הסייבר כבר לא חוף מבטחים: ורוניס מפטרת לאחר קריסת המניה והאכזבה מהדוחות

חברת אבטחת המידע מפטרת מעל ל-100 עובדים, מתוכם כ-40 בישראל - "לאור ההיחלשות הכלכלית בשוק האירופי והחשש מזליגה והאטה של המשק האמריקאי" • פיטורים גם בחברת הטכנולוגיה גלובל-אי

בכירי חברת ורוניס פותחים את המסחר בנאסד''ק ביום ההנפקה / צילום: נאסד''ק OMX
בכירי חברת ורוניס פותחים את המסחר בנאסד''ק ביום ההנפקה / צילום: נאסד''ק OMX

הפיטורים בענף הסייבר מתרחבים: אחרי סניק וסייבריזן, גם ורוניס הישראלית-אמריקאית מודיעה על מהלך של התייעלות וחסכון בעקבות ההאטה הכלכלית העולמית, במסגרתו תפטר 5% מכוח-האדם שלה, מעל ל-100 עובדים בעולם, מתוכם כ-40 עובדים בישראל. בסך-הכול מועסקים בחברה לפני הפיטורים כ-2,060 עובדים בעולם, מתוכם כ-700 במרכז פיתוח בהרצליה פיתוח. 

התחרות בסייבר לא משאירה מקום לטעויות: לא כל החברות ישרדו | פרשנות
מסימני המשבר: ההייטק כבר לא בטופ 3 של מודעות הדרושים
המשבר בהייטק: מספר המשרות הפנויות בישראל צנח ב-22% בתוך חצי שנה

בשבועות האחרונים פוטרו כ-600 עובדים מחברות סייבר ישראליות, בהן סייבריזן, סניק, פורסקאוט, וצ'קמרקס, כך על פי אתר ״לסטארטאפ״ שעוקב אחר מגמות הפיטורים בישראל - אך לא כל המפוטרים ישראלים. רבים מהם אנשי מנהלה, כספים, שיווק ומכירות, וגם כמה מומחי סייבר, אך לא במספרים גבוהים. מומחי סייבר בעלי ניסיון הם עדיין סחורה חמה בשוק.

ובכל זאת, נראה כי במהלך השנתיים האחרונות התנפחה בישראל בועת סייבר במסגרתה משקיעים הרעיפו השקעות של מאות מיליוני דולרים על יזמים במכפילי שווי גבוהים מאוד, שהגיעו לעיתים לפי כמה מאות על ההכנסה, ויצרו צפיפות רבה מאוד בכל אחד מתת התחומים של הענף.

כתוצאה מכך, נוצרה תחרות גבוהה בין חברות רבות שמפתחות פתרונות דומים, אך ההאטה בתקציבי הרכש של החברות בשנה החדשה שמגיעה ממש בימים אלה, היא זו שמביאה אותם שלא לחדש הסכמים עם חברות סייבר או שלא להמר על חברות סטארטאפ אלא להישאר עם החברות הגדולות והמוכרות.

מורוניס נמסר כי "החברה הודיעה על מהלך של התייעלות וחיסכון לאור ההיחלשות הכלכלית בשוק האירופי והחשש מזליגה והאטה של המשק האמריקאי. המהלך כלל פיטורים של 5% מכוח-האדם לרוחב האירגון, לצד צעדי התייעלות וחיסכון נוספים ונועד לאזן בין יכולת החברה להציג רווחיות מבלי לפגוע בפוטנציאל הצמיחה והחדשנות״.

המניה של ורוניס צנחה ב-78% מאז השיא

ורוניס מספקת פתרונות לאבטחה ולניתוח המידע העובר בארגונים. בדומה לחברות נוספות מסוגה היא מבצעת שינוי במודל העסקי שלה, ועוברת ממודל של מכירת רישיונות למודל של מכירת מנויים. בטווח הארוך שינוי המודל אמור לתמוך בתוצאות הפיננסיות אך בטווח הקצר, בשלבי השינוי, התוצאות לפעמים נפגעות.

לפני שנה וחודשיים, בספטמבר 2021, הגיעה מניית ורוניס , שנוסדה ומנוהלת בידי יעקב (יקי) פייטלסון ואוהד קורקוס, לשיא כשנסחרה במחיר של כ-73.4 דולר (לאחר ביצוע ספליט במניה, מספר חודשים קודם לכן) ושווי השוק של החברה היה 7.8 מיליארד דולר. אולם מאז איבדה מניית החברה 78% מערכה, למחיר נוכחי של מעט מעל 16 דולר, המשקף לה שווי של 1.76 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר החברה  פרסמה את דוחות הרבעון השלישי של השנה, ובתגובה איבדה מנייתה 35.5% ביום מסחר אחד (יום שלישי); אחד האנליסטים המסקר את החברה, מבית ההשקעות Wedbush, אף הגדיר את הרבעון "אסון". החברה הציגה תוצאות נמוכות מתחזיות השוק ברבעון השלישי. ההכנסות צמחו ב-23% ל-123 מיליון דולר, ונרשם הפסד נקי לפי כללי החשבונאות המקובלים בסך 28.7 מיליון דולר, עלייה מהפסד של 23.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים, ובראשם עלות של 34.3 מיליון דולר לתגמול ההוני לעובדים, נרשם רווח נקי רבעוני של 6.7 מיליון דולר, לעומת 5.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההכנסות גדלו ב-26% ל-331 מיליון דולר, ההפסד הנקי GAAP גדל ב-24% ל-114 מיליון דולר ועל בסיס Non-GAAP נרשם הפסד נקי של 3.5 מיליון דולר, לעומת 2.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021.

ורוניס הפחיתה את התחזית השנתית והסבירה זאת בתנאי הסביבה המאקרו-כלכלית ופגיעה של שערי מטבע. החברה צופה ב-2022 הכנסות של 470-473 מיליון דולר, צמיחה של 20%-21% (לעומת תחזית קודמת ל-485-490 מיליון דולר). הרווח הנקי למניה Non-GAAP יהיה 14-15 סנט, שהם כ-18.4 מיליון דולר, בזכות רבעון רביעי משופר. נתון ה -ARR (הכנסות חוזרות שנתיות) יסתכם ב-460-463 מיליון דולר, עלייה של עד 20% מ-2021, וזאת בהשוואה לתחזית הקודמת לעלייה של עד 26%.

בשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות אמר סמנכ"ל הכספים גיא מלמד כי החברה ביצעה בשנים האחרונות השקעות משמעותיות בעסק, אך למרבה הצער הן עוד לא יצרו את האפקט המצופה. לדבריו על רקע זה ועל רקע החולשה בכלכלית באירופה ובצפון אמריקה, החברה מפחיתה את התחזית השנתית. בין היתר הזכיר מלמד את התחזקות הדולר מול האירו והליש"ט שפוגעת בחברה, משום שהיא מקבלת הזמנות במטבעות מקומיים.

מלמד ופייטלסון דיברו בשיחת הוועידה על הפחתת 5% ממספר העובדים ויוזמות אחרות לחיסכון בעלויות - מה שאמור לייצר לחברה חיסכון של 7 מיליון דולר ברבעון הרביעי וכבר בא לידי ביטוי בתחזית המעודכנת. לשאלת אנליסט בנושא אמר פייטלסון כי בשנתיים האחרונות החברה גייסה מעל 550 עובדים והיא רוצה לוודא שהיא יעילה, מבלי לפגוע בעתיד.

גם גלובל-אי מפטרת 5% מעובדיה

פיטורים נרשמים כעת גם בחברת גלובל-אי  (Global-e), שנפרדת בימים אלה גם היא מ-5% מעובדי החברה, כ-40 איש מתוך 800 המועסקים בה, בעיקר בכפילויות מחברות שנרכשו על ידה בשנה האחרונה כמו גם בתפקידי פיתוח. החברה הונפקה במאי 2021 לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר, מנייתה זינקה ממחיר של 25 דולר בהנפקה ל-81.7 דולר בשיא, אך בדומה לרוב מניות הטכנולוגיה, ובפרט בתחום המסחר האלקטרוני, היא איבדה שיעור ניכר ממחירה היום והיא נסחרת לפי שווי של 3.48 מיליארד דולר.

מנכ״ל החברה, אמיר שלכט, סירב להתייחס למספר המפוטרים, אך אישר לגלובס כי החברה יוצאת למהלך של הידוק חגורה, לדבריו. ״אנחנו עושים מה שהנהלה אחראית עושה כרגע כדי לוודא שנהיה מוכנים לכל תרחיש. חשוב לשים את העובדות בתוך ההקשר: הכפלנו את כוח-האדם בחברה לכ-800 איש, חלק מזה גידול אורגני וחלק מזה תוצר של רכישות שביצענו. הגדלנו מאוד את פעילות הפיתוח, המכירות, התמיכה והכספים. כעת, הגענו לנקודת זמן שבה אנחנו צריכים לקחת הפסקה ולבצע התאמות. אומנם, אנחנו רואים ענני סערה בכלכלה העולמית ובשוקי הצריכה, חוסר ודאות צופה פני עתיד, אבל מצבנו כחברה איתן. אנחנו מקפידים על כל הנהלים הכרוכים במהלך, והעובדים שנפרדים מאיתנו מקבלים מאיתנו חבילות פרישה מכובדות, הרבה מעבר למה שנדרש בחוק״ .