הישג דיפלומטי לארדואן: יצוא התבואה מאוקראינה יתחדש

נשיא טורקיה, המתווך המרכזי בין רוסיה לקייב, הודיע על חידוש יצוא התבואה מאוקראינה באמצעות המסדרון הבטוח • מרד ההגנה הרוסי אישר את ההודעה ומשרד התשתיות האוקראיני עדכן כי 8 ספינות צפויות לצאת מחר מנמלי המדינה

פוטין, זלנסקי וארדואן / צילומים: AP
פוטין, זלנסקי וארדואן / צילומים: AP

מסדרון יצוא התבואה מאוקראינה יחדש את פעילותו מחר (ה'). כך אישר היום (ד') המתווך המרכזי בין קייב לבין מוסקבה, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, ארבעה ימים לאחר הודעת רוסיה על הפסקתו. מדובר בהישג דיפלומטי נוסף של ארדואן שלצד האו"ם הוביל לחתימת ההסכם בין רוסיה לבין אוקראינה ב־22 ביולי. בעזרת המסדרון הבטוח, מאז 1 באוגוסט יוצאו 10 מיליון טונות תבואה משלושה נמלים מרכזיים באוקראינה: אודסה, יוז'ני וצ'ורנומורסק. משרד ההגנה הרוסי כבר אישר את הודעתו של ארדואן.

●  היעד של פוטין: להשלים את גיוס החירום ולהפחיד את המערב מפני "קטסטרופה גלובלית" | פרשנות 
● "גנרל גוג ומגוג" והמל"טים המתאבדים: שדה הקרב האוקראיני והמחיר האיראני | פרשנות

גם שר התשתיות האוקראיני, אולכסנדר קוברקוב, כבר עדכן כי שמונה ספינות שמובילות תבואה צפויות לצאת מנמלי אוקראינה כבר מחר. "מתווה התבואה בים השחור ממשיך", אמר קוברקוב. "קיבלנו אישור על כך מהאו"ם. כמו כן, מחר יתבצעו בדיקות ספינות בבוספורוס".

מבחינת קייב, מדובר בשקט תעשייתי של ממש שהרי בעקבות הזמנות שכבר התבצעו - ביומיים האחרונים נעו 17 ספינות בשני הכיוונים בים השחור - גם בלי התחייבות לביטחונן מצד רוסיה. "היינו יכולים ליצא 30%־40% יותר, אם רוסיה לא הייתה פוגעת בהובלות", טען שר התשתיות האוקראיני.

תחילת הסערה האחרונה הייתה, כאמור, ביום שבת. אז, משרד ההגנה הרוסי הודיע על הפסקת המתווה בעקבות מתקפה שכללה תשעה כטב"מים נגד צי הים השחור הרוסי בנמל סבסטופול שבחצי האי קרים, בו גם נמצא מטה הצי. "ב-04:20, משטר קייב ביצע מתקפת טרור נגד ספינות צי הים השחור ואוניות אזרחיות", נמסר ממשרד ההגנה הרוסי. "אותן הספינות היו אמונות גם על דאגה ל-'מסדרון התבואה', המיועד לאפשר יצוא מוצרים חקלאים מנמלי אוקראינה". לפי דיווחים ברוסיה, ספינת מלחמה רוסית אחת ניזוקה מהמתקפה האוקראינית.

מוסקבה גם האשימה את בריטניה בלא פחות ממעורבות בפיצוצים בצינור הגז נורד-סטרים ובסיוע של מומחים בריטים למתקפה נגד סבסטופול. "הצי הבריטי תכנן, סייע וביצע את מתקפת הטרור בים הבלטי", טענו הרוסים. ואילו כעת, פני אוקראינה והמתווכות, טורקיה והאו"ם, נשואות למוסקבה. רוסיה אמנם הסכימה לחידוש מסדרון התבואה, אך ההסכם הקיים אמור לפוג ב־19 בנובמבר.

מחירי התבואה בטלטלה אחרי תקופת התייצבות

ההסכם השפיע מאוד על התייצבות מחירי התבואה בעולם. במקרה של החיטה, למשל, מחיר בושל זינק בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה ל-12.94 דולר ב-7 במרץ, ול-12.78 דולר ב-17 במאי - אך מאז ירד והתייצב על טווח 8-10 דולר לבושל בשלושת החודשים האחרונים. עד החלטת רוסיה בשבת לסגת מההסכם, הוא עמד על 9.14 דולר לבושל - כ-30% פחות מהשיא של 7 במרץ. מנגד, לאחר ההודעה הרוסית בשבת, מחיר החיטה זינק ביום שני ב־5.5% ומחיר התירס ב־2.3%.

רוסיה, שמבינה היטב את השלכות הצעד שלה על מחירי החיטה, כבר דאגה בימים האחרונים לנצל את ההתפתחויות לטובתה. משרד החקלאות הרוסי כבר הודיע כי מוסקבה מוכנה לספק בחינם עד 500 אלף טונות תבואה למדינות עניות בארבעת החודשים הקרובים. מעבר לכך, שר העבודה הציבורית הלבנוני, עלי חמי, הודיע השבוע כי רוסיה תתרום למדינתו 25 אלף טונות חיטה.