאת ניתן לקבוע כי תנאי הנפקת האג"ח קיצוניים גם בתנאי השוק הנוכחיים, ומעידים עד כמה השוק הקונצרני בת"א הולך ומתייבש עבור חברות המנפיקות ללא דירוג או בדירוגים נמוכים.

ההתמודדות על אגד

בנובמבר אשתקד, שנה וחצי לאחר הקמתה, גייסה אלומה 80 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית לציבור, ואין לה כיום אג"ח מונפקות. חודש לאחר השלמת הגיוס בבורסה הביע היו"ר יוגב אופטימיות ביחס לעתידה של הקרן. בראיון לגלובס הצהיר כי "אלומה ממוקדת בענפי תשתיות התקשורת, אנרגיה ירוקה, תחבורה ואיכות סביבה, ואנחנו חושבים שהיא תהיה בעתיד קרן של מיליארדים טובים של שקלים". תרחיש זה רחוק כאמור מלהתרחש בינתיים.

מלבד השקעתה המרכזית בטמרס טלקום, השקיעה אלומה מאז היווסדה במספר חברות הפועלות בתחומים של הקמת מגדלי תקשורת סלולרית, התייעלות אנרגטית וטיפול בפסולת.

לצד אותן השקעות קטנות יחסית, התמודדה אלומה מוקדם יותר השנה על רכישת השליטה בחברת התחבורה הציבורית אגד, במסגרת קבוצה שכללה גם את יבואנית הרכב קרסו מוטורס ואת קבוצת מגדל ביטוח. הצעת הקבוצה הייתה הגבוהה ביותר במכרז, ושיקפה לאגד שווי עצום של 5.6 מיליארד שקל, אך היא נפלה במהירות לאחר שבחברה המוכרת הקשיחו את תנאי המכרז, ודרשו הפקדת מקדמה של 15% מהתמורה במזומן - דרישה שהקבוצה סירבה לה.

רוצה עוד 40% מטמרס

כאמור, גיוס החוב הנוכחי של אלומה מיועד לממן עבורה את השלמת רכישת מניות טמרס טלקום (Tamares Telecom) מידי קבוצת טמרס של זבדלוביץ'. טמרס טלקום מעמידה שירותי אינטרנט על כבל ימי בין ישראל לצרפת, ובכוונתה להרחיבו דרך פריסה יבשתית לאילת ומשם לפרוס אותו לאסיה.

אלומה נכנסה להשקעה בטמרס טלקום במרץ אשתקד, כשרכשה 42% מהמניות בכ-18 מיליון דולר, וכעת היא פועלת להגדיל את החזקותיה בעוד 40%, ולהגיע לשליטה. במהלך הזמן שחלף בוצעו מהלכי השבחה בטמרס, שכללו בין היתר הזרמת הון, הרחבת תשתיות ועסקאות חדשות, שלטענת אלומה יותר משילשו את שווייה ל-98 מיליון דולר.

תמורת יתרת מניות טמרס אמורה הקרן לשלם 40 מיליון דולר, 24 מיליון דולר במזומן והיתרה במניות אלומה, לפי מחיר של 1.27 שקלים למניה - יותר מכפול לעומת מחיר השוק של המניה (59 אגורות), שנועד לשקף את השווי הנכסי הנקי של החברה.

את המחצית הראשונה של 2022 השלימה טמרס טלקום עם הכנסות של 10.6 מיליון דולר, עלייה של 46% ביחס למחצית המקבילה. החברה חתמה את המחצית עם רווח של 938 אלף דולר, מול הפסד של כמיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד. לפי דוחות אלומה, העלייה בהכנסות נבעה מעלייה בביקוש לשירותי התקשורת של טמרס אצל לקוחותיה הקיימים.