תשובה מנפיק את איתקה בלונדון והחוב של קבוצת דלק צפוי להמשיך ולהצטמצם

אם תונפק החברה הבת הפועלת בים הצפוני ברף העליון של טווח השווי - 3.6 מיליארד דולר - תניב ההנפקה לקבוצת דלק תזרים מזומנים של עד 1.9 מיליארד שקל • מזומנים אלו יפחיתו עוד יותר את החוב הפיננסי של הקבוצה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף
אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה עומדת להשלים בימים הקרובים עוד אבן דרך משמעותית במסע התאוששתה ממשבר הקורונה של מרץ-אפריל 2020. אחרי שמכרה נכסים ופרעה חובות במיליארדי שקלים, ואף זכתה לרוח גבית מחודשת בדמות עליית מחירי האנרגיה בעולם, עומדת קבוצת דלק להשלים את הנפקת החברה הבת איתקה בבורסת לונדון.

בפעם הרביעית ברציפות: הפד מקפיץ את הריבית ב-0.75% 
המיליארדר אהרון פרנקל מדבר לראשונה על הניסיון להשתלט על שופרסל | ראיון 

כבר שנים שבורסת לונדון מהווה יעד הנפקה עבור פעילות הנפט והגז של קבוצת דלק בים התיכון, אשר מרוכזת בשותפות ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים). אלא שעוד קודם לכן, תושלם בשבוע הבא ההנפקה בלונדון של איתקה, אשר פועלת בתחום החיפוש וההפקה של נפט וגז במימי הים הצפוני (צפונית-מזרחית לחופי סקוטלנד).

איתקה, שמרבית פעילותה נרכשה מחברת שברון האמריקאית לפני כשלוש שנים, פתחה אתמול את ספר ההזמנות במכרז ההנפקה, ובתוך כשעתיים קיבלה את מלוא הביקוש הדרוש להשלמתה. עם זאת, ספר ההזמנות יישאר פתוח בימים הקרובים, ויאפשר קבלת הזמנות נוספות, שמהן תוכל החברה לבחור.

על פי תוכנית החברה, ייסגר המכרז ביום ג' בשבוע הבא, ולמוחרת (ד') תחל המניה להיסחר ברשימה הראשית של בורסת לונדון. ההנפקה עצמה כוללת בעיקר הצעת מכר מצידה של דלק, בהיקף של 10%-15% ממניות איתקה, וגיוס מצומצם ישמש לפירעון חוב בעלים ולתשלום הוצאות הנפקה.

 
  

שווי גבוה מהספרים אך נמוך מההערכות

ספר המכרז מעניק לפי שעה לאיתקה שווי של 2.9-3.6 מיליארד דולר לפני הכסף (וגם אחרי הכסף, כי החברה כמעט אינה מנפיקה מניות חדשות). מדובר בשווי גבוה יותר מזה שבו רשומה איתקה בדוחות קבוצת דלק (2.3 מיליארד דולר), אולם נמוך יותר בהשוואה להערכות המוקדמות.

שווי זה נקבע בתום תהליך ארוך של פגישות עם משקיעים מוסדיים זרים ומקומיים, שערכה הנהלת איתקה בחודשים האחרונים. הוא נועד למשוך משקיעים מוסדיים איכותיים ולחזק את אטרקטיביות ההנפקה עבורם.

עם זאת, מטרת החברה היא כמובן לגייס ברף העליון של הטווח, ועניין זה צפוי להסתייע בזכות הביקוש הגבוה שכבר התקבל. עבור קבוצת דלק, מהווה הנפקת איתקה אבן דרך חשובה ומשמעותית ביותר, אשר מחזקת את מעמדה כלכלית ותזרימית כאחד.

בהנחה שההנפקה אכן תושלם ברף העליון של טווח השווי, היא אמורה להניב לקבוצת דלק תזרים מזומנים של 340-540 מיליון דולר, כלומר 1.2-1.9 מיליארד שקל. מזומנים אלו יפחיתו עוד יותר את החוב הפיננסי (נטו) של קבוצת דלק, אשר כבר ירד ל-3.8 מיליארד שקל נכון לסוף יוני 2022.

חוב של 6.1 מיליארד שקל לפני הקורונה

לשם השוואה, טרם התפרצות מגפת הקורונה בעולם וקריסת מחירי האנרגיה בעקבותיה, הציגה קבוצת דלק בסוף 2019 חוב פיננסי (נטו) של 6.1 מיליארד שקל. שנה לאחר מכן כבר פחת החוב הפיננסי (נטו) ל-4.3 מיליארד שקל (נכון לסוף 2020), בזכות מימושי הנכסים הרבים שביצעה קבוצת דלק, והעלייה המחודשת במחירי האנרגיה, והדיבידנדים שהגיעו בעקבותיה, אפשרו את המשך הפחתת החוב למחזיקי האג"ח.

גלעד מאירסון, יו"ר איתקה, אמר כי הנפקת החברה זכתה להתעניינות רבה ממגוון רחב של משקיעים מאירופה, ארה"ב, אסיה, המזרח התיכון ומישראל, והיא עדות כי "המשקיעים המקומיים והזרים מאמינים בסיפור של איתקה, בהנהלתה ובעתיד התעשייה".

למעשה, ההנפקה מעניקה למשקיעים המוסדיים אפשרות להרחיב את חשיפתם למגזר האנרגיה, שהניב רווחי עתק בשנה האחרונה בזכות העלייה במחירי הנפט והגז בעולם. איתקה למשל הגדילה במחצית הראשונה של 2022 את הכנסותיה ב-113% ל-1.36 מיליארד דולר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בזכות העלייה החדה בהכנסות, צמח ה-EBITDAX (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת, הפחתות ואקספלורציה) של החברה במחצית הראשונה ב-139% ל-904 מיליון דולר. הרווח הנקי זינק באותה התקופה פי 13 ל-1.47 מיליארד דולר, בזכות רווחים הזדמנותיים שנרשמו מרכישת חברות.

קבוצת דלק נסחרת כיום לפי שווי של כ-9.8 מיליארד שקל, ובעל השליטה תשובה מחזיק ב-50.2% ממניותיה, בשווי של כ-4.9 מיליארד שקל. מלבד איתקה מחזיקה קבוצת דלק גם ב-55% משותפות ניו-מד אנרג'י, הפועלת בתחום הגז בים התיכון ומחזיקה במאגר לוויתן (45.3%) ובאפרודיטה (30%) הסמוך לקפריסין.

תשובה שואף כבר שנים רבות להנפיק גם את פעילותה של ניו-מד אנרג'י בבורסת לונדון. במאי 2021 אף נעשה ניסיון להפוך את השותפות לחברה בע"מ, ואז להנפיק את מניותיה למסחר בלונדון. עם זאת, מדובר במהלך מורכב המלווה בקשיים משפטיים שונים. אלו הובילו באחרונה את ניו-מד אנרג'י לחתום על הסכם מיזוג עם חברת קפריקורן הבריטית, שבמסגרתו תהפוך ניו-מד לשותפות בבעלות מלאה של קפריקורן. מהלך זה מצריך קבלת אישורים משפטיים ומידי מחזיקי יחידות ההשתתפות של ניו-מד.

כעת כשקבוצת דלק בעלת שליטה בשתי חברות אנרגיה בריטיות, האם תשובה יהפוך מטייקון בשוק הגז המקומי לטייקון אנרגיה גם בבריטניה?